Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hurtige billeder
Fra : Martin J.

Dato : 22-02-03 13:14

hej med jer

Jeg skal bruge nogen råd - jeg skal have et nyt digital kamera, et der kan
tage 'hurtige billeder' med det mener jeg f.eks. biler i fart. Ikke nogen
der 100km/t eller noget vildt, bare måske op til 20km/t.

Jeg har p.t. et olympus C-220zoom udemærket kamera men det er i forvejen ret
følsomt over for rystelser, og hvis motivet så samtidig bevæger sig, ja så
går det helt galt....

Kan man få et kamera der opfylder mine ønsker og samtidig holder sig nær ved
eller under kr. 3000?

mvh Martin

Fra : Kent

Dato : 22-02-03 15:18

"Martin J." <martin@itsupporter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> går det helt galt....
>
> Kan man få et kamera der opfylder mine ønsker og samtidig holder sig nær

Hej Martin

Tjaae, jeg må sige at jeg ikke lige har et forslag til dig til et "hurtigt"
kamera
under 3000 kr. Du har behov for et kamera med meget lille forsinkelse
fra du trykker på udløserknappen til den tager selve billedet, og det er
digitalkameraets største problem. Faktisk skal du normalt op i prof-klassen
for at få et effektivt kamera til dit behov, men måske kan du være heldig
at finde et billigere kamera, der kan gå an. Men til under 3000, hmmm ....
der får du sandelig ikke meget!

Vh
Kent

Fra : Martin J.

Dato : 22-02-03 16:19

>Du har behov for et kamera med meget lille forsinkelse
> fra du trykker på udløserknappen til den tager selve billedet, og det er
> digitalkameraets største problem.

ok, har det 'fænomen' noget navn, altså kan man udfra et kamera's tekniske
specs få en ide om hvor hurtigt det er?

Nu skrev jeg at jeg syntes Olympus 220Zoom lavede meget rystet billeder, har
det så ikke også noget med ovenstående at gøre, jeg havde et Canon A hmm 10
(kan det passe) for nogen år siden og der var ikke noget med rystet
billeder.

Fra : Klaus Madsen

Dato : 24-02-03 18:23

"Martin J." <martin@itsupporter.dk> wrote in message

> ok, har det 'fænomen' noget navn, altså kan man udfra et kamera's tekniske
> specs få en ide om hvor hurtigt det er?

Hej Martin

Ja, fænomenet har faktisk et navn.

Det kaldes shutter lag (engelsk

Mvh. Klaus

Fra : Michael Holm

Dato : 22-02-03 17:06

Hej Martin,

Der skal en vis mængde lys til at eksponere 'filmen' i dit kamera. Derfor
bruger kameraet en lang lukketid (åbner længe) hvis der ikke er lys nok til
at lave en kort exponering. Den anden interessante fakor er, hvor meget lys
objektivet lukker ind. Det afhænger af blænden på objektivet. Den kan ofte
stilles mellem X og Y. Ved et stort blændetal er der et meget lille hul. Det
betyder at der skal være mere lys, eller længere exponering for at filmen
eller digitaldimsen (herefter filmen) bliver velexponeret. Ved stort hul er
det omvendt. Samtidig bliver der stor dybdeskarphed ved et stort blændetal
(Det betyder at det der er tæt på OG det der er langt væk er skarpt) Det kan
jo være godt nok, hvis det er det billede du vil tage. Hvis du tager et
protræt foto, og gerne vil have baggrunden uskarp, skal du bruge et lille
blændetal (stort hul). Samtidig kan du så tage billedet hurtigere.

Man kan også indstille filmens lysfølsomhed. Det måles i ISO. Hvis dit
kamera er ISO100, skal der dobbelt så meget lys til at exponere det, som
hvis det er ISO 200. Digital kameraer findes vistnok op til ISO 3200, som
altså er 8 gange så lysfølsomt som et ISO 100 kamera. Desværre bliver
billederne grumsede ved de høje ISOer. Mit semi-professionelle D30 digital
spejlrefleks går op til ISO 1600, men jeg bruger aldrig hurtigere end ISO
800.

Altså skal du finde et kamera som er så lysfølsomt som muligt. Det vil sige
en lav f-stop (måling af blænde) og en høj ISO. Et virkelig godt
professionelt SLR objektiv er f/1.8 (f-stop 1,8 eller meget stort hul) De
koster ofte omkring 40.000 Kr. Et godt professionelt kamera går op til ISO
3200 - og koster så omkring 30.000.

For 3000.- finder du sikkert et godt kamera, men ikke et som kan tage
billeder på 1/200 sek i mørke.

--Michael

Fra : Martin J.

Dato : 22-02-03 19:12