Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Væk med røde øjne
Fra : knu@worldonline.dk

Dato : 10-02-03 22:43

Nu har jeg efterhånden fået samlet en pæn stak gode billeder
af den lille krudtugle herhjemme, men men men.

Jeg tror at ca. 80% af billederne er der røde øjne SÅ DET VIL NOGET
jeg har prøvet med RED-EYE og COMP. AF FLASH til ingen værdens nytte.

Så, der må være noget jeg gør forkert, eller hvad er tricket.
( minolta dimage7)

Mvh
Mikael

Fra : Søren Jensen

Dato : 10-02-03 22:54

<knu@worldonline.dk> wrote in news:X6V1a.74950$Hl6.7492007
@news010.worldonline.dk:

> Jeg tror at ca. 80% af billederne er der røde øjne SÅ DET VIL NOGET
> jeg har prøvet med RED-EYE og COMP. AF FLASH til ingen værdens nytte.

Du kan kun gøre 2 ting... enten bruge en ekstern flash så du ikke flasher
direkte ind i krudtuglens øje og derved får røde øjne... eller du kan
retouchere det væk i fx photoshop/painshop (det er ret simpelt med kloning)

.... brug aldrig den der "red eye" ting nogle flash kan... den er
pisseirreterende for dem du tager billeder af, så de kommer næsten altid
til at se ret underlige ud

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 11-02-03 00:41

I <Xns931EE98DFEACEsorenkocmosystemsdk@213.131.157.161> skrev Søren
Jensen:
> [...]
> flasher direkte ind i krudtuglens øje og derved får røde øjne...
> eller du kan retouchere det væk i fx photoshop/painshop (det er ret

- og så vidt muligt undgå at bruge zoom'en. Jo kraftigere zoom, jo
større risiko for røde øjne.

Anders C. Madsen
webmaster@digitalfotografen.dk

http://www.digitalfotografen.dk - mere sjov med dit digitalkamera!

Fra : Alan Thwaites

Dato : 11-02-03 01:35

"Anders C. Madsen" <webmaster@digitalfotografen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jensen:

> - og så vidt muligt undgå at bruge zoom'en. Jo kraftigere zoom, jo

Alan.T skrev: Det passe nu ikke ! Hvorvidt og hvor meget man får røde
øjne bestemmes af afstand mellem blitz og objektivet og mellem objektivet og
emnet.I begge tilfælde jo større afstand jo mindre røde øjne .

Fra : Søren

Dato : 11-02-03 09:51

> [...]
> får røde øjne bestemmes af afstand mellem blitz og objektivet og
> mellem objektivet og emnet.I begge tilfælde jo større afstand jo

Nemlig... der skal såmænd ikke større afstand til end en blitz monteret i
skoen ovenpå kameraet... jeg får aldrig skyggen af føde øjne, selv ikke når
den indbyggede blitz bruges sammen med en ekstern monteret i skoen...

/Søren

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 11-02-03 18:52

I <Xns931F639E4C38Cmadmountainbikerhotm@213.131.157.161> skrev Søren:

> [...]
> monteret i skoen ovenpå kameraet... jeg får aldrig skyggen af føde
> øjne, selv ikke når den indbyggede blitz bruges sammen med en ekstern

Mnjah - jeg vil nu tillade mig at være lidt stædig: De røde øjne
fremkommer ved at vinklen mellem linsens akse og flashens ditto er for
lille, og hvis man anvender zoom'en for at kompensere for et motiv som
er lige vel langt væk vil man i langt højere grad få røde øjne, idet
vinklen mellem linse og flash mindskes jo længere afstanden til motivet
er.

Det er rigtigt nok at brugen af zoomen i sig selv ikke giver røde øjne,
men man vil i sagens natur holde en større afstand til motivet, og _det_
øger problemet.

Der er en artikel om emnet her:

http://www.cliffshade.com/dpfwiw/red-eye.htm

- og en anden artikel med en lidt lettere forståelig illustration af
princippet her:

http://www.triz-journal.com/archives/2001/07/f/

Det er for så vidt også det, Søren oplever ved at bruge en ekstern flash -
vinklen mellem linse og flash øges og problemet mindskes. Alligevel:
Prøv at tage et portrætfoto på en 4-5 meters afstand ved 200 mm
brændvidde og du vil sandsynligvis få røde øjne, selv med en ekstern
flash.

Anders C. Madsen
webmaster@digitalfotografen.dk
Artikler, tips, tricks, diskussioner og meget andet.
http://www.digitalfotografen.dk - mere sjov med dit digitalkamera!

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 11-02-03 21:03

<knu@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg har prøvet med RED-EYE og COMP. AF FLASH til ingen værdens nytte.
>
> Så, der må være noget jeg gør forkert, eller hvad er tricket.

Hej

Prøv at tænd så meget lys i lokalet som muligt, dette får pupillerne til at
trække sig sammen, og derved elimineres risikoen for "røde øjne"

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : knu@worldonline.dk

Dato : 11-02-03 22:53