Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital kamera forespørgsel (lidt speciel)
Fra : Jesper

Dato : 23-02-03 23:36

Hej
Jeg står og skal bruge et digital kamera til et par specielle optagelser og
i den sammenhæng har jeg lavet følgende liste over minimumskrav til
kameraet. Jeg ville derfor gerne høre, om der er nogen der kender et
(eller flere) kameraer, som opfylder disse krav.

- Det skal kunne styres remote (USB - ingen ir eller radio, det skal være
noget med et kabel) så man ikke behøver at stå ved kameraet (hvilket i mit
tilfælde ikke vil kunne lade sig gøre), og man skal have mulighed for at
gemme billederne på kameraet eller overføre dem direkte til
en computer, når man styrer kameraet remote (helt gemme billeder på
kameraet, da dette er hurtigst).
- Kameraet skal kunne tage en sekvens af billeder (helst meget hurtigt,
gerne
8 billeder pr sekund). Det skal altså være et kamera, med hurtig CCD, lukke
og datatilgang.
- Det skal kunne tage billeder i det ultraviolette område (de fleste digital
kameraer kan vistnok tage billeder i det infrarøde område).
- Der skal som minimum være optisk zoom - og aftagelige objektiver ville
være rart.
- Der skal helst være nogle "åbne standarder", så man selv ved senere
lejlighed kan udvikle software til kameraet (specielt med henblik på remote
styring).

På forhånd tak.
Mvh Jesper

Ps. Jeg kunne evt. også være interesseret i et digitalt videokamera, som kan
styres remote.

Fra : Michael Holm

Dato : 23-02-03 23:57

Canon D30, D60, D1s etc.

jeg er dog usikker på det med det ultraviolette. Resten kan de klare.

Der er et udemærket SDK som bla. tillader at tage billeder og overføre dem
direkte til computeren.

--Michael

Fra : Jesper

Dato : 25-02-03 01:25

Hej Michael

> Canon D30, D60, D1s etc.
>
> jeg er dog usikker på det med det ultraviolette. Resten kan de klare.
>
> Der er et udemærket SDK som bla. tillader at tage billeder og overføre dem
> direkte til computeren.

Tak for den hurtige respons! Jeg har lige et par uddybende spørgsmål, som
jeg håber du kan svare på.

Kan man også indstille lukken, lysfølsomhed og zoom, remotely ? Og kan man
tage en billedserie (remote) og så hente dem på et senere tidspunkts ?

Mvh Jesper

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 24-02-03 21:34

Hej Jesper.

Du skal nok have fat i et Canon 1Ds. Det koster mange knapper, men det kan
klare den hastighed du skal bruge.

Hilsen Thomas

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 24-02-03 21:54

"Thomas A. Jørgensen" <Thomas@Mjang.dk123> skrev i dk.fritid.foto:

>Du skal nok have fat i et Canon 1Ds. Det koster mange knapper, men det kan
>klare den hastighed du skal bruge.

Nej, det kan 'kun' tage 3 billeder i sekundet. Og er iøvrigt med en
CMOS-chip.

Lillebroderen, Canon EOS 1D, kan derimod klare 8 billeder i sekundet
på den CCD-chip.

>"Jesper" <jesper@NOSPAMno-spam.dk> skrev i en meddelelse

(...)

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jesper

Dato : 26-02-03 12:38

Hej
Nogen der har erfaringer med Nikons kameraer (D1x, D100, D1h) ?

Mvh Jesper