Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
NIKON Coolpix 5700 og macro...
Fra : Søren

Dato : 10-02-03 14:56

Hey!

Jeg vil gerne lave macro fotos med mit nikon coolpix 5700.. Jeg har leget
lidt med det og det fungerer udemærket med det indbyggede objektiv i macro-
mode..; men jeg vil gerne ENDNU tættere på... Man kan få en vidvinkel-
converter (wc-e80).. er der nogen der har prøvet den ? virker det ?

/Søren

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-02-03 15:42

"Søren" skrev
> [...]
> mode..; men jeg vil gerne ENDNU tættere på... Man kan få en vidvinkel-
> converter (wc-e80).. er der nogen der har prøvet den ? virker det ?

Du stiller muligvis to separate spørgsmål, hvis
du gør så beklager jeg mit svar.
Du skal bruge en nærlinse for at komme tættere på.
Har din Nikon et filtergevind skruer man den i dér.
Vidvinkleconverteren fungerer antagelig udmærket, men
er kun til, som navnet antyder, at øge din linses billedvinkel.
Den har ikke noget med makro at gøre.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Per F Andersen

Dato : 10-02-03 16:30

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> "Søren" skrev

Såvidt jeg er orienteret har Nikon CoolPix5700 en nærgrænse på 3cm, så man
kan formentlig macrofotografere måske1:1
Jeg mener ikke der findes original nærlinse til Nikon

nvh Per
http://www.grafolog.dk

Fra : Real_Neil

Dato : 10-02-03 20:07

Jeg skal snart til USA hvor jeg påtænker at købe coolpix 5700.
Har desuden læst en del om tilbehørs-optikkerne. se mere på
http://www.bhphotovideo.com/default.sph/FrameWork.class?FNC=StartLink__Ainde
x_html
Du skal bruge en lille forsats, hvorefter der både kan købes vidvinkel
(0.8x) og tele (1,5x) og (2,0x)
Der står Nikon på dem alle så, de må vel være originale (og derfor dyre).

Der kan også købes pr. postordre

Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : J@N

Dato : 11-02-03 08:07

> "Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> Såvidt jeg er orienteret har Nikon CoolPix5700 en nærgrænse på 3cm, så man
> kan formentlig macrofotografere måske1:1

Hvad betyder 1:1 når vi taler digitalt? Er det i forhold til skærmen?
Chippen? Eller omregnet til 24x36?

Jan

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-02-03 08:14

"J@N" skrev
> Hvad betyder 1:1 når vi taler digitalt? Er det i forhold til skærmen?
> Chippen? Eller omregnet til 24x36?

1:1 betyder at en genstand på 1cm gengives som
1 cm på chippen, uanset det så rager udenfor
chippen...

Fra : Alex W

Dato : 10-02-03 22:44

men jeg vil gerne ENDNU tættere på...

Hej Søren

Jeg har spurgt den dansk importør om man kan sætte et filter foran
objektivet, også nærlinser.

Det kan man ikke med mindre at man selv flikker noget sammen der kan holde
filtrene, lød svaret.

Jeg har købt UR-E8 lens adapter til wide- og tele linserne. På den kan man
sætte Chokin filterhovedet på. det er så heldigt at omkredsen af filteret og
inderkredsen på chokin filterholderen passer sammen præcist

På den kan du så montere nærlinser og andet fra Chokin.
Du kan ikke bruge fuld tele, da objektivet vil skubbe filterholderen ud af
UR-E8.

/alex

Fra : Real_Neil

Dato : 11-02-03 15:40