Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Photoshop spørgsmål
Fra : Søren

Dato : 11-02-03 13:53

Hejsa!

Er ret uerfaren mht Photoshop... er der en smart teknik hvis man vil
"klippe" noget ud af et billede... fx en person... jeg bruger "magic wand"
men hvis det fx er en kompleks struktur man vil klippe ud er det en
laaaangsommelig proces... er der en genvej, eller er det bare hårdt arbejde
?

Fra : Tom Dissing

Dato : 11-02-03 13:58

Ingen genveje.. Det hjælper dog hvis du bruger den version, der selv ligger
sig "på plads".
Husk at det er muligt selv at bestemme hvor "magneteisk" den skal være !
Tom

On 11/02/03 13:52, in article
Xns931F8CB0E2F33madmountainbikerhotm@213.131.157.161, "Søren"

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-02-03 14:30

"Søren" skrev
> [...]
> men hvis det fx er en kompleks struktur man vil klippe ud er det en
> laaaangsommelig proces... er der en genvej, eller er det bare hårdt

Det kan godt være lidt møjsommeligt, især hvis der
ikke er god kontrast mellem det ønskede og baggrunden.
Som Tom skriver, kan du indstille tryllestaven følsomhed /
tolerance. Men du kan også tilføje flere elementer ved at holde
"skift" nede mens du klikker.
Endelig kan du, hvis motivet tillader det, vælge baggrunden i stedet
og "inverte" det valgte.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 11-02-03 15:22

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> [...]
> "skift" nede mens du klikker.
> Endelig kan du, hvis motivet tillader det, vælge baggrunden i stedet

Jeg ville bruge lasso'et, og så viskelæderet til det som ikke skal være der.
Hvis der er rimelig stor kontrast mellem motiv og baggrund, kan du bruge
"manegtic lasso", så snap'er den til kanten mellem lys og mørk.

Mvh. GLenn

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 11-02-03 15:21

> [...]
> men hvis det fx er en kompleks struktur man vil klippe ud er det en
> laaaangsommelig proces... er der en genvej, eller er det bare hårdt

Som du allerede har fået at vide, afhænger meget af kontrasten baggrund og
det du vil markere. Prøv i din værktøjsbjælke at vælge "magnetisk
lassoværktøj". Det gør i mange tilfælde arbejdet let.

Johan Gadegaard

Fra : Madsen

Dato : 11-02-03 15:32

Søren skrev:

> er der en genvej, eller er det bare hårdt arbejde ?

Om det er hårdt arbejde kommer an på motivet, men prøv at trykke
Alt + Ctrl + X.

Madsen.

Fra : Michaelbs

Dato : 12-02-03 09:47

Du kan også oprette nyt lag, skrue kontrasten totalt i bund, så det er meget
nemmere at indramme præcist og så smide det lag ud igen, når du har
indrammet det ønskede..
mvh Michael

Fra : dmx

Dato : 12-02-03 23:45

Der er forskellige muligheder indefor fritlægning af elementer.
1.
Du har selvfølgelig din "magic wand" som i kombination med et kopi af et
kontrast layer kan hjælpe dig meget.
2.
Så har du dit "magnetic lasso tool" som osse hjælper godt til.
3.
Du kan osse få meget godt ud af din "background eraser".
Også hvis en del af elementet er delvist gennemsigtigt.
4.
Så har du "extract" som i vers.6 ligger i menuen under "Image"(mener jeg) og
i vers.7 under "Filtre".
Den kan hjælpe rigtig godt til hvis du fx. skal fritlægge strå eller hår.
5.
Du har osse mulighed for at male din selection på hvis du
benytter "quick mask" mode.(de 2 ikoner under din foreground og background
color)
Den skifter først til en selection når du går tilbage til standard mode.
---------
En fordel er at gemme billedet inden du går igang med de
forskellige løsninger, så du med dit "eraser" tool kan erase til history.
Det er i det hele taget vigtigt at du tager dig tid til at lege med de
forskellige settings i de forskellige værktøjer.
"Erase to history" er meget brugbar.
Ligesom "protect foreground color" og "sampling" sat til "once" eller
"continuous" er for din "background eraser".
Sidst men ikke mindst så er det osse en rar ting at lave en kopi af dit
layer som du lægger under det du redigerer i.
I dit redigerings layer kan du så osse arbejde i en "layer mask"(ikonet nr.2
fra venstre, i vers.7, for neden i din layers palette).
Når du arbejder i din "layer mask" kan du bl.a. bruge din pensel til at
lægge til og trække fra i dit layer alt efter om din forgrunds farve er sort
eller hvid.
Der er mange modeller og de skal ofte kombineres, men som det er med
kameraer, så er der ikke nogen "full auto" funktion som giver dig præcis det
du vil have, men mere det som programmet gerne vil give dig.
Så ingen magiske knapper, men kombiner de forskellige teknikker og du kan nå
dit resultat temmelig hurtigt efter lidt træning.
Håber du kan bruge noget af det her eller det de andre har skrevet.

dmx