Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
omvendt 50 mm til macro
Fra : Martin Gleit

Dato : 20-02-03 21:43

Er der nogen der har erfaringer med denne kombination til
macrofotografering: altså et 50 mm objektiv påmonteret omvendt på et
digicam...har selv lige købt en pentax 50 mm f1.4...men har endnu ikke fået
det sat på

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-02-03 01:35

"Martin Gleit" <marting*nospam*@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> macrofotografering: altså et 50 mm objektiv påmonteret omvendt på et
> digicam...har selv lige købt en pentax 50 mm f1.4...men har endnu ikke

Hejsa...
En af mine venner har fotograferet en 1 krone igennem en kikkert - ud over
at lydest blev så "underligt" at jeg troede det var en 20 krone i starten,
og at billedet aldrig blev skarpt noget sted, så blev det da meget godt
..... Men øvelse kan vel gøre mester, det kan være der skal bruges mere
lys end en lille arkitektlampe kan hjælpe med, og så kunne det være det hele
skulle holdes lidt bedre sammen end bare i armene uden nogen støtte....

Det jeg vil frem til er at du nok må prøve at eksperimentere lidt ,-)
Held og lykke

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Tom Wagner

Dato : 22-02-03 12:06

On Thu, 20 Feb 2003 21:42:34 +0100, "Martin Gleit"
<marting*nospam*@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>macrofotografering: altså et 50 mm objektiv påmonteret omvendt på et
>digicam...har selv lige købt en pentax 50 mm f1.4...men har endnu ikke fået

Jeg har leget lidt med et omvendt 50 mm monteret på et uv-filter.
Jeg er ikke ekspert og har ikke megen erfaring, men har da opdaget, at
man skal meget tæt på motivet, at det kræver meget lys og at
dybdeskarpheden er meget ringe.

Her skulle du kunne se et billede af objektivet:
http://jjj.image.pbase.com/u16/tomwag/upload/5047492.50mm.jpg

og her et portræt af en skovflåt, som var på størrelse med en lille
grønært.
http://jjj.image.pbase.com/u16/tomwag/upload/5043228.flaat2.jpg

Tom

Fra : Martin Gleit

Dato : 22-02-03 14:42

hej Tom..
se denne artikel for mere info om macro og omvendt obj..
http://www2.photosig.com/viewarticle.php?id=844
se også hans fantastiske macro shots...bruger du et digitalt kamera? jeg
tror ikke du får så meget ud af at bruge et uv filter underneden...prøv
istedet med et macro filter (fx. +4) for at komme endnu tættere