Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skylight filter = UV filter?
Fra : Martin Gleit

Dato : 20-02-03 20:01

Jeg har fået et Hoya skylight filter...er det det samme som et uv filter
eller er det noget helt andet?

Fra : den glade dreng

Dato : 20-02-03 21:18

"Martin Gleit" <marting*nospam*@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået et Hoya skylight filter...er det det samme som et uv filter
> eller er det noget helt andet?

Nej et uvfilter er farve neutralt, et skylight er svag rødligt

Fra : Martin Gleit

Dato : 20-02-03 21:32

ok ..havd bruger kan et skylight til

Fra : Pico

Dato : 20-02-03 22:43

Martin Gleit wrote:
> ok ..havd bruger kan et skylight til

Det samme som et UV filter, fjerner uv stråling, det er bare lidt kraftigere
og så beskytter begge filtre frontlinsen.
Pico

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 21-02-03 17:36

Martin Gleit <marting*nospam*@mail1.stofanet.dk> wrote:
> ok ..havd bruger kan et skylight til

Det kan fjerne svagt blåstik ved udendørsfotografering og ved
flash-fotografering - fortalte min fotohandler mig idag, da jeg var
forbi for at købe et ;) Jeg ved naturligvis ikke hvor meget der er i
det, men det lyder reelt nok.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Asle Bjerva

Dato : 20-02-03 21:34

"den glade dreng" <per1665@grafisk.dk> skrev i melding

> "Martin Gleit" <marting*nospam*@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Nej et uvfilter er farve neutralt, et skylight er svag rødligt

- og for vanlig bruk, spesielt på et digitalkamera er det ingen merkbar
forskjell. Hovedformålet til et slikt filter er å beskytte frontelementet i
objektivet mot riper, fingermerker etc.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Martin Gleit

Dato : 20-02-03 21:40

ok tak...men man skulle da synes at det havde en funktion ud over
beskyttelse...hvorfor hedder det ellers skylight og er svagt farvet?