Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sort/hvid => farve
Fra : Mark Høserich

Dato : 24-02-03 14:25

Findes der nogen måde at tage et sort/hvidt foto og lave det til farver ?
Eksisterer der en digital måde hvor det kan gøre igennem et computerprogram.
Jeg ønsker ikke at man opnår et fuldstændigt perfekt farvefoto, men evt. en
% sandsynlighedsberegning ved hjælp af gråtoneskalaen.

MVH
M<a>RK

Fra : KNL DtP

Dato : 24-02-03 15:35

"Mark Høserich" <mfbh21@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der nogen måde at tage et sort/hvidt foto og lave det til farver ?

Hvis du kun har det sort/hvide billede, så kan du ikke <vupti - vupti> lave det om
til de oprindelige farver.

> Eksisterer der en digital måde hvor det kan gøre igennem et computerprogram.
> Jeg ønsker ikke at man opnår et fuldstændigt perfekt farvefoto, men evt. en
> % sandsynlighedsberegning ved hjælp af gråtoneskalaen.

Hvis du ønsker at få farve på et s/h billede kan du jo farvelægge det - enten i
hånden eller på computer - sidstnævnte er nok nemmest at styre det på. Der var et
indlæg vdr. farvning af billeder her i NG'en - søg via google-groups.

Idéen med at bruge sandsynlighedsregning og så predicte hvilken farve gråtonen i sin
tid havde er er sjov idé - men det gårt desværre ikke. Alt efter hvilken lysstyrke
farven oprindeligt havde, har den nu fået en unik gråtone. Rød (som bliver meget mørk
som S/H) kan f.eks. være en smule overbelyst på billedet, hvorved den vil komme til
at fremstå som f.eks. grøn eller gul (som er noget lysere).

Hvis vi antager at der maks. kan være 256 forskellige gråtoner i et S/H-billede, så
vil der til sammenligning være måske 16,7 millioner forskellige i et farvebillede
(jf. 8 bit gråtoner og 24 bit farve). Se blot på en farvepalette-spektrum i f.eks.
PhotoShop. Ude til venstre har du lysstyrken og i toppen har du saturationen
(farvemætningen) og helt til højre har du hue (farven). Med de to sidstnævnte
faktorer kan du lave utrolig mange farver - som alle sammen har den samme
gråtone-værdi.

.... jeg vil prøve at farvelægge billederne i PhotoShop.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 24-02-03 15:48

"Mark Høserich" <mfbh21@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der nogen måde at tage et sort/hvidt foto og lave det til farver ?

Jeg har lige hurtigt funder fire farver, som når de ses som gråtoner har samme tone:

http://mclaren.homepage.dk/farver-gratoner.jpg

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Mark Høserich

Dato : 24-02-03 16:16

Jeg tror personligt heller ikke at det kunne lade sig gøre. Men if.
http://www.black-and-white-to-color.com/ skulle det kunne lade sig gøre, men
det kunne være et scam.

Her er mit problem/ex:

Forestil dig at der eksistere et foto af bil i sort/hvid og den forlængst er
gået til de evige jagtmarker, men du ønsker at vide farverne på bilen. Det
kunne være at der eksisterede et program som nærmest på detektivvis kunne
sandsynliggøre hvad farverne måtte være. Dette kunne måske gøre ved at
vedtage nogle faktummer, lad os sige at manden på fotoet har sorte sko på og
der er en solsikke i baggrunden. Ved at være sikker på disse faktummer, som
man evt. selv kunne bestemme, ville programmet kunne fremvise en mulig
farveversion af fotoet.

M<a>RK

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 24-02-03 17:38

"Mark Høserich" <mfbh21@privat.tdcadsl.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Jeg tror personligt heller ikke at det kunne lade sig gøre. Men if.
>http://www.black-and-white-to-color.com/ skulle det kunne lade sig gøre

Du kan faktisk downloade en trialversionn af programmet, og gør du
det, så vil du opdage, at programmet ikke farvelægger billedet
automatisk, men manuelt.

Du vælger et område, f.eks. himlen, og vælger 'Himmelfarve på en
solskinsdag' fra paletten og så 'farvelægger' programmet det valgte
udsnit. Det får sådan kunstigt skær, som kendes fra gamle
'håndkolorerede' fotografier fra slutningen af 50'erne - eller fra de
rædsomme farvelægninger af Hollywood-klassikere.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jeppesen

Dato : 24-02-03 21:27

> [...]
en
> % sandsynlighedsberegning ved hjælp af gråtoneskalaen.

http://www1.photosig.com/viewarticle.php?id=746

Interessant artikel om farvelægning af SH i PS.

Mvh Kim