Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital erstatning for lommekamera
Fra : Henrik

Dato : 24-02-03 10:29

Jeg har i øjeblikket et almindeligt fastfokus lommekamera (købt for et
par år siden, tror det kostede ca. 500,-) som bruges til feriebilleder
etc.. Jeg er på udkig efter en digital erstatning, da jeg alligevel
altid får de fremkaldte billeder på CD-ROM. Hvad skal man gå efter i
digitalkameraer for at få ca. samme kvalitet? Billederne skal
hovedsagelig ses på computer, og kun i ringe grad printes ud.

Henrik

Fra : Tommyboy

Dato : 24-02-03 12:53

Et godt og billigt alternativ vil være Canon PowerShot A200. Den har ingen
zoom, men er det bedste kamera på markedet i den prisklasse (synes jeg -
spørg lidt rundt). Om det så er helt lille nok er så spørgsmålet. Ellers
kunne du kigge på den nye Cyberchot fra Sony (de har den i Electric City),
den er i hvert fald lille, men også en del dyrere, og så ved jeg intet om
kvaliteten. Der er en del meget tynde kameraer, men jeg har endnu ikke læst
en godt anmeldelse af nogen af dem...

MVH Tommy

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-02-03 17:26

> [...]
> digitalkameraer for at få ca. samme kvalitet? Billederne skal
> hovedsagelig ses på computer, og kun i ringe grad printes ud.

Så er 2Mpixels sikkert nok. Gå efter et med optisk zoom - gerne minst 2
eller 3 gange. Jeg har et digital ixus (det oprindelige) og er godt
tilfreds. Det blev valgt pga den lille størrelse og den optiske zoom.
Største ulempe er at det bruger specielle batterier. Dem har jeg nu 3af
men de er dyre. Derfor vil jeg til mit næste kamera prioritere brugen af
standard batterier højt.

--
Anders Majland
Digital Ixus, AW-PS-200 (kamerahus), Apacer 128MB Compact Flash Card,

Fra : Jonas Thomsen

Dato : 24-02-03 20:03

> Største ulempe er at det bruger specielle batterier. Dem har jeg nu 3af
> men de er dyre. Derfor vil jeg til mit næste kamera prioritere brugen af
> standard batterier højt.

Det har jeg til gengæld ikke gode erfaringer med. Jeg har et HP PhotoSmart
C618, som bruger 4 stk. alm. AA batterier og de skal skiftes konstant (ca.
50-60 billeder med blits). Hvis jeg bruger genopladelige holder de endnu
kortere (ca. 30 billeder med blits). Det kan selvfølgelig være denne model,
men jeg vil i fremtiden prioritere et kamera med specielle batterier som er
optimeret til kameraets strømforbrug. Det der efter min mening er fedt med
digitale billeder er at man bare kan fyre løs, men den går ikke hvis der
skal skiftes batterier konstant...

- Jonas

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-02-03 08:56

> Det har jeg til gengæld ikke gode erfaringer med. Jeg har et HP
PhotoSmart
> C618, som bruger 4 stk. alm. AA batterier og de skal skiftes konstant

Mit Canon har vist en kapacitet på 680MAh og spændingen er opgivet til
3,6volt. 3 AAA Ni-Mh batterier kan fåes med samme kapacitet for 100 til
150kroner i god kvalitet Canon's batterier koster over 600kroner men er
så også Li-ion. Jeg har brugt et olympus og et sanyo en del der bruger
standard celler og det var en positiv oplevelse mht batteriforbrug. Dvs
når batterier var flade var det nemt at smide nogle nye i. Mit eget
canon kan tage op mod 100 billeder med blitz inden batteriet er tomt
(hvis skærmen ikke bruges og ved stuetemperatur).

> [...]
med
> digitale billeder er at man bare kan fyre løs, men den går ikke hvis

Selv med specialle batterier løber kameraet hurtigt tør - og så er
ekstra batterier rigtigt dyre.

Det billede batteri jeg købte ved thansen holder ikke så godt som mine
canon men kostede også kun 1/3 ...

--
Anders Majland
Digital Ixus, AW-PS-200 (kamerahus), Apacer 128MB Compact Flash Card,
3 Li-ion batterier (2 canon, 1 Thansen)
og bruger Japan Photo og HP photoret IV til print