Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vurdering af billede (ny)
Fra : Søren Jørgensen

Dato : 18-02-03 21:40

Hejsa.
Er der nogle professionell herinde der gidder at kikke på mit billede, og
give en vurdering?
Det er taget med mit nye HP 850 digital camera.
Kan det blive bedre, og er der andre hensyn jeg kan tage for at få det bedre
/ anderledes?

http://www.smukkeagner.dk/gren1.jpg

--

Med Venlig Hilsen

Søren Jørgensen
www.smukkeagner.dk

Fra : Alex Linaa

Dato : 18-02-03 21:55

Søren Jørgensen" <soeren@smukkeagner.dk> wrote in message
> Hejsa.
> Er der nogle professionell herinde der gidder at kikke på mit billede, og
> give en vurdering?

Der er nok ikke så mange proffer herinde, så du får en vurdering fra en
amatør, hvis det er OK?

> Det er taget med mit nye HP 850 digital camera.
> Kan det blive bedre, og er der andre hensyn jeg kan tage for at få det
bedre
> / anderledes?

1. Skaler billedet ned, så man kan overskue det på en skærm
2. Jeg synes fokuspunktet ligger forkert i billedet. De forreste uskarpe
blade giver mig et lidt rodet indtryk. Højere blændetal og dermed større
dybdeskarphed, så hele grenen bliver skarp.
3. Det nederste halve blad kunne med fordel klones bort.
4. Komposition og farver er eminente.

Håber du kan bruge et amatør-view.

venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : postkasse59@hotmail.~

Dato : 18-02-03 22:08

fint foto...men som altid når man laver marco er dybdeskarpheden
svær at få med...her synes jeg at det er lidt synd at det meste af
blomsten er uskarp hvoimod grenen er skarp...tip: næste gang du
laver macro så tag 2 eller 3 shots hvor du fokusere på forsekllige
steder af motivet så du har fx. 3 billeder hvor noget forskelligt
er skarpt og sæt dem så sammen i PS så det hele (eller det du
øsnker) er skarpt...sådan kan du hjælpe dybdeskarpheden lidt på
vej...men fedt foto...har du prøvet at sætte et macro filter på så
du kan komme endnu tættere...
Martin

Fra : KNL DtP

Dato : 18-02-03 22:13

"Søren Jørgensen" <soeren@smukkeagner.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det blive bedre, og er der andre hensyn jeg kan tage for at få det bedre
> / anderledes?

Det første der slog mig var, at billedet var dejlig skarpt.

Desværre synes jeg at motivet bliver ødelagt lidt at det store uskarpe blad i
forgrunden. Jeg skal ikke kunne sige, om det er sådan du ønsker at billedet skal se
ud, men for mig at se ligner det en autofokusfejl - eller at nærgrænsen er for stor
og så var grenene det næste punkt.

Det er fint at lege med skarpheden, men jeg ville nok have komponeret billedet lidt
anderledes.

Jeg kan se, at der er en del støj i den uskarpe baggrund. Synes det ligger nogle
JPG-artifacts eller er det digital "ISO" støj. Hvis du har komprimere det for hårdt,
mister du detaljer og det vil være synd. Ta' derfor og lav billedet mindre - f.eks.
1024x768, for så kan de fleste se hele billedet på én gang - fremfor at skulle
"spole" rundt på det.

Hvis du vil ha' lidt mere liv i billedet, så kan du også prøve at tage billedet når
solen lige bryder igennem - på den måde kan du få noget mere spark i højlyset - her
vil det så være i det skarpe rimforst - og det vil give billedet noget mere liv.

.... men alt i alt synes jeg nu det er et flot billede - prøv og ta' et par stykker i
forskellige vinkler og vælg se det bedste.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Tom Dissing

Dato : 18-02-03 22:54

Sjovt billede.
Dejligt at der stadig er "nogle" der forholder sig til dybdeskarphed.
Jeg synes at du skulle have været 3-5 cm højere - fyssik - med kameraet, så
du havde "brugt" den manglende dybdskarphed "til noget.
Jeg synes at det røde på grenen skulle have haft en mere væsentlig
"placering"
Tom

Fra : Søren Jørgensen

Dato : 19-02-03 18:46

Tak for alle komentarerne herfra.
Det er dejligt med noget hjælp / kritik.

--

Med Venlig Hilsen

Søren Jørgensen
www.smukkeagner.dk