Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tiff filer med PKZIP komprimering
Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 25-02-03 10:52

Hej

Jeg scanner normalt mine Dia og her fylder hver billede ca. 27 Mb i TIFF
format. Igår prøvede jeg at gemme i TIFF format med PKZIP komprimering. Så
fylder filerne ca,. 15 Mb, så det kan jo godt være en fordel. Min spørgsmål
er så om der kan være nogle ulemper ved at gemme med PKZIP komprimering. Der
er vel ikke nogen kvalitetstab???. Jeg har set at nogle programmer ikke kan
åbne filerne, men så længe man bruger PS er der ikke noget problem. Er der
andre ulemper.

Tak for evt. svar.

VH
Per

Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-02-03 14:11

"Per Wolfsdorf" skrev
> [...]
kan
> åbne filerne, men så længe man bruger PS er der ikke noget problem. Er der

Bortset fra at filerne fylder lidt (en del) mere end som JPG,
er der ingen ulemper ved hverken LZW eller PKZIP komprimering.
Begge dele anses som værende tabsfri.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-02-03 22:43

In article <3e5b3cb1$0$15888$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Per Wolfsdorf wrote:
> [...]
> åbne filerne, men så længe man bruger PS er der ikke noget problem. Er der

Der er ikke så mange programmer der kan åbne filer pakker med PKZIP
komprimering inde i TIFF formatet. Hvis du derimod Zip'er efterfølgende
er der ingen problemer. Det kan du køre med PKZIP, WinZip, Info-zip etc.

Jeg foretrækker dog at anvende LZW komprimering, som i dag ikke har
ulemper, udelukkende gode sider.

Fra : Digit

Dato : 27-02-03 16:55

"Povl H. Pedersen" ræsonnerede, og skrev d. 26 feb 2003:

klip

> Jeg foretrækker dog at anvende LZW komprimering, som i dag ikke har
> ulemper, udelukkende gode sider.

Det kan så diskuteres..
<http://www.softwarepatenter.dk/introswpatent.html>

--
/Digit

Fra : emj

Dato : 27-02-03 18:27

On Thu, 27 Feb 2003 15:54:43 +0000 (UTC), Digit
<Digit@Gnaveren.invalid> wrote:

>Det kan så diskuteres..
Nej, det kan da ikke diskuteres, hvad Pol foretrækker
Det hele handler om, hvad Per skal bruge sine indskannede dial til og
jeg vil gerne vide det , før jeg overhovedet kan overveje et svar.
Hilsen emj

Fra : Digit

Dato : 27-02-03 22:00

"emj" ræsonnerede, og skrev d. 27 feb 2003:

> Nej, det kan da ikke diskuteres, hvad Pol foretrækker

Poul H. P. skrev [...]Jeg foretrækker dog at anvende LZW komprimering, som
i dag ikke har ulemper, udelukkende gode sider.[...]

...hvilket jeg er uenig i og derfor linket til videre uddybning. .. Jeg
mener det kan *diskuteres* hvorvidt algoritmen udelukkende har gode sider.

--
/Digit