Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus Camedia C-4000ZOOM
Fra : Michael Schrøder

Dato : 19-02-03 21:09

Jeg har kig på dette kamera. Er der nogen, der har noget dårligt at sige om
det, eller er det bare et godt køb...?

Mvh
Michael

Fra : 2rb1

Dato : 20-02-03 12:04

Daws.

Det er et godt køb

Mvh. 2rb1

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-02-03 18:19

"2rb1" <fotografen@stamfoto.dk> skrev i en meddelelse
> Daws.
>
> Det er et godt køb

Hm efter *megen* overvejelse og kiggen på plusser og minusser ved
forskellige kamera'er, og har lige lavet en lille liste over kamera i ca.
samme prisklasse ( priserne er hvad de koster i Tyskland, hvor jeg vil købe
kameraret og spare en del penge :)

Camedia C-4000ZOOM 3700 kr.
4mpixel, 3x zoom , under 2CM's macro (!) video så lang tid som der er plads
på smartmedia kortet, men uden lyd, men med zoom. 16 sek lukketid
Fin detalje med lang video, men lyd mangler.. Mulighed for en masse ekstra
udstyr, det kan jeg rigtig godt lide..

Steves-digicams.com har følgene konklussion omkring kameraret:
"The bottom line is that this is an excellent camera and possibly one of the
best in the current $500 and below price category. As we said at the
beginning, it has what it takes to produce a very good, large image and it
would be one of the cameras that I'd recommend to those seeking a mid-level
but fully-featured digicam. It's easy to use in Auto mode and for those
seeking more control, you'll find that at the turn of a dial."

Jeg går meget og overvejer dette kamera, men så fandt jeg:

HP Photosmart 850 3700kr
4mpixel, 8 x zoom, 10,4CM macro, 60 sek video med lyd og zoom, 16 sek
lukketid.
1-1½sek om at tage billede fra man trykker på knappen. Kæmpe minus efter min
mening, det kan gøres bedre af mit Olympus C-1 ... Ellers ser dette
kamera rigtig godt ud, det ydre er meget pænt, og 8 x zoom ser rigtig godt
ud... Video med lyd er også et plus synes jeg.. samtidig med man kan zoome
(motorstøj vil fremkomme på filmen).

Udover den lange "knipse-tid" er der så nogen som kan sige noget om dette
kamera? Altså, det har jo 8 x zoom og video med lyd, samme lange lukketid
som C4000'eren, og de 10cm's macro kan jeg godt leve med..

Og så er der disse kamera, som jeg egentlig har udelukket, dels pga. kun
halv så lang tids lukketid som de to ovenstående, men også pga. video er
uden lyd, og det samme gælder jo for C4000'eren, som så bare har bedre macro
+ lukketid..

COOLPIX 885 3200 kr.
4mpixel, 3 x zoom, 40 sek video uden lyd. 8 sek lukketid. 4cm macro

Nikon COOLPIX 4300 4100 kr.
4mpixel, 3 x zoom, 40 sek video uden lyd. 8 sek lukketid. 4cm macro

Er der forresten nogen som ved hvad pokker forskellen er ? Det er nok
optikken eller sådan noget?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : emj

Dato : 20-02-03 19:15

On Thu, 20 Feb 2003 18:19:04 +0100, "Anders Houmark"
<anders@andersh.dk> wrote:

>Camedia C-4000ZOOM 3700 kr.

>Jeg går meget og overvejer dette kamera, men så fandt jeg:
>
>HP Photosmart 850 3700kr

jeg ville ikke betænke mig på at vælge C-4000 frem for HP 850

Dels pga den alt for lange tid, det tager at lagre et billeder og før
man igen kan knipse.
Masser af motiver er pist væk på den tid.
Det der kilder er de 8xoptisk zoom, men ikke på de betingelser
Hilsen emj

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-02-03 22:27

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> jeg ville ikke betænke mig på at vælge C-4000 frem for HP 850
>
> Dels pga den alt for lange tid, det tager at lagre et billeder og før
> man igen kan knipse.

OK har du noget tal på det? Synes ikke lige jeg har hørt det, men mest at
det taget længe fra man trykker på knappen til det faktisk tager billedet..

> Masser af motiver er pist væk på den tid.
> Det der kilder er de 8xoptisk zoom, men ikke på de betingelser

Jep ..... 8x zoom er sødt, men ok, det kan man da vist også få hos
Olympus med deres 730 .. men det fravalgte jeg .. hmm pga. et eller andet
jeg ikke lige kan huske

--
Anders Houmark

Fra : emj

Dato : 20-02-03 22:27

On Thu, 20 Feb 2003 22:27:04 +0100, "Anders Houmark"
<anders@andersh.dk> wrote:

>OK har du noget tal på det? Synes ikke lige jeg har hørt det, men mest at
>det taget længe fra man trykker på knappen til det faktisk tager billedet..

Når det tager lang tid fra man trykker af og til billedet er taget,
betyder det, at det tager lang tid at lagre det.

>Jep ..... 8x zoom er sødt, men ok, det kan man da vist også få hos
>Olympus med deres 730 .. men det fravalgte jeg .. hmm pga. et eller andet
>jeg ikke lige kan huske

Problemet med mange x optisk zoom er, at man er nødt til at bruge
stativ, da man umuligt kan holde cameraet så roligt, som nødvendigt.
Det kan man faktsik have svært nok ved med 3xzoom.
Hilsen emj

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-02-03 23:54

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

KLIP !

Jeg fik et privat svar fra Jesper Hedegaard, da han ikke kunne sende hertil
gruppen (TDC problem). På baggrund af hans mail har jeg afskrevet HP 850, og
er nu går jeg og overvejer om jeg skal købe C4000 næste måned, eller vente
to måneder og købe C5050.. Her kommer Jesper Hedegaards mail:

*******
Jeg har sel haft HP850'eren i hånden hos en forhandler (kigger selv
alvorligt efter digi-cam) og har følgende at udsætte på det: den digitale
søger er under al kritik - fatter ikke at Steve's Digicam ikke nævner det !
Lagringshastigheden hænger måske sammen med deres valg af flashram -
øjeblik - ska' lige checke om jeg husker rigtigt...jo - det er SD-kort. Jeg
har en mistanke om at de er lige så langsomme som MMC-kort - de er jo i ret
tæt familie, de to typer.
Måske kom jeg lidt let hen over digi-søgeren: problemet er at (i det mindste
i indendørs belysning) hakker billedet i søgeren så det er ubrugeligt !
Olympus C-700UZ er væsentlig bedre (også digi-søger) medens 720 og især 730
skulle være bedre end 700'eren - 730'eren har i hvert fald en helt ny søger.
Har testet 700'eren i samme butik og den er næsten uden hakker - hakker
forstået på den måde at billedet hakker når du panorerer.
Desuden har jeg i nogle nyhedsgrupper læst en del om HP's meget dårlige
kundeservice: 2-3 år gamle modeller kan ikke længere repareres - men du kan
få - ca - en femmer for det hvis du køber et nyt !
HP er jo heller ikke nogen traditionel kamera-fabrikant. Det ses tydelig ved
forstørrelse af 850'erens billeder (hentet fra Steve's Digicam) - der er alt
for meget støj i billederne ! Faktisk er kvaliteten mht. støj ikke meget
bedre end Aldi's Medion ! Farverne er dog væsentligt bedre.
Og jeg syntes at mulighederne for andet end ren automatik er ubruelige på
850'eren. Men ok - jeg er også vant til et Eos 5 gennem flerer år....men du
vil måske alligevel ende med at savne flere muligheder efter et stykke tid.

Personligt går jeg efter følgende: opløsning på min 2 Mpix (nok til ca A4
print), reelle manuelle muligheder (blænde og tidsstyring), min 3x zoom -
gerne mere, rimeligt stort og håndvenligt hus hvor du har godt fat og så
især en god kvalitet på billederne !

Jeg har også fundet ud af at flere af - bl.a. - Nikon's og Canon's mindre
modeller reelt set ikke har en fungerende blænde-mekanisme ! Efter en
bemærkning i en test af Nikon's 885'er hvor der stod at det var stort set
990/995'eren i et andet hus men uden det blændeprioriterede program, og det
var meget rimeligt da kameraet kun havde 2 blænder: fuldt åbent og fuldt
lukket ! Efterfølgende har jeg kigget efter fænomenet på andre kameraer og
det er ret let at afsløre: billederne indeholder jo Exif-informationer (en
masse kameraet skriver i filen om lukketid, blænder, zoom, blitz osv) og med
et program der kan liste disse informationer for alle filer i et bibliotek
ses det straks: ingen mellemværdier for blænden !
I min søgen har jeg nu downloadet 907 Mb(!) test-billeder, så jeg er helt
sikker på at jeg har ret - og jeg er ret skuffet over de fabrikanter, der
gør det: det er jo ikke meget andet end et konfirmations-kamera du får !

Jeg er stort set gået væk fra Canon: af de eksisterende modeller er der
A40 - den har ingen blændemekanisme, G3 er lige i overkanten mht pris,
S30-40-45 er lommemodeller (for små), Ixus er for små og ikke gode nok.
Nikon har deres 4500 (dreje dimsen, du ved) som er interessant - dog med
enkelte ulemper: ved vidvinkel fortegner det mere end gennemsnittet, ikke
vanvittigt lysstærkt objektiv og deres komprimering af billederne er ret
kraftig. Meget flotte farver og ret god lysmåler. Og kan man leve med det
der dreje-kamera ?
Olympus har 700-serien og deres 4000 + måske de sidste 3040 er (prismæssigt)
med: Olympus har også gode farver og lysmåler der dur og meget små ulemper.

Ser vi på brugte kameraer er det straks svært: alt for mange averteres i den
blå til utopiske priser. Når man tager i betragtning hvor lidt man generelt
kan spare ved at købe en gammel model med lavere opløsning osv. og uden
garanti undrer man sig lidt over hvad folk tænker på.
Nikons's 990 og 995 kan f.eks. ses averteret til op over 7.000 kr - jeg
fandt en forhandler på nettet i går der stadig havde en af modellerne til
lige under 6.000 ! Og så er det jo lidt ligegyldigt at folk skriver en
nypris som ikke engang den nye model (4500) koster !

Ak ja - det blev til noget af en smøre, men jeg håber det kan lede dig lidt
på vej - det er noget af en jungle !

Skriv endeligt hvis dette giver dig flere spørgsmål end du havde før

Med venlig hilsen

Jesper
***********

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : emj

Dato : 21-02-03 00:23

On Thu, 20 Feb 2003 23:54:02 +0100, "Anders Houmark"
<anders@andersh.dk> wrote:

>jeg og overvejer om jeg skal købe C4000 næste måned, eller vente
>to måneder og købe C5050..

Jeg har C5050 og kan slet ikke forstå, at du overvejer andet
Jeg har skiftet fra C4040 til C5050. Jeg vænnede mig aldrig til
betjeningsknapperne på C4040 og det er kraftigt forbedret i C5050.

C4000 er mere lommevenlig.
Hilsen emj

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-02-03 01:55

> Jeg har C5050 og kan slet ikke forstå, at du overvejer andet

Økonomi.. 4000'eren er omkring 2000 kroner billigere
En SU er ikke så sjov at købe kamera på...

> Jeg har skiftet fra C4040 til C5050. Jeg vænnede mig aldrig til
> betjeningsknapperne på C4040 og det er kraftigt forbedret i C5050.
> C4000 er mere lommevenlig.
> Hilsen emj

Ok det var da surt med det 4040.. Det kamera overvejede jeg også i en
periode, men da det koster marginalt mindre end "storebroderen" (I Dk er det
faktisk dyere :) blev det hurtigt fravalgt.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : emj

Dato : 21-02-03 03:29

On Fri, 21 Feb 2003 01:55:29 +0100, "Anders Houmark"
<anders@andersh.dk> wrote:

>Økonomi.. 4000'eren er omkring 2000 kroner billigere
>En SU er ikke så sjov at købe kamera på...

Nej, det er slemt nok for en efterlønner

>Ok det var da surt med det 4040..

Det tog glimrende billeder. Der er ingen forbedringer på det punkt ved
at købe C5050, hvis man ikke hører til dem, der tror, de har noget at
bruge 5 MP til
Hilsen emj

Fra : Benja

Dato : 20-02-03 22:54

"Michael Schrøder" <skjernvej38b@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har kig på dette kamera. Er der nogen, der har noget dårligt at sige
> [...]
Jeg synes det er et rigtig godt kamera. Du vil helt sikker bliver glad for
det.

Bare min lille kommentar

Mvh.
Benja