Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Overbelyste digi-blitz billeder
Fra : Nils Boesgaard

Dato : 21-02-03 21:30

Hej derude
Jeg har et Olympus Camedia C-4040 Zoom. det er jeg meget tilfreds med.
Problemet er når jeg skal bruge blitz. Jeg har købt en slave i USA beregnet
til digitalt kamera og alt virker fint, blot får jeg altid overbelyste
uskarbe billeder. Jeg har prøvet mange muligheder uden held.
Hvad gør jeg forkert?
Blitzen hedder Digi-slave deluxe 2000
Kan ses på www.srelectronics.com
Nils

Fra : Tom Dissing

Dato : 21-02-03 21:33

Prøv at sætte et eller flere stykker almindelig tape af den uigennemsigtige
type på selv blitsen ( der hvor den lyser)
Sæt tape nok på til at det passer I alle situationer.
Alternativt, hvis det er muligt, skru manuelt ned for blitzens udladning !
Ex minus 1 blænde eller mere ! ( hver gang du vil tage et billede.)
Tom

On 21/02/03 21:30, in article
3e568c5e$0$15878$edfadb0f@dread11.news.tele.dk, "Nils Boesgaard"

Fra : KNL DtP

Dato : 21-02-03 22:56

"Nils Boesgaard" <ejby_elektronik@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til digitalt kamera og alt virker fint, blot får jeg altid overbelyste
> uskarbe billeder. Jeg har prøvet mange muligheder uden held.

Kunne du ikke lige smider et par billeder op på en side eller i dk.binær, så vi kunne
vi hvordan det ser ud + lidt om hvordan du har indstilet kamera og flash.

Noget kunnet tyde på, at du ikke har fortalt kameraet at du har tilføjet en extra
flash. Den har indstillet sig selv efter at der kun var dens egen flash - og når du
så uden dens "viden" tilføjer en masse extra lys, bliver billedet naturligvis
overbelyst.

Løsningen vil være hvis du manuelt kan sætte lukketid og blænde - eller justere med
EV stop. Du kunne f.eks. underbelyse billedet med -2 EV stop, hvorved billedet rent
faktisk bliver normalt belyst (jv. den tidligere overbelysning).

.... at billedet skulle være uskarpt bliver jeg nok nød til at se, for at kunne tage
stillig til, om det skulle have noget med flashen at gøre. Når et billed virker
uskarpt er det næsten altid a) forkert afstand (autofokus) eller b) kamera rystet
eller motiv i bevægelse. Hvis der er flash på billedet, kan bevægelser ses som nogle
underligt, ofte gule "fartstreger" foran eller efter motivet.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk