Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
resize billeder fra digi-cam...
Fra : Tommyboy

Dato : 15-02-03 00:34

Hej!

Nå jeg nu sådan har været ude og tage en masse billeder, så er der nogen af
dem jeg gerne vio lhave op på en webside, og nogle jeg gerne vil have med
mig på min PDA. Og så er dert jeg skal igang med at resize i enten Photoshop
eller ACDsee... Og det tager lang tid og er ikke særlig sjovt...

Findes der ikke et program som kan resize alle billeder man vælger til et
eller andet fastsat, og gemme i JPG med en bestemt kvalitet? Jeg tænker på
at vælge filerne i stifinder, højreklikke og vælge noget i retning af "fit
to 320x240 display" eller "resize to 640x480" o.lign? Nogen idéer?!

MVH Tommy

Fra : max

Dato : 14-02-03 22:50

> [...]
> at vælge filerne i stifinder, højreklikke og vælge noget i retning af "fit
> to 320x240 display" eller "resize to 640x480" o.lign? Nogen idéer?!

Både PS og ACDSee kan batch resize.. Læs hjælpefilerne..max

Fra : Tommyboy

Dato : 15-02-03 00:50

ACDsee kan ikke batch-resize, i hvert fald ikke den (lovlige) version der
følger med kameraet... Og Photoshop, som jeg rigtig nok bruger lige nu er
irriterende at skulle starte op hver gang for at Batche det.
Desuden gør Photoshop ikke jobbet særlig godt... Jeg ville jo gerne at
billedet blev resized så det's længste side var xxx pixels. Dvs. et billede
på højkant var 600x800 og ikke som photoshop gør det, 800x1078...

Jeg fandt et lille program, men det filtrerer ikke billederne når det
resizer, så det dur ikke...

Fra : max

Dato : 15-02-03 01:16

> [...]
> på højkant var 600x800 og ikke som photoshop gør det, 800x1078...
>
> Jeg fandt et lille program, men det filtrerer ikke billederne når det

Tjae hvis du siger det skal det nok passe at din version af ACDSee
ikke kan batch resize - men det lyder mærkligt - hvilken version..?

Photoshop.. Hvilken version..? Men du kan seføli selv bestemme
størrelsen, og ja du kan også batch filtrere, sharpen, eller hva du
ellers ønsker... Du optager en action.. laver en droplet og så skulle
det køre..

Der er mange mange mange programmer der kan klare det for dig
Irfan, thumbsplus, arles, breezebrowser, tror nok der er gratis prøve
versioner af dem alle sammen... max

Fra : Tommyboy

Dato : 15-02-03 02:06

jeps, jeg er igang med at checke dem alle sammen ud... Photoshop kan ganske
rigtig, men den kender ikk forskel på landscape og portrait billeder. Det
gør PhotoWorker, men den koster $15, og jeg er fattig studerende

Nå, jeg leder videre...

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 15-02-03 11:16

> Photoshop kan ganske
> rigtig, men den kender ikk forskel på landscape og portrait billeder. Det
> gør PhotoWorker, men den koster $15, og jeg er fattig studerende

Du kunne jo lave det i 2 omgange. De høje for sig og de brede for sig.

Ved kun at lægge dig fast på højde eller bredde har du også frie hænder til
at beskære dine billeder. Alt for mange billeder præsenteres i det format,
kameraet tilbyder.

Johan Gadegaard

Fra : Michael Holm

Dato : 15-02-03 02:06

Photho shop kan godt gøre det smart, hvis du indstiller den nye størrelse i
% istedet for pixels.

--M

Fra : Tommyboy

Dato : 15-02-03 03:29

duh, ja selfølgelig! Hvorfor tænkte jeg ikke på det?! Og jeg har også lige
fundet ud af at bruge droplets - hvorfor er der aldrig nogen der har fortalt
mig om dem - de er jo intet mindre end geniale!!! Jubii, så kan jeg jo selv
lave mine context-menus i windows!

Tak for det

MVH Tommy

Fra : Tommyboy

Dato : 15-02-03 04:16

Nu har jeg sat en droplet til at reagere på at jeg højreklikker på
billederne og vælger "resize", bortset fra at man skal højreklikke på hver
enkelt billede. Hvis man vælger flere og højreklikker, går Photoshop død...
Tror bare jeg må vænne mig til drag/drop så, for det virker sært nok fint.

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 15-02-03 14:16

Hvis du bruger Windows XP, findes der fra Microsoft nogle Powertoys. Et af
disse er image resize. Virker fint.

Prøv at søg på MS hjemmeside.

Thomas A. Jørgensen

Http://www.Mjang.dk

Fjern 123 fra min mailadresse.

Fra : Bangsbo

Dato : 15-02-03 07:29

Hej Tommy ....

Alt efter hvilken ACDSee du sidder med laver det
program lige netop det du søger ...

Jeg bruger aldrig andet til mange billeder så det kunne
være du skulle sætte dig lidt ind i menuerne ...

I min udgave af omtalte program kan du ikke følge
med i antallet af billeder mens det foregår ...

Må tilstå jeg i enkelte tilfælde bruger PSP men til
en stor serie bruger jeg ACDSee og du bestemmer
lige nøjagtig de nye Mål ...

Med venlig hilsen
Keld

--
http://www.sitecenter.dk/bangsbo
Køb og Salg hører hjemme i Markedsgrupper - brug den rigtige