Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
*måske OT* Canon World Garanti
Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 24-02-03 09:21

Hej NG

Er det noget med at Canon har en såkaldt "World garanti".. Hvordan fungerer
den i praksis, og er der nogen der har et link til det evt.? jeg kan ikke
finde noget på canons hjemmeside.

mvh. Henrik

Fra : Bering

Dato : 24-02-03 10:57

"Henrik Hejbøl Jensen" <spam@GO-AWAYhbw.dk> wrote in message
> [...]
fungerer
> den i praksis, og er der nogen der har et link til det evt.? jeg kan ikke

Hej Henrik,

Jeg stod selv og overvejede at bestille fra USA.
Så jeg ringede til Canon.dk, de sagde at der i æsken med ens kamera ville
ligge en seddel som forklarede hvilke lande der var omfattede af den
internationale garanti og dermed osse om man ville kunne indlevere det til
service i Danmark.
Min konklusion var at hvis kameraet kom fra et land der er en del af den
internationale så kan du osse indlevere det i DK.
(forudsat at man har indsendt et medfølgende papir inden for 8 dage efter
købet)
Under min søgen fandt jeg osse ud af at Canon er nogen af de eneste der har
en "ægte" international garanti.
Nikon, som det værste eksempel når vi snakker USA kontra resten af verdenen,
gider ikke hjælpe en i USA hvis man har købt sit kamera udenfor USA, men om
det osse gælder den anden vej..... vist noget med at Nikon USA og Nikon i
resten af verdenen er uafhængige af hinanden.
Jeg fandt et dokument
http://www.geocities.com/SoHo/Gallery/5550/canoniws.html
som beskrev de indvolverede lande, men dokumentet er fra 1997, så meget kan
have ændret sig.
Vælger du at købe i USA fx. så kan du risikere at støde ind i de såkaldte
"grey/gray market cameras"
http://photography-on-the.net/forum/viewtopic.php?TopicID=3406
her er et mere som også bringer en kommentar om Canon:
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=001ZL5
Og den her, ( se jimmy jazz og mind socket's indlæg):
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=001ZL5
Hvad dem angår så kan man ikke vide hvilket tredie land der er indvolveret i
regnestykket og derfor heller ikke om det er omfattet af garantien.
Men fx. www.bhphotovideo.com gør dig opmærksom på om det er et USA eller
"gray" kamera.
Men hvis et eller andet går galt når du handler i en butik som ikke ligger
rundt om hjørnet og er omfattet af dansk lovgivning, så er det jo meget mere
besværligt og måske osse dyrere at handle i udlandet.
Hvem ved om du får en polsk manual med et kamera som er importeret fra
Zimbabwe uden international garanti ?
Du kan muligvis returnere det i så tilfælde, men igen hvad er lovgivningen
der hvor du handler.
Det kan være mere besværligt end det er værd at spare penge på.
Men hvem ved måske er du ikke uheldig, fejl procenten på udstyr er jo mindre
end succes procenten.
Canon har på deres side valgt kun at nævne den pan-europæiske garanti, så
hvis du handler i eu kan du se på deres hjemmeside hvad de siger om den.
Linket er i en animeret box på første side under "Privat".

gl.

Sig til hvis du finder ud af noget yderligere...

Bering.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-02-03 02:25

"Henrik Hejbøl Jensen" <spam@GO-AWAYhbw.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fungerer
> den i praksis, og er der nogen der har et link til det evt.? jeg kan ikke

Hej Henrik

International garanti, burde jo betyde international garanti. International
garanti er en garanti ydet af fabrikanten, og ikke af den lokale importør.
Så hvis der stilles en masse betingelser, så er der ikke international
garanti. Så hvis du vil være i DK med dit Canon, så køb det i DK, og tegn
totalforsikring på det. Sker der noget, så knald det ned i jorden, og bed
konen skubbe dig så du falder og slår kameraet helt i smadder.

M.V.H.....Benny..

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 27-02-03 13:30

Benny Mortensen wrote:

> jorden, og bed konen skubbe dig så du falder og slår kameraet helt i
> smadder.

Hvad så hvis man ikke har en kone?

--
Martin L. Johansen
..:: T U X 3 D O . C O M ::.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-02-03 18:49

"Martin L. Johansen" <ares@REMOVEc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad så hvis man ikke har en kone?
>
> --
> Martin L. Johansen
> .:: T U X 3 D O . C O M ::.

Så må du blive uvenner med en cyklist for en kort

Hilsen Benny..