Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
G2 blitz
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-02-03 10:54

G2 brugt som "peg og skyd", indstilling AUTO, kun indbygget
blitz, jeg får mange dårlige billeder (måske rystede ?), jeg kan
se at den stiller sig på 1/60 sek bl. 2 ell. 2,5, kan man godt
ryste det, jeg fik bedre billeder med mit Medion, som var særlig
god til netop den type billeder. Eller har jeg indstillet et
ell.andet forkert alligevel ? er det fordi jeg zoomer ind ?
mvh Ebbe

Fra : Peter Schrøder

Dato : 12-02-03 11:41

"Ebbe Hansen" skrev...
> [...]
> god til netop den type billeder. Eller har jeg indstillet et
> ell.andet forkert alligevel ? er det fordi jeg zoomer ind ?

Teleeffekten vil også forstærke evt. rystelser i billedet.
Prøv at bruge et fast underlag, stoleryg eller lignende
når du fotograferer.
Blitzen burde i sig selv kunne fastfryse motivet næsten
uanset lukkertid, men måske du bruger den på for stor afstand,
således at det slet ikke er blitzen der belyser motivet?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-02-03 11:48

On Wed, 12 Feb 2003 11:41:06 +0100, Peter Schrøder <nospample@se>
wrote:

> [...]
>uanset lukkertid, men måske du bruger den på for stor afstand,
>således at det slet ikke er blitzen der belyser motivet?

Peter, tak for begge svar, klart og tydeligt
mvh Ebbe

Fra : Per O.

Dato : 12-02-03 14:43

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> god til netop den type billeder. Eller har jeg indstillet et
> ell.andet forkert alligevel ? er det fordi jeg zoomer ind ?

Hvis du skal bruge mere lys, kan jeg anbefale dig at vælge indstillingen P
(lige over auto på drejehjulet på kameraet). I den indstilling kan du trykke
på den midterste af de tre knapper til højre for lcd skærmen, og indstille
1: blændekorrektion 2: Hvidbalance 3: AEB og 4: indstliing af flash styrke
op og ned. Se e.v.t. i din manual på side 74 (justering af blitz). Hvis du
sætter flash/blitz styrken op kommer du længere ud med lyset. Skal du have
en god belysning er der dog ingen vej udenom en ekstra blitz til kameraet.
Vær dog opmærksom på at det i så fald kun er meget få modeller fra Canon,
som arbejder sammen med netop G2'eren. Tjek tidligere inlæg i denne gruppe
for yderligere oplysninger, da emnet har været op utallige gange.

Hilsen,
Per O. (selv glad G2 ejer)

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-02-03 14:54

On Wed, 12 Feb 2003 14:43:04 +0100, "Per O." <nææ@nææ.dk> wrote:

>"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
klip

> [...]
>som arbejder sammen med netop G2'eren. Tjek tidligere inlæg i denne gruppe
>for yderligere oplysninger, da emnet har været op utallige gange.

Mange tak Per, jeg prøvede lige at sætte det på stativ, det ser
ud som om det er skarpt til 100 og 200 % på skærmen.
Så jeg må jo være en gammel ryste......, forøvrigt, når den tager
på 1/60 sek, 1st curten står der, jeg syntes at have hørt at
blitzen brænder meget hurtigere af en omtalte 1/60, men jeg kan
altså alligevel ryste det.
mvh Ebbe og mange tak, her er noget at lege med

Fra : Peter Schrøder

Dato : 12-02-03 15:21

"Ebbe Hansen" skrev
> Mange tak Per, jeg prøvede lige at sætte det på stativ, det ser
> ud som om det er skarpt til 100 og 200 % på skærmen.

Jeg antager du mener din pc skærm. Displayet
på kameraet er for lille til en rigtig vurdering.

> [...]
> på 1/60 sek, 1st curten står der, jeg syntes at have hørt at
> blitzen brænder meget hurtigere af en omtalte 1/60, men jeg kan

Blitzen brænder af med 1/1000 sek så i princippet burde
du kunne smide rundt med kameraet og stadig få skarpe billeder.
Men jeg mener at have læst en gang at Canon'en har forskellige
synkroindstillinger, som gør det muligt at bruge kortere
eksponeringstider (first / second curtian) selv om jeg
tvivler på at den rent faktisk har spaltelukker.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-02-03 15:42

On Wed, 12 Feb 2003 15:20:48 +0100, Peter Schrøder <nospample@se>
wrote:

klip
> [...]
>eksponeringstider (first / second curtian) selv om jeg
>tvivler på at den rent faktisk har spaltelukker.

Jeg er en meget ny begynder, men den viser altid first curtain,
uden at jeg ved hvad det indebærer.
Jeg har en 17" Skærm, og billedet bliver først vist i 25%, så
sætter jeg det op til 100 og måske 200, af og til 300%, indtil
jeg kan se at det bliver uldent i kanten.
Hvis det er skarpt i 100 ell. 200% må det da være godt, hvordan
skal jeg ellers bedømme det.
mvh Ebbe
og tak for jeres interesse

NB: Der står at den kan synkronisere til 1/250 sek., men det er
der jo ikke tale om, når den viser 1/60

Fra : Per O.

Dato : 12-02-03 18:59

> On Wed, 12 Feb 2003 15:20:48 +0100, Peter Schrøder <nospample@se>
> wrote:
>
> klip

Det har den ikke, den er fuldstændig lydløs, hvis man vil ha' det. Man kan
bare slå 'lukkerlyden' fra i opsætningsmenuen.

> NB: Der står at den kan synkronisere til 1/250 sek., men det er
> der jo ikke tale om, når den viser 1/60

Når jeg sætter min Canon Speedlite 220EX flash på kameraet kan jeg
synkronisere op til 1/250 sek, men også hvis jeg vælger Tv funtionen (to
takker over Auto), så kan jeg fint tage et billede med 1/250 sek med den
inbyggede blitz

Per O.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-02-03 19:54

On Wed, 12 Feb 2003 18:58:48 +0100, "Per O." <nææ@nææ.dk> wrote:
klip

> [...]
>synkronisere op til 1/250 sek, men også hvis jeg vælger Tv funtionen (to
>takker over Auto), så kan jeg fint tage et billede med 1/250 sek med den

Det gik fint med den indbyggede og 1/250, så nu kører det bare,
jeg holder mig til den indbyggede, der er ikke flere huller i
livremmen, men tak
mvh Ebbe