Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Told på vare (Lensmate) fra USA
Fra : Kent

Dato : 12-02-03 20:07

Hej

Inden længe bestiller jeg nok en Lensmate 52 mm.
objektivadapter til Canon Powershot G3 via www.lensmateonline.com,

Der ser ikke ud til at være nogen europæisk forhandler
af produktet.

Lensmate koster pt. $27,95 svarende til 193,61 DKR med
dagens kurs.

Kan du sige mig, hvad tolden kan blive på sådan et produkt?

Øvrige omkostninger jeg skal lægge til varens pris
kan vel kun blive fragt, told og moms. Ikke?

Jeg har aldrig handlet udenfor Europa før, så jeg er lidt usikker

Vh
Kent

Fra : Tommyboy

Dato : 12-02-03 21:10

Efter at have ledt internettet rundt i meget lang tid, ikke mindst på
www.toldskat.dk, har jeg fundet frem til, at der ikke er nogen information
om told-satser på internettet... Dvs. at hvis man vil købe noget uden for
EU, så kan man ikke få at vide hvordan og hvor meget det vil koste via
internettet. Det er sgu da for dårligt!!

Anyway, der var dog en vejledning til generel indkøb i udlandet (uden for
EU). Du skal først beregne prisen i kr., derefter lægge forsendelse til, så
lægge 25% af det samlede (inkl. forsendelse) til, og derefter lægge 6-12% i
told til. Du ender altså op med et beløb der er ca. dobbelt så stort som det
oprindelige. Så få dem til at pakke det ind i fint gavepapir, og benyt dig
af at du ikke skal betale moms/told af gaver...

Ellers kan du ringe til et Toldcenter i dit lokalområde og få de nøjagtige
takster at vide, samt hvordan man 'gør'...

Jeg ville engang købe noget i Kina, men droppede det hurtigt, da det ville
være billigere for mig at få en forhandler til at special-bestille det fra
mystiske importører.

MVH Tommy

Fra : Kent

Dato : 12-02-03 23:25

"Tommyboy" <tommyhj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> være billigere for mig at få en forhandler til at special-bestille det fra

OK - så ved jeg da lidt om det.

Jeg siger mange tak for hjælpen!!

Vh
Kent

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 12-02-03 21:48

"Kent" skrev:
> Øvrige omkostninger jeg skal lægge til varens pris
> kan vel kun blive fragt, told og moms. Ikke?

Plus 50 kr til postvæsenet for selve fortoldningen.

Men ellers er det rigtigt nok, og i den rækkefølge du nævner. Altså først en
købspris+fragt, af dette samlede beløb betaler du toldafgift, og af det
samlede beløb derefter skal du lægge 25% oveni til moms. Til sidst 50 kr.
oveni til det Internationale Postcenter i Kastrup.

Så din samlede pris vil nok ende på ca. 400 kr.

Mvh, Lars

Fra : Kent

Dato : 12-02-03 23:29

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse

> [...]
> oveni til det Internationale Postcenter i Kastrup.
>
> Så din samlede pris vil nok ende på ca. 400 kr.

Det er fuldstændigt vildt!!

Vi bliver bare flået for penge her i Danmark

Det er da også ærgeligt, at jeg ikke kan finde en forhandler
i Europa, men det ser ikke ud til at kunne lade sig gøre.
Mærkeligt egentlig, idet Lensmate adapteren er et meget
populært tilbehør til både Canon Powershot G1, G2 og G3.
Det kan jeg se, når jeg læser i de udenlandske nyhedsgrupper
og forums. Hmmmmm.... det er der jo ikke noget at gøre ved.

Tak for hjælpen!

Vh
Kent

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-02-03 12:00

"Kent" skrev
> Det er fuldstændigt vildt!!
> Vi bliver bare flået for penge her i Danmark

Så nu har du samtidig opdaget årsagen til at det er billigere at købe
tingene i udlandet....

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Pia J

Dato : 13-02-03 08:41

Skriv til hende der forhandler Lensmate, hun er vældig flink. Jeg mener hun
tilbyder at skrive værdien ned til 10 dollar på pakken, og så skal man ikke
betale afgift....

:Pia

Fra : Lars Olsen

Dato : 13-02-03 10:17

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message
> [...]
hun
> tilbyder at skrive værdien ned til 10 dollar på pakken, og så skal man

Der må jeg desværre skuffe... Jeg har to gange bestilt varer fra Hong Kong,
og hver gang har jeg fået dem til at mærke pakke og toldpapirer som "Gave",
samt mærke pakken med 7 dollar i værdi. Begge gange blev den nappet i tolden
Så det blev pakkens værdi + fragt + told + moms + 55 kroner i
fortoldningsgebyr....
Men.... man kan være "heldig", jeg har en ven der fik hans forsendelse fra
Hong Kong udenom tolden...

Lige mine 5 øre

Mvh, Lars

Fra : Tommyboy

Dato : 13-02-03 10:28

Så hvis man faktisk får en hjemmestrikket bluse fra Australien, og tolden
synes den skal åbnes, så laver de lige et skøn på at den nok har kostet 400
kr, lægger 10% told (40 kr.) 25% moms (110 kr.) samt 55 kr oveni og vupti
skal man af med 205 kr. for at modtage sin bedstemors strikkede trøje?!?!
Kan det virkelig passe?

MVH Tommy

Fra : Martin K. R.

Dato : 13-02-03 12:48

"Tommyboy" <tommyhj@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> skal man af med 205 kr. for at modtage sin bedstemors strikkede trøje?!?!

Ja, det kan det skam!
Jeg var for et par år siden på besøg hos venner i USA. Da jeg kom hjem
opdagede jeg at jeg havde glemt mit kamera (af ældre dato), og bad mine
venner om at sende det til mig. Til min forbavselse får jeg et brev fra
Postvæsenet, hvor de skriver at det jo åbenlyst er en 'samlervare' jeg har
købt og prøvet at smugle ind, og at jeg snarest muligt skal opgive
købsprisen så jeg kan betale told og moms!
Efter lange samtaler med dem i telefonen får jeg dem overbevist om sagens
rette sammenhæng, og jeg forhører mig yderligere:

<mig>: hvordan skal man så få sine egne ting tilsendt uden told og moms,
hvis det ikke er nok at de åbenlyst ser brugte ud?
<P&T>: Ja, det kan man så heller ikke...
<mig>: Jamen, hvad nu hvis det var en taske med vasketøj jeg havde glemt?
<P&T>: Mjahh... det ville nok gå, men det er op til den enkelte
toldbehandler...

Jeg ville nok ikke være blevet så vred over dette, hvis det ikke var fordi
at tonen i det brev hvor de spørger om købsprisen, skinner langt væk af "du
har jo prøvet at snyde, så..."

Martin

Fra : Kent

Dato : 13-02-03 15:59

"Lars Olsen" <IHateSpam@Alot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fortoldningsgebyr....
> Men.... man kan være "heldig", jeg har en ven der fik hans forsendelse fra

Jeg har lige talt med mit toldkontor, og jeg blev da lidt klogere.

Hvis Lensmaten bliver vurderet til at være noget tilbehør til en linse, vil
toldsatsen være 6-7 % af fakturaprisen i USA. MEEEEN, og her ser
jeg en mulighed for at krybe udenom, hvis Lensmaten vurders til at
være en "del til et digitalkamera", vil toldsatsen være 0%!!
Ham jeg talte med på toldkontoret sagde, at firmaet i USA måske
selv satte koden på varen som en "del til et digitalkamera". Jeg
er lige ved at tro, at det var et hint til mig om at bede firmaet om
at sætte sådan en kode på pakke .

Jeg vil nu skrive til firmaet for at høre, om de kan sætte en kode
for "del til et digitalkamera" på pakken, hvis/når jeg køber Lensmaten.

Jeg melder tilbage her i gruppen, når jeg har fået svar fra dem.

Vh
Kent

Fra : Kent

Dato : 13-02-03 23:05

Nu har jeg lige hørt fra Susan Doel, som ser ud til
at forhandle Lensmate. Jeg mailede brevet til dem
kl. 16:40, og så fik jeg allerede besked tilbage
kl. 19:17!! Flot!!

Mit spørgsmål til hende var:
----
"Is it possible, that I can persuade you to write the international
code for "part for a digital camera" on the parcel? If you do that,
the Lensmate may probably be accepted as duty-free in my
country (Denmark). Well, that's what the customs authorities told
me. I hope you understand, what I mean ."
----

Og hun svarede:
----
"What we normally do is list the item or items as a commercial sample with a
reduced value of say $10.00."
----

Jeg forstår det sådan, at de skriver toldkoden for "vareprøve" på pakken
og derudover ændrer prisen, som står på pakken, så den passer med det en
evt. vareprøve ville koste. Jeg skal selvfølgelig betale den fulde pris, men
det kan man bare ikke se på selve varen. Derfor skulle jeg kunne få varen
toldfrit til Danmark. Forstår I det ikke også sådan?

Vh
Kent

Fra : Martin K. R.

Dato : 14-02-03 08:25

> [...]
> det kan man bare ikke se på selve varen. Derfor skulle jeg kunne få varen
> toldfrit til Danmark. Forstår I det ikke også sådan?

Det skal du ikke regne med. Personligt har jeg aldrig bedt sælgere i USA om
at skrive andet end det korrekte beløb på pakken, men blot konstateret at de
nogen gange gør det 'af sig selv'. Men samtlige pakker er alligevel åbnet af
toldvæsenet og gennemrodet efter eventuelle fakturaer.
Hvis de finder en faktura, skal du betale told+moms af dette beløb.

Det kan nogle gange give bizarre resultater. Jeg købte engang en linse på
eBay til $500. Sælgeren angav det korrekte beløb på pakken, og havde vedlagt
et printout af auktionssiden i pakken og skrevet en hilsen på den. Siden var
imidlertid printet ud før auktionen var slut, så den viste et billede af
linsen med en startpris på $20. Da pakken ankom til Danmark blev den som
sædvanlig åbnet af toldvæsenet, som herefter bad mig betale told+moms af de
$20 (uanset at der var angivet $500 på pakken)!!!

Martin

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 14-02-03 10:49

On Fri, 14 Feb 2003 08:24:49 +0100, "Martin K. R."

klip

> [...]
>sædvanlig åbnet af toldvæsenet, som herefter bad mig betale told+moms af de
>$20 (uanset at der var angivet $500 på pakken)!!!

Dette er en meget interessant tråd, mon ikke Toldvæsenet følger
den med lige så stor interesse
mvh Ebbe

Fra : max

Dato : 15-02-03 01:23

> Dette er en meget interessant tråd, mon ikke Toldvæsenet følger
> den med lige så stor interesse
> mvh Ebbe

No doubt about it..!max|||||||||

Fra : Martin K

Dato : 15-02-03 02:21

> No doubt about it..!max|||||||||

De skal såmænd være velkomne

Jeg sender/modtager ca. 150 pakker om året til/fra USA, og i de (talrige)
tilfælde hvor toldvæsenet forsøger at opkræve told+moms på varer som ikke er
købt, er jeg selvfølgelig hurtig til at brokke mig. I de (få) tilfælde hvor
de fejlagtigt opkræver for lidt er jeg knap så hurtig
Jeg ser det lidt som en betaling for den tid jeg spilder på at korrigere
deres fejltagelser...

Martin

Fra : Lars Olsen

Dato : 14-02-03 13:16

> [...]
> jeg en mulighed for at krybe udenom, hvis Lensmaten vurders til at
> være en "del til et digitalkamera", vil toldsatsen være 0%!!
<snip>

Ja, men momsen slipper du jo ikke for... Og det er moms af varens værdi +
fragt

Mvh, Lars

Fra : Kent

Dato : 14-02-03 15:47

> Ja, men momsen slipper du jo ikke for... Og det er moms af varens værdi +
> fragt
>
> Mvh, Lars

Ja ja, det ved jeg godt. Det er selve tolden, jeg forsøger
at krybe udenom

Vh
Kent

Fra : Michaelbs

Dato : 15-02-03 15:34

hej Kent
jeg kan fortælle dig, at jeg netop har modtaget lensmate plus IRfilter og
close-up linser fra Lensmate. De skrev "sample" på pakken (prøve), men den
hoppede toldvæsenet i DK ikke på. De bad mig sende en kvittering fra
Lensmate. Den mailede jeg så efter og fik en, hvor Lensmate skrev et langt
mindre beløb på..ca 150kr i stedet for 700kr. Den hoppede toldvæsenet på, så
min samlede regning fra dansk toldvæsen blev på 94kr. før fjeg stod med
lensmateadapteren i hånden...
mvh Michael

Fra : Kent

Dato : 15-02-03 15:53

"Michaelbs" <michaelschou@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mindre beløb på..ca 150kr i stedet for 700kr. Den hoppede toldvæsenet på,

> min samlede regning fra dansk toldvæsen blev på 94kr. før fjeg stod med

Hej Michael

Jeg forstår altså ikke helt, det du siger. Du sendte dem et kvittering
på 150 kr., og så blev din regning til det danske toldvæsen på 94 kr.????
Det er en told på 62, 67% !!! DET fatter jeg ikke

Hvad synes du ellers om dit køb?

Vh
Kent

Fra : Michaelbs

Dato : 15-02-03 17:45

> [...]
> på 150 kr., og så blev din regning til det danske toldvæsen på 94 kr.????
> Det er en told på 62, 67% !!! DET fatter jeg ikke

hahaha
det danske toldvæsen tiltager sig retten til et lille gebyr fordi de nu har
kastet sig over ens post og tilbageholdt det en uge!!..de har et
standardgebyr på 44kr...og det skal man selvfølgelig betale moms af !!!!!
11kroner. dertil kommer tolden på mine varer, såkaldt importmoms på
39kroner. Derfor 94kroner.
Adapteren er lækker og yder optikken god beskyttlse, men jeg har ikke det
store indtryk endnu..
mvh Michael

Fra : Kent

Dato : 17-02-03 16:11

Hej

Hvis nogen her overvejer at købe en Lensmate adapter
til Canon Powershot G-serien, så kan det måske være
en ide at klappe hesten lidt.

Jeg er igang med at overtale diverse forhandlere i
Europa til at forhandle Lensmate. Indtil videre har
jeg skrevet til www.photoshop.dk og www.technikdirekt.de

I dag fik jeg så svar fra photoshop.dk med den besked, at
de ville kigge på sagen. Altså ikke ligefrem et afslag, så
vi krydser fingre .

Vh
Kent