Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash problemer med Nikon SB-22s og Nikon ~
Fra : BoS

Dato : 16-02-03 12:27

Hej Gruppe

Jeg har et problem med mit Nikon 5700 og min flash

Jeg synes, at lige gyldigt hvad jeg gør, så blive rmine billeder altid
overkeskponeret, når jeg tager billeder indendøre om aftenen med flash. Jeg
kan ikke skrue ned for flashen. Jeg er nødt til at holde et stykke papir
eller lign. op foran flashen for at det hele ikke bare skal blive hvidt -
også selvom flashen peger opad.

Jeg har set de professionelle pressefotografer i TV ofte har en lille hvid
"plastik hætte" på deres flash. Er det noget, man kan montere på en SB22 og
hvad skal den i givt fald laves af, hvis det ikke er noget, man kan købe.

Normalt sætter jeg kameraet til at fotografere i M-mode med shutter priority
sat på 1/2000 eller 1/4000 hvis jeg skal bruge flashen, men så bliver
baggrunden helt sort. Er der nogen, der har tips til, hvad jeg skal gøre,
for at forbedre mine indendørs resultater?

Med venlig hilsen
Bo

Fra : Alex W

Dato : 16-02-03 14:23

Jeg har et problem med mit Nikon 5700 og min flash....

Du skal sætte flashen på TTL og kameraet til flash
Så styrer kameraet resten.
Du kan justere i opsætningen på flashen om du vil 'skrue op eller ned' for
flash-lyset i spring på 1/3 blænde.
Mit kamera overeksponerer kun hvis jeg er ultra tæt på objektet - under ½
meter.
Jeg svinger flash- hovedet op mod loftet hvor jeg kan komme til det, det
giver meget bedre billeder.
Det kan du kun gøre med billeder i tværformat. SB22 har for øvrigt en
diffusor indbygget.
Drej flash hovedet (glasset) mod loftet og træl i den lille riflede fyr der
stikker frem og vupti så har du diffusoren som du efterlyste

/Alex

Fra : BoS

Dato : 16-02-03 19:29

"Alex W" skrev:

> [...]
der
> stikker frem og vupti så har du diffusoren som du efterlyste

Hej Alex

Tak for svaret

Jeg gør allerede, som du beskriver. Jeg har altid min flash på TTL. Har du
bare dit kamera på Auto mode eller er der en special indstilling til flash
fotografering? (Hvis du da bruger samme kamera)

Det er lidt irriterende, at jeg ikke bare kan tænde for kameraet og tage et
billede, uden at skulle prøve tre gange, før billedet er brugbart.

Jeg har også prøvet alle mulige indstillinger på flashen for at finde den
indstilling, hvor den lyser mindst, men jeg kan ikke rigtigt se forskel,
synes jeg. Kan min flash være defekt monstro?

mvh Bo

Fra : Alex W

Dato : 16-02-03 22:30

> Jeg gør allerede, som du beskriver. Jeg har altid min flash på TTL. Har du
> bare dit kamera på Auto mode eller er der en special indstilling til flash
> fotografering? (Hvis du da bruger samme kamera)

Jeg har samme kamera og samme flash (næsten) SB-22

Det er lige meget om jeg har specielle indstillinger eller bare køre derudaf
i auto.
Som regel har jeg sat kameraet på user1 - program 'P' med Center-weight
lysmåling.
Det virker helt fint også når jeg bouncher lyset mod loftet.
Du kan justere flashen i Speedlight option - variabel power +- 2.0 ev. jeg
har sat min -1/3 ev.

Jeg vil have samme problemer som du nævner - hvis jeg bruger flashens
autoprogrammer ;-o

/Alex

Fra : BoS

Dato : 17-02-03 10:11

> Jeg vil have samme problemer som du nævner - hvis jeg bruger flashens
> autoprogrammer ;-o
>
> /Alex

Nå, nu har jeg skruet ned for flashen i kameraet. Så må jeg se, om det har
hjulpet. Tak for hjælpen.

mvh Bo