Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Problemer med uklare billeder.
Fra : Colzen

Dato : 24-02-03 17:00

Hej i gruppen.

Jeg følger normalt ikke denne gruppe, men har nogle problemer med mit ellers
"problemfri" kamera. Kameraet er et Pentax MZ-10 med et Sigma 28-80mm
objektiv.
De sidste 2 film jeg har fået fremkaldt har der været mange af billederne
der har været uskarpe/sløret. Jeg ved at nogen har været taget i et meget
røgfyldt lokale, men ikke alle.
Jeg har så lige opdaget at inderst på objektivet sidder der en ring med
nogle indstillings muligheder ( A 22 16 11 8 5.6 3.5) den var kommet over på
22 istedet for at stå på A som den plejer. Hvis jeg ikke husker meget galt
er det noget med blænden, men kan det være det der har gjort at billederne
er blevet dårlige eller skal kameraet en tur til reperation?

Mvh

Colzen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-02-03 19:21

"Colzen" skrev
> [...]
billederne
> der har været uskarpe/sløret. Jeg ved at nogen har været taget i et

En blitz i et røgfyldt lokale virker ligesom det lange lys på bilen på
en
tåget nat. Så det kan måske forklare nogle af billederne. Hvis et
billede
er uskarpt (p.gr.a. forkert fokus) ligger skarpheden som regel et andet
sted i
billedet: på baggrunden eller forgrunden, eller et sted der imellem.

> [...]
billederne
> er blevet dårlige eller skal kameraet en tur til reperation?

Det er godt nok blænden du har fat i der. Hvis den har stået på 22
er dine billeder antagelig blevet temmeligt underbelyste. Laboratoriet
kan så (undertiden) alligevel få et billede ud af det. Som regel
mangler billedet dog både kontrast og farver. Det er måske dét
du tolker som tåget? Prøv at sammenligne dine negativer med en film
hvor billedrne er blevet gode. Gennemsnits-sværtningen skal være
cirka den samme på alle negativer. Ser din film meget gennemsigtig ud
er den blevet underbelyst.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : John

Dato : 24-02-03 20:11

"Colzen" <colzenREMOVE@colzen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> er det noget med blænden, men kan det være det der har gjort at billederne
> er blevet dårlige eller skal kameraet en tur til reperation?

Din blænde er sat til 22, hvilket betyder at kameraet skal have en meget
lang lukketid, for at få filmen eksponeret korrekt.

Når blænden står i stillingen "A", vælges blænden derimod automatisk alt
efter din lukketid, således at filmen bliver korrekt eksponeret. Det er så
op til dig, at vælge en lukketid, der minimere rystelser. Helst ikke under
1/60 sec.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Colzen

Dato : 25-02-03 06:16

Mange tak for svarerne, det var jo det jeg håbede på at det var der
problemet lå og ikke i et defekt kamera.

Mvh

Colzen