Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Filtre på digital kamera
Fra : Leif Jensen

Dato : 25-02-03 11:33

Hej NG,

Er der nogle af jer som har erfarringer med filtre på digital kamera ?

Virker det præcis på samme måde som alm SLR kamera, eller er der
noget jeg skal være særlig opmærksom på.

Jeg har et Canon PowerShot G2 og kunne godt tænke mig at bruge:
- Pol filter
- Skylight filter
- UV filter
som jeg har været vant til på mit SLR.

PS: Jeg ved godt jeg skal bruge den der 58mm adapter til G2'en - det
er mere effekten jeg efterlyser erfarringer med.

Mvh
Leif Jensen

Fra : Asle Bjerva

Dato : 25-02-03 12:28

"Leif Jensen" <leif@FJERNESadvicecom.dk> skrev i melding
> [...]
>
> PS: Jeg ved godt jeg skal bruge den der 58mm adapter til G2'en - det
> er mere effekten jeg efterlyser erfarringer med.

Pola filter - Du bør få fatt i et cirkulær polafilter, enkelte kameraer har
broblemer med
"vanlige" polafiltre.
Skylight og UV gir på et digitalkamera tilnærmet samme effekt, man kan nok
kanskje se forskjell mellom de hvis hvitbalansen er satt manuelt og man har
to bilder av samme motiv et med UV og et med Skylight filter. Den beste
effekten med UV/ SKYL er den mekaniske beskyttelsen av objektivest
frontelement. Av den siste grunn er alle mine kameraer / objektiver påsatt
UV/Skylight filter.

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Børge Larsen

Dato : 25-02-03 20:05

Hej!
Ja, hvis dit digital kamera anvender automatisk hvidbalance, og dette sker
gennem optikken, så får du ikke meget ud af fx. farvefiltre. I det hele
taget skal du passe på med filtre der giver eksponeringskompensation,
lystmålingen foregår sikkert også gennem optikken.