Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CCD rensning af D100
Fra : Anders

Dato : 11-02-03 17:17

Hejsa.

Jeg har bruge for lidt hjælp til effektivt at få fjernet de små sorte spots
(støv på CCD'en), jeg har prøvet at sætte lukkeren på "bulb" og pustet på
CCD'en (ikke med munden), men der sker ikke andet end at støvet bliver
flyttet rundt.
Er der andre måder at gøre det på eller skal den sendes til rensning ? helst
ville jeg kunne gøre perfekt selv.

På forhånd tak
Anders

Fra : Klaus Madsen

Dato : 11-02-03 23:04

"Anders" <no@mail.dk> wrote in message
> [...]
> flyttet rundt.
> Er der andre måder at gøre det på eller skal den sendes til rensning ?

Hej Anders

Prøv at søge på http://www.dpreview.com/ i Nikon SLR forum´et.
Det er et spørgsmål som har været fremme mange gange der, og der er
da også lidt delte meninger med hvordan det skal gøres.
Men en ting er sikkert, du skal være MEGET forsigtig.
Der er en speciel funktion til at holde spejlet oppe i D100 ´eren netop til
rensning af CCD´en,
det kræver dog at du har en net-adapter til kameraet.

Er du forøvrigt glad/tilfreds med det???

Mvh. Klaus

Fra : Anders

Dato : 12-02-03 00:40

> [...]
til
> rensning af CCD´en,
> det kræver dog at du har en net-adapter til kameraet.

....som skrevet i mit indlæg bruger jeg bulb-knappen på manuelprogrammet, og
det virker fint nok bortset fra at jeg kun har en hånd til rådighed, fordi
den anden holder knappen nede......lidt fusket (farligt), men det virker

> Er du forøvrigt glad/tilfreds med det???

Hej Klaus.

Tak for dit svar. Google havde faktisk lige sendt mig en tur forbi dpreview
før en jeg læste dit indlæg, og her fandt et par gode link (kig under
indlæg). Om jeg er glad sor kameraet ? ser jeg er jeg bort fra mit
støvproblem, lever det mere end op til mine forventninger, specialt nu hvor
jeg har afskaffet mig nogen fastobjektiver....det går bare over min største
forventninger om hvor skarpt at digitale billeder kan blive, for slet ikke
at tale om kvaliten ved raw-optagelser.....fedt kamera !!!
Du er så også bruger af kameraet ? hvis du ligger inde med nogen gode link
må du gerne poste dem, jeg er mest på jagt efter noget med
studioflashoptagelser

Hilsen Anders

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning
http://www.av-hardware.no/Photosol.lasso

http://www.nikon-euro.com/nikoneuro_en/Default.htm - du kender sikkert
siden, men den er bare super !!!

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 12-02-03 07:57

"Anders" <no@mail.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>...som skrevet i mit indlæg bruger jeg bulb-knappen på manuelprogrammet, og
>det virker fint nok

Det kan absolut ikke anbefales blot at bruge bulb-knappen - brug den
indbyggede sensor cleaning-funktion! Ved bulb bliver CCD-cellen jo
forsynet med strøm (du foretager jo en eksponering) og derved bliver
den endnu mere støvtiltrækkende - du opnår blot, at det støv, du
hvirvler op, tiltrækkes af CCD'en igen og så er du jo lige vidt.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Anders

Dato : 12-02-03 19:00

> [...]
> den endnu mere støvtiltrækkende - du opnår blot, at det støv, du
> hvirvler op, tiltrækkes af CCD'en igen og så er du jo lige vidt.

....der er min overbevisning at uanset om bruger adaptor (som er lavet til at
tjene xtra på) eller batteri, vil der være spændning ved chippen, jeg vil
have svært ved at tro at adaptorens input ville slå spændningen fra omkring
ccd'en, hvilket der heller ikke står i manualen at den gør....blot at man
skal KØBE en for at gøre det på Nikons måde, som slet ikke er den måde de
selv gør det på.....men det er en hel anden snak, som man ikke kan få ud af
dem !!!

Anders

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 12-02-03 20:05

> [...]
>have svært ved at tro at adaptorens input ville slå spændningen fra omkring
>ccd'en, hvilket der heller ikke står i manualen at den gør

Det har intet med batteri kontra adapter at gøre.

Hvis du anvender 'bulb', så foretager du rent faktisk en eksponering =
spænding på ccd'en = støvtiltrækning

Hvis du anvender 'sensor cleaningsfunktionen, så løfter du blot
spejlet = ingen spænding på ccd'en.

At du så tilsyneladende skal bruge en net-adapter til aktivere sensor
cleaningsfunktionen er så en anden ting.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Klaus Madsen

Dato : 12-02-03 20:14

> [...]
> Du er så også bruger af kameraet ? hvis du ligger inde med nogen gode link
> må du gerne poste dem, jeg er mest på jagt efter noget med

Hej igen Anders

Fede links du har fundet

Hvad er det for fastobjektiver du har købt?

Du kender sikkert http://www3.photosig.com/ men hvis ikke, så kan du
finde masser af billeder taget med D100, du kan sortere efter kamera,
kategori,
fotograf osv.

Mvh. Klaus

Fra : Anders

Dato : 12-02-03 21:24

> Hvad er det for fastobjektiver du har købt?

....det er den billige 50mm AF 1,8D til små 1000,- som også er superfræk til
at stille hurtigt skarpt.....den holder sgu' !!!

C U
ANDERS

Fra : AGS

Dato : 16-02-03 13:50

On Wed, 12 Feb 2003 00:39:51 +0100, "Anders" <no@mail.dk> wrote:

>.det går bare over min største
>forventninger om hvor skarpt at digitale billeder kan blive, for slet ikke
>at tale om kvaliten ved raw-optagelser.....fedt kamera !!!

Hvis jeg må kommentere lidt - jeg har lige renset CCD-en i bulb
indstilling med min gamle "gummi-puster" Den blev faktisk ren
igen!

Jeg er noget uenig vedr. billedkvalitet og kamera-performance.
Skarpheden er ringe, blitz-billeder er underbelyste, mange billeder er
kronisk underbelyste. Stort set alle billeder skal en tur i Bibble
eller Nikon Capture for at blive rettet op. ISO-auto funktionen virker
praktisk taget ikke. Min d100 var hos Nikon DK pga. ovenstående, de
fandt ingen fejl. Jeg vil ikke anbefale dette kamera til andre.
Nikon er smålig - Nikon Capture burde følge med gratis, net-adapteren
burde være kombineret med opladeren.

hilsen: Andreas

Fra : Anders

Dato : 12-02-03 01:05

Hej igen.

....jeg læste lige et af dine andre indlæg hvor jeg forstod du have lidt med
garantien, mig bekendt er serienummert garantien og ikke et must at beviset
er udfyldt (men er ikke sikker) da en faktura fortæller datoen hvorpå
garantien begynder. ellers tjek:

http://www.nikon-euro.com

http://www.nikon-euro.com/nikoneuro_en/faq/general/en/FAQ_gen_en_22.htm

Warranty Service

Nikon Electronic imaging products sold within Europe carry a European-wide
(EU countries) warranty. If your product is faulty, please contact your
nearest Nikon service centre, or national Nikon representative organisation
(see the directory).

Fra : Klaus Madsen

Dato : 12-02-03 20:10

> [...]
beviset
> er udfyldt (men er ikke sikker) da en faktura fortæller datoen hvorpå

Det er rigtigt, at jeg havde lidt problemer med garantien på min SB80 Flash.
Men nu har papirerne været en tur i Tyskland, så nu skulle det være i orden.
Jeg har dog endnu ikke min flash tilbage endnu.
Der står bagpå Nikon garantibeviset, at de skal være udfyldt.

Mvh. Klaus