Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Oversigt over shutter lag på forskellige d~
Fra : Lars Jakobsen

Dato : 17-02-03 13:55

Hej,

Er der nogen der kender til en oversigt over shutter lag på forskellige
digital cams?
Jeg kan se at parameteren er "rated" i mange reviews, på en skala fra 0 til
et eller andet, men er der ikke nogen der har nogle "ægte" tal - antal
millisekunder f.eks. Og så gerne sat overskueligt op i en tabel, så det er
muligt at sammenligne kameraerne på dette?

mvh Lars

Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-02-03 08:43

"Lars Jakobsen" skrev
> Er der nogen der kender til en oversigt over shutter lag på forskellige
> digital cams?

Det kan man ikke lave.
De reelle tal vil variere afhængig af motivets art,
mængden af lys, brændvidde etc.
Hvis man skulle lave tal der kan sammenlignes, måtte
det være med fastlås fokus, manuelt indstillet
blænde og lukkertid, men det jo ikke alle kameraer,
der har disse muligheder.
Og så er det jo også de færreste billeder der tages
under sådanne omstændigheder.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Lars Jakobsen

Dato : 18-02-03 11:44

"Peter Schrøder" <nospample@se> wrote in message

> "Lars Jakobsen" skrev
>
> Det kan man ikke lave.
> De reelle tal vil variere afhængig af motivets art,
> mængden af lys, brændvidde etc.
klip

Tak for dit svar Peter,
Du må undskylde hvis jeg spørger dumt, men hvorfor varierer tiden med de
nævnte faktorer?

Mvh Lars

Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-02-03 14:36

"Lars Jakobsen" skrev
> Du må undskylde hvis jeg spørger dumt, men hvorfor varierer tiden med de
> nævnte faktorer?

De fleste afstandsmålere som er indbygget i
digitalkameraer fungerer ved hjælp af kontrasten i motivet.
En autofokus vil som regel ha' svært ved at fokusere
på en fuldstændig ensfarvet flade. Resultatet bliver så
at autofocus "pendler" frem og tilbage uden at kunne
finde et fast holdepunkt.
Dette kan også være tilfældet i svagt lys, selv på
motiver, som ikke ville være et problem i dagslys.
Ved kraftig tele har man, foruden de to ovennævnte
problemer, også en meget mindre skarphedsdybde.
Det betyder igen, at autofokus skal fungere langt
mere nøjagtigt for at undgå at billederne bliver uskarpe.
Det tager tid altsammen. Denne tid skal lægges oveni den
reelle shutterlag og giver sammenlagt den tid, der går, fra
man trykker på udløseren til billedet er i kassen.
Men som sagt: Denne tid kan afkortes, hvis man allerede
har fundet og fastlåst fokus.