Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ændre billede størrelse?????
Fra : Bjarne Kristensen

Dato : 15-02-03 19:11

Hej

Spørgsmål 1
Jeg er igang med at indscanne mine dias, når jeg har scannet dem
ligger de i følgende format ca. 3,42x2,24cm - 3632x2376pixel og
2700dpi i TIFF og fylder ca 20-25MB spørgsmålet er så, jeg vil gerne
have dem ned i filstørrelse skal jeg ændre pixel/billede/dpi inden jeg
evt. gemmer dem i fx JPG nogen i gruppen der har prøvet det eller har
gode ideer/forslag???????

Spørgsmål 2
Billeder jeg tager med mit digitalkamera tager jeg i TIFF format her
er formatet 80,72x60,4cm - 2288x1712 og 72 dpi og fylder ca. 12MB

Hilsen bjarne@thjalfe.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 15-02-03 20:45

"Bjarne Kristensen" <bjarne@thjalfe.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmål 1
> Jeg er igang med at indscanne mine dias, når jeg har scannet dem
> ligger de i følgende format ca. 3,42x2,24cm - 3632x2376pixel og
> 2700dpi i TIFF og fylder ca 20-25MB

Glem alt om cm og opløsning når du angiver hvor stort dit billede er. De 2700 ppi
angiver blot hvilken opløsning du har *scannet* dit billede i - ikke hvor høj
opløsning du kommer til at printe i. Fortæl hellere at du har 3600 x 2400 pixels -
det ved man hvad er!

Når du vil lave dit billede mindre, så det måske var lidt mere håndterligt til web,
kunne du jo gå ned i 700x460 pixels og gemmer det i JPG. Husk altid at beholde de
store TIF-filer, for hvis du vil ha' dit dias på print, så er det herligt at have dem
i hi res.

> Spørgsmål 2
> Billeder jeg tager med mit digitalkamera tager jeg i TIFF format her
> er formatet 80,72x60,4cm - 2288x1712 og 72 dpi og fylder ca. 12MB

Igen har opløsningen og cm-mål intet med sagen at gøre. Dit billede er 2300x1700
pixles og du kunne jo resample dem til 700x520 pixels. Gem det som JPG og du kan fint
bruge det på en hjemmeside eller maile det til familie og venner.

I PhotoShop går du op i Image > Image Size. Her indtaster du blot de nye mål i pixels
for oven og trykker Ok.

Når du arbejder med billeder på computer, så er opløsningen og cm-mål ikke relavant -
det er først når du skal ha' dit billede på tryk at du skal til og tænke på, om du
har "nok" pixels til en given opløsning. Se derfor altid på pixels og glem de 2700
dpi - det er kun med til at forvirre.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Bjarne Kristensen

Dato : 15-02-03 21:52

On Sat, 15 Feb 2003 20:44:33 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

> [...]

>store TIF-filer, for hvis du vil ha' dit dias på print, så er det herligt at have dem

Jeg skal netop gemme dem så jeg har mulighed for print i god kvalitet,
men vil gerne ned i en så lille filstørrelse som mulig uden det går
for meget ud over kvaliteten.

Hilsen Bjarne

Fra : emj

Dato : 15-02-03 22:35

On Sat, 15 Feb 2003 21:52:23 +0100, Bjarne Kristensen
<bjarne@thjalfe.dk> wrote:

>Jeg skal netop gemme dem så jeg har mulighed for print i god kvalitet,

I hvilken printstørrelse?
Hvor store udskrifter, forventer at have brug for.
Skal det være 10x15 cm billeder kan du resize 50 %

Hilsen emj

Fra : WebCat

Dato : 16-02-03 22:30

Glem alt om cm og dpi, ihverfald når du har skannet dine billeder.
Jo bedre kvalitet du gemmer dine billeder i jo bedre vil dine resulter blive
når du behandler dem i f.eks. photoshop.
Til udprintning har du ikke brug for så meget, 3632x2376 pixel lyder ganske
fint - det vil du snilt kunne lave en 30x45 cm af, ligefrem et 100x70 cm.
Skal de fylde mindre er Jpeg formatet velegnet, gem billederne med lav
komprimering (photoshop kvalitet 12) som mister mindst muligt, og billederne
vil fylde ca 2,5 mb.

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 17-02-03 08:06

Hej Bjarne

Der er ikke ret meget at gøre. Jeg scanner selv mine DIAS og jeg har fundet
frem til følgende:

Når jeg har scannet en DIA film, så gemmer jeg i første omgang i TIFF. Når
jeg er færdig så konverterer jeg alle TIFF filerne til JPEG (via batch i
PhotoShop). Her gemmer jeg filerne i kvalitet 8 til 9. Så brænder jeg alle
TIFF filerne ud på CD og gemmer, så jeg senere kan hente en TIFF fil ind.

På HD har jeg kun JPEGF filerne liggende. Nu fylder hver billede ca. 1.5 mb
istedet for ca. 25 Mb.

I starten "optimerede" jeg billederne i TIFF inden jeg konverteret dem til
JPEG (dvs. lag lys/kontrast etc), men det er jeg stoppet med da man hele
tiden lære nyt om PhotoShop om om hvordan man kan gøre det endnu bedre, så
nu er jeg begyndt at brænde de rene scanninger id på CD.

VH
Per

Fra : Bjarne Kristensen

Dato : 17-02-03 12:21

On Mon, 17 Feb 2003 08:06:02 +0100, "Per Wolfsdorf"
<wolfsdorf@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>tiden lære nyt om PhotoShop om om hvordan man kan gøre det endnu bedre, så
>nu er jeg begyndt at brænde de rene scanninger id på CD.

Ja jeg er også nået frem til samme fremgangsmåde, jeg vil dog vælge
jpg kvalitet 12 (Photoshop) dpi 72 og en størrelse på 1024x786 pixel
måske lidt større til skærmbrug, og så gemme de "rene" scanninger på
cd'er.
Når jeg så ønsker et udprint vil jeg hente orginal scanningen fra
cd'eren og så rette det til til udprint.

Iøvrigt tak for svaret.