Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital kamera - Megapixel kontra optik ?
Fra : Anders Houmark

Dato : 10-02-03 12:25

Hejsa..
Jeg går så småt og overvejer at anskaffe et nyt digital kamera, og havde
egentlig sat mig på et 5Mpixel Olympus C5050zoom, men jeg vil aldrig komme
til at benytte billeder i så høj opløsning, så det ville endda måske være
direkte tosset at ofre så mange penge på et kamera, hvis man kan få præcis
det samme, bare med mindre opløsning, til en lavere pris.. Men nu er det vel
også sådan at jo højere op man kommer i pris, jo bedre bliver optikken -
Eller tager jeg fejl?

Jeg går og leder efter et kamera på ca. mindst 3mpixel, og så skal der være
mulighed for manuel indstilling af alting.. Samt eventuelt mulighed for
udskiftning af linser.. Og hvis jeg f.eks. kan købe et Olympus C4000Zoom til
ca. 4200 istedet for at ofre 7000 på et C5050Zoom, hvor eneste forskel kun
er større opløsning ville det så ikke være at foretrække?

--
Anders Houmark
som går og blivere mere og mere forvirret som dagene går

Fra : johnjohn

Dato : 10-02-03 15:14

On Mon, 10 Feb 2003 12:25:18 +0100, "Anders Houmark"
<anders@andersh.dk> wrote:

> [...]
>ca. 4200 istedet for at ofre 7000 på et C5050Zoom, hvor eneste forskel kun
>er større opløsning ville det så ikke være at foretrække?

Hej

5Mpix olympus bruger helt samme optik som 4Mpix olympus, da 5M chippen
ikke er større.

Læs endelig review på www.dpreview.com
hvor jeg mener at have læst, at olympus har lidt mere støj end andre,
samt har langsom billedoverførsel.

Jeg ville nok overveje Minolta F100 istedetfor, da den netop er hurtig
at arbejde med. Samt F300 bruger samme 5 M chip som Olympus.
Den F300 har jeg endnu ikke læst reviews af, men det er det samme som
med Olympus, samme optik og en bedre chip.

mvh

John

Fra : Anders Houmark

Dato : 10-02-03 16:09

"johnjohn" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> 5Mpix olympus bruger helt samme optik som 4Mpix olympus, da 5M chippen
> ikke er større.

OK så ved jeg da det

> Læs endelig review på www.dpreview.com
> hvor jeg mener at have læst, at olympus har lidt mere støj end andre,
> samt har langsom billedoverførsel.

Det må jeg prøve.. har indtil videre kun læst på den der
www.steves-digicams.com og han skriver også der er lidt mere støj.. Ærgeligt

> [...]
> Den F300 har jeg endnu ikke læst reviews af, men det er det samme som
> med Olympus, samme optik og en bedre chip.

Ok.. Det bruger så bare andet memory card end det smartcard jeg i forvejen
har.
Desuden bryder jeg mig heller ikke om formen - kald mig bare kræsen, for det
er jeg vist

Jeg tror jeg prøver at vende næsen væk fra Olympus, og måske over imod noget
Nikon Coolpix et eller andet... Men tak for hjælpen

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : mullerman.dk

Dato : 10-02-03 22:46

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ca. 4200 istedet for at ofre 7000 på et C5050Zoom, hvor eneste forskel kun
> er større opløsning ville det så ikke være at foretrække?

Hvis du gerne vil ha et olympus, hvorfor så ikk Camedia C-50ZOOM til ca
5000??? det er efter min mening et super kamera... ellers sony cybershot
CyberShot DSC-P71 til ca 3200 på www.edbpriser.dk