Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
problem med uskarp maskning i PS7...
Fra : Michaelbs

Dato : 10-02-03 23:33

Jeg kan lave uskarp maskning på baggrunden (billedet) men ikke på en kopi af
baggrunden (nyt lag). Når jeg laver forsøger på en uskarp maskning af
baggrundskopien, så crasher computeren og jeg skal genstarte. Nogen der
kender til dette problem og ved hvordan det kan løses??
Mvh MIchael

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 10-02-03 23:46

"Michaelbs" <michaelschou@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Når jeg laver forsøger på en uskarp maskning af
> baggrundskopien, så crasher computeren og jeg skal genstarte. Nogen der
> kender til dette problem og ved hvordan det kan løses??

Hvor meget RAM har du i din maskine...??
Det kunne skyldes for lidt af den slags..
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : max

Dato : 10-02-03 23:52

> Hvor meget RAM har du i din maskine...??
> Det kunne skyldes for lidt af den slags..
> --
> Med venlig hilsen
> Fotograf Thomas Lorentsen

Måske geninstaller, hvilken OS bruger du..?
max

Fra : Michaelbs

Dato : 11-02-03 00:07

Jeg bruger Windows XP og har 512Mb DDR Ram.
Michael

Fra : Michaelbs

Dato : 11-02-03 10:33

Problemet er der ikke når jeg arbejder med små billedfiler...kun med meget
store..men 512Mb Ram...skulle det ikke være nok??

Fra : Martin Franch

Dato : 11-02-03 14:44

..men 512Mb Ram...skulle det ikke være nok??

Jo - arbejder selv med filer op til 50-60 mb med 512 mb ram og det er ikke
noget problem...
mvh Martin Franch

Fra : Madsen

Dato : 11-02-03 15:37

Michaelbs skrev:

> Problemet er der ikke når jeg arbejder med små billedfiler...kun
> med meget store..men 512Mb Ram...skulle det ikke være nok??

Det er ikke kun rå mængder af RAM Photoshop har brug for. Den har
også brug for masser af harddiskplads på den disk hvor scratch-
disken befinder sig. En tommelfingerregel siger mindst 5 gange så
meget fri harddiskplads som størrelsen på den fil eller filer som
du har åbnet i Photoshop fylder.

Madsen.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 11-02-03 12:35

"Michaelbs" <michaelschou@oncable.dk> wrote in

> [...]
> maskning af baggrundskopien, så crasher computeren og jeg skal
> genstarte. Nogen der kender til dette problem og ved hvordan det kan

Har du installeret 7.0.1 updaten? (Jeg ved ikke om det hjælper men det er da
første skridt..)

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=1851

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Check www.digitalforbruger.dk

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Kenneth

Dato : 11-02-03 16:24

> [...]
> baggrundskopien, så crasher computeren og jeg skal genstarte. Nogen der
> kender til dette problem og ved hvordan det kan løses??

Michael, prøv det her:

1. Gå ind i PS og tryk ctrl-k uden at have nogle filer åbne - det skulle
gerne åbne options.

2. Tryk ctrl-7 - Der kan du vælge det drev som PS skal bruge som scratch
disk. Hvis du har flere end et drev (eller partitioner) så vælg en anden end
"Startup". Har du flere partioner er det også ok at vælge en af dem, bare PS
ikke bruger den samme disk/partition som dit OS. Det bedste er en helt anden
disk end den dit OS kører på. Du skal gerne have 1 GB eller mere fri på din
scratch disk, så skulle det være ok.

3. Når du er færdig trykker du ctrl-8. Der kan du vælge hvor meget PS må
bruge af dine RAM. Normalt står den til 50% - Prøv med en indstilling mellem
65-75%. Vælger du en for høj % kan PS sløve din maskine helt ned. Prøv dig
lidt frem. Selv kører jeg med 80%.

Hvis overstående ikke hjælper har jeg ikke en egentlig løsning på problemet,
andet end at reinstallere PS. Hvis det er helt galt, måske at reinstallere
Windows helt :-/

Du er velkommen til at maile mig hvis du skulle have lyst.

Mvh,
Kenneth

Fra : Michaelbs

Dato : 11-02-03 22:52

hej Kenneth
Jeg har gjort som du skrev inklusiv geninstallering af PS. Dog ikke
geninstallering af OS, hvilket desværre nok bliver udgangen på det her. Jeg
har rejst spørgsmålet og fået nogen svar, som heller ikke hjalp på
http://www.eksperten.dk/spm/316092 hvis du gider læse det?? Måske det kunne
inspirere dig til yderligere løsningsforslag....
mvh MIchael

Fra : Kenneth

Dato : 12-02-03 14:58

> [...]
kunne
> inspirere dig til yderligere løsningsforslag....

Jeg må indrømme jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal råde dig til, Michael :-/

Jeg har læst tråden på eksperten og det ser jo ud til at du har gjort som du
skulle. Jeg tror ikke det er selve Photoshop programmet som er problemet.
Vil nærmere tro det kunne være en RAM fejl eller en fejl på din disk som PS
ikke kan lide. Det eneste jeg måske kunne råde dig til var at defragmentere
din harddisk. Først køre scandisk og ret de fejl der måtte være og bagefter
defragmentere hele din disk. Sidsnævnte kan godt tage flere timer hvis du
ikke har gjort det før. Det er kun et gæt, jeg aner ikke om det vil hjælpe.

Mvh,
Kenneth

Fra : Madsen

Dato : 12-02-03 01:10

Michaelbs skrev:

> Jeg har gjort som du skrev inklusiv geninstallering af PS.

Har du prøvet 7.01 opdateringen, som nævnt et andet sted i denne
tråd?

Madsen.

Fra : Michaelbs

Dato : 12-02-03 09:44

Ja... ingen forskel, desværre...

Fra : max

Dato : 13-02-03 00:11

> Ja... ingen forskel, desværre...

Inden du gør noget drastisk er det måske en ide at
få noget indput fra hardware/software grupperne..
Har du checket om du har andre programmer kørende
i baggrunden, er din strømforsyning stor nok.. uha der
er mange muligheder.. XP sender fejlmeldinger til microsoft
måske er der noget at hente der, nye opgraderinger...
max

Fra : Madsen

Dato : 12-02-03 16:02

Kenneth skrev:

> Jeg må indrømme jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal råde dig til,
> Michael :-/

Heller ikke her efterhånden. Jeg kører selv Photoshop 7 på WinXP Pro
og har aldrig oplevet problemet. Faktisk så kører Photoshop uhyre
stabilt her på WinXP (og Win2000).

Madsen.

Fra : Lauge

Dato : 14-02-03 18:10

On Mon, 10 Feb 2003 23:32:35 +0100, "Michaelbs"
> [...]

>baggrundskopien, så crasher computeren og jeg skal genstarte. Nogen der
>kender til dette problem og ved hvordan det kan løses??

kunne du ikke give komplette specs på din maskine + en liste over
residente programmer?

Fra : H. P. Holm

Dato : 14-02-03 21:35

"Lauge" <spoofed@hotmail.com> skrev i en meddelelse:

> kunne du ikke give komplette specs på din maskine + en liste over
> residente programmer?

Det er tilsyneladende Photoshop selv der laver noget grums. Jeg kan
fremprovokere fejlen hvis det er det første jeg laver i en nystartet
Photoshop. Crashet kan (hos mig) undgås hvis jeg gemmer billedet med
det nye lag som en .psd fil, inden der laves unsharp mask.

Når det er lykkedes én gang, fungerer proceduren med baggrundskopi og
unsharp mask på de efterfølgende billeder, også uden at gemme først.

--
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 15-02-03 01:16

> kunne du ikke give komplette specs på din maskine + en liste over
> residente programmer?

jo....bortset fra jeg ikke ved hvad "residente programmer" dækker???
men maskinen er AMD Thunderbird 1,4 Mhz, bundkort ECS k75sa, 512mb DDR Ram
og så er der scanner, brænder, cdromdrev, printer osv.

Jeg havde, da jeg købte maskinen for godt et år siden et kæmpeproblem, at
den crashede når jeg havde surfet ca. 5 minutter...uden varsel og
tilsyndeladende tilfældigt slukkede og genstartede den bare. Diverse tests
fra forretningen viste ingenting galt, så min frustration var betydelig.
Indtil en kammerat skiftede ramklodserne fra DDR til almindelige ram. Det
viste sig at biosen ikke var opdateret til DDR-ram, som forretningen selv
havde udstyret computeren med!! Det blev rettet og siden har der ikke været
de store problemer...indtil jeg begyndte med Photoshop...og i lyset af min
svære tid i starten, hvor coputeren gik ned for et godt ord, får jeg nervøse
trækninger, når den pludselig går i sort, når jeg bruger USM på
baggrundskopien...
mvh Michael

Fra : max

Dato : 15-02-03 01:30

> [...]
nervøse
> trækninger, når den pludselig går i sort, når jeg bruger USM på

Hvordan med strømforsyningen - hvis forretningen ikke har sørget
for den korrekte bios fra starten, kan de have sparet på andre ting.
Og du bruger Win XP som ellers er meget stabil, det er sk da for surt.
max

Fra : Michaelbs

Dato : 15-02-03 11:59

> [...]
> for den korrekte bios fra starten, kan de have sparet på andre ting.
> Og du bruger Win XP som ellers er meget stabil, det er sk da for surt.

En computernørd af en kammerat jeg har, forsikrer mig, at strømforsyningen
ikke er underdimensioneret.
Michael

Fra : H. P. Holm

Dato : 18-02-03 12:56

Michaelbs skrev:

> [...]
> svære tid i starten, hvor coputeren gik ned for et godt ord, får jeg nervøse
> trækninger, når den pludselig går i sort, når jeg bruger USM på

Som tidligere skrevet kan jeg provokere en tilsvarende fejl med
Photoshop 7 under Windows 2000. Fejlen er ikke helt stabil hos
mig, måske 1 ud af 5 gange, så fejlsøgningen tager lang tid.

Efter diverse forsøg og roden rundt er der snart kun tilbage at
eksperimentere med andre drivere til grafikkortet. Hele desktoppen
låser og Ctrl+Alt+Delete virker ikke, så det er et eller andet der
kører tæt på CPU'en der fejler. Mit grafikkort er et Herkules med
Nvidia Geforce2 chip, og der er lavet mange forskellige drivere og
et par bios opdateringer til det.

Jeg sender et email til dig hvis jeg finder en løsning i løbet af
sommeren, og du må meget gerne skrive til mig hvis du får det løst.

--
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 18-02-03 17:31

> [...]
>
> Jeg sender et email til dig hvis jeg finder en løsning i løbet af
> sommeren, og du må meget gerne skrive til mig hvis du får det løst.

Hos mig slukker computeren også kun en gang imellem. Resten af gangene
fryser den og er uden for kontakt...så der er kun at gøre at slukke lortet.
Jeg skriver hvis jeg finder en løsning. Jeg prøver at tage mig sammen til en
format C...*suk* i håb om at det hjælper..

mvh Michael