Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvorfor bliver DOF "bedre" ved større f-væ~
Fra : Poul Krogh

Dato : 13-02-03 12:36

Jeg er AMATØR i forhold til nogle af de folk der huserer på nogle af de
forskellige foto/photo newsgroups. Men prøver dog at følge med. Og efter
(tror jeg) at have sat mig lidt ind i f-numre/shutter-relation har jeg et
spg.

Hvorfor bliver DOF kraftigere ved større f-nummer. Er det en logisk
sideeffekt ved den fokusering/korrektion der skal laves når der kommer
mindre lys ind ?????
Det er vist et rent teknisk spg. men håber nogle kan hjælpe. Ellers kan i jo
bare svine

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-02-03 13:18

"Poul Krogh" skrev
> Hvorfor bliver DOF kraftigere ved større f-nummer. Er det en logisk
> sideeffekt ved den fokusering/korrektion der skal laves når der kommer
> mindre lys ind ?????

Den oprindelige definition på et blændetal (f.eks. F11)
er antallet af gange blændeåbningens diameter kan ligge
fra linsens optiske midtpunkt til filmplanet.
I dag, med asfæriske linser og andet avanceret gejl, er
det nok mere "svarer til" værdier.
Årsagen til at DOF bliver større ved mindre blændeåbninger,
er stort set den samme som ved et hul-kamera.
Du ved: en skotøjsæske med et lillebitte hul i den ene ende vil
kunne aftegne et billede på siden modsat hullet. Bare hullet er
lille nok vil skarphedsdybden blive næsten uendelig.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : johnjohn

Dato : 13-02-03 13:27

On Thu, 13 Feb 2003 12:36:27 +0100, "Poul Krogh"
<poulkrogh@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Hvorfor bliver DOF kraftigere ved større f-nummer. Er det en logisk
>sideeffekt ved den fokusering/korrektion der skal laves når der kommer

Skriv bare dybdeskarphed istedetfor Depth of Field, DOF.

>Det er vist et rent teknisk spg. men håber nogle kan hjælpe. Ellers kan i jo

Større f-nummer betyder mindre blændeåbning. F.eks. er F/8 en mindre
åbning end F/2.

Du skriver DOF bliver kraftigere. Det er dårligt sprogbrug. DOF måles
i længdemål, f.eks. mm, og kan blive større eller mindre, - ikke
kraftigere.

At dybdeskarpheden er mindre ved F/2 end ved F/8 er en af optikens
grundsætninger. Der er formler for det, men det forklarer det næppe
intuitivt.
En intuitiv forståelig forklaring er, at lys-keglen fra frontlinsen
imod fokusplan ved F/2 har en større rumvinkel end ved F/8, og derfor
er skarp over en mindre længde +/- omkring fokusplanet.

Der er også andre interessante grundtræk omkring diffraktions-grænsen,
der hænger sammen med blænden. Diffraktionsgrænsen er en teoretisk
grænse for opløsningen, som kan komme på tale, når optiken har meget
små afbildningsfejl. Små afbildningsfejl er kvaliteten af optiken.

Dette har ikke noget med dybdeskarphed at gøre, men er alligevel
relateret (det hænger sammen som ærtehalm), stor dybdeskarphed betyder
ringe opløsning, og lille dybdeskarphed betyder stor opløsning, for en
teoretisk fejlfri optik.

Men nu har du måske fået rigeligt, til en undren, - så jeg stopper
her.

mvh

John

Fra : Michael Holm

Dato : 13-02-03 21:55

Når du nu slev startede....

Citat: "Små afbildningsfejl er kvaliteten af optiken"

Det er ikke korrekt. Det er muligt at en god optik udemærker sig ved at vise
små afbildningsfejl, men jer er sikker på at små afbildningsfejl ikke *er*
kvaliteten af optiken.

--Michael

Fra : Tom Dissing

Dato : 13-02-03 22:07

Hvad er DOF ?
Dept Off Focus ?
Tom

Fra : jk

Dato : 14-02-03 08:53

On Thu, 13 Feb 2003 21:54:51 +0100, "Michael Holm" <Michael@Holm.org>
wrote:

> [...]
>små afbildningsfejl, men jer er sikker på at små afbildningsfejl ikke *er*

Din mening !

Fra : Madsen

Dato : 13-02-03 22:49

Tom Dissing skrev:

> Hvad er DOF ?
> Dept Off Focus ?

Madsen.

Fra : Lars [8210]

Dato : 14-02-03 03:15

Poul Krogh wrote:
> [...]
når der kommer
> mindre lys ind ?????
> Det er vist et rent teknisk spg. men håber nogle kan

Hej Poul

Måske kan disse regnemaskiner hjælpe dig:

http://www.shuttercity.com/DOF.cfm/

http://dfleming.ameranet.com/custom.html

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm

Fra : Poul Krogh

Dato : 18-02-03 00:48

Tak for forklaringerne. Forstod lidt af det johnjohn sagde med vinkler, og
de link til de der kalkulatorer er egentlig enormt smarte, især når det er
et digikam. jeg har, så er der slet ikke præget de smarte afstande på
linsen.

Nu har jeg siddet og leget lidt med den online beregner der er her :
http://www.shuttercity.com/DOF.cfm
Og så finder man ud af at hvis man beholder den samme f-stop så blir
forskellen mellem near og far distance mindre når der zoomes. feks gir et
f-stop = 2.8 og object distance = 20 m følgende:

50 mm = 12 m - 60 m og Hyperfocal distance 30 m
96 mm = 17 m - 24 m og Hyperfocal distance 110 m
Hvilket naturligvis stemmer med alle andre kloge steder på nettet der
skriver om emnet.

Har en zoomed linse en bredre vinkel end "ikke-zoomed" ?? Syntes det burde
være modsat. Eller er der andre ting der spiller ind ?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-02-03 08:26

"Poul Krogh" skrev...
> 50 mm = 12 m - 60 m og Hyperfocal distance 30 m
> 96 mm = 17 m - 24 m og Hyperfocal distance 110 m
> Hvilket naturligvis stemmer med alle andre kloge steder på nettet der
> skriver om emnet.

Vær lige opmærksom på at disse værdier
er for 35mm kamera. Et digitalkamera svarer
nærmest til 110 format eller mindre. De tal for
brændvidde som producenten af dit kamera opgiver er
"svarer til" tal. I virkeligheden er dit objektiv nærmere
10mm, hvilket billedvinkel-mæssigt svarer til 50mm
på et 35mm kamera. Dybdeskarpheden skal beregnes
ud fra de faktiske tal og resultatet bliver noget anderledes ved 10mm.

> Har en zoomed linse en bredre vinkel end "ikke-zoomed" ?? Syntes det burde
> være modsat. Eller er der andre ting der spiller ind ?

Her er jeg lidt i tvivl om, hvad du mener.
Jo mere du zoomer ind på et motiv, jo mindre bliver
billedvinklen. Mens objektivet i "vidvinkel-tilstand" har
en billedvinkel på f.eks. 100 grader er billedvinklen
måske kun 30 grader ved fuld "tele-virkning"