Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Q: Hvad betyder Aspherical lens
Fra : B.R.

Dato : 07-02-03 20:33

Hvad betyder det når der på objektiver står Aspherical kontra når der ikke
står noget?

Er der kvalitetsforskel feks. på et Nikon AF 28 - 80 mm D og et Tamron AF
28- 80 mm D Aspherical für Nikon? Jeg har begge og hvilket er teoretisk det
bedste?

Jeg mener ikke at kunne finde noget om dette emne via Google, så måske har
du et link og helst til dansk side med emnet.

På forhånd tak for vejledning

Bjarne
Fjern no spam i mailadresse
Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 07-02-03 20:56

> Hvad betyder det når der på objektiver står Aspherical kontra når der ikke
> står noget?

Det betyder, at der er en eller flere specialslebne linser i objektivet.
Specielt på kortere brændvidder er det et problem få det lys, der passerer
gennem linsens kanter, til at mødes i samme plan som det lys, der passerer
gennem linsens centrum. Hvis objektivet har en eller flere asfæriske linser,
er der kompenseret for dette, og det giver skarpere billeder.

Et objektiv kan dog godt have asfærisk linse, uden at det står på det. Som
regel er det dog til at læse på prisen.

Johan Gadegaard

Fra : B.R.

Dato : 07-02-03 21:05

Johan Gadegaard wrote:

> [...]
>
> Et objektiv kan dog godt have asfærisk linse, uden at det står på
> det. Som regel er det dog til at læse på prisen.

Tak Johan, det var en forklaring jeg kunne forstå.

Mit Nikon AF 28-80mm D som jeg købte sammen med et F 60 som standard og det
har jeg brugt længe, men har købt et brugt Tamron AF 28 - 80 mm D Aspherical
für Nikon for nyligt efter anbefaling, så jeg er meget spændt på hvilken
forbedring jeg vil opleve. Jeg har ikke kunnet finde nypriser for disse 2
kameraer, så det har ikke kunnet give mig indikationer på hvilket der så
skulle være bedst.

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 07-02-03 21:36

Check Q32 her: http://www.photo.net/learn/optics/lensFAQ.html

> Er der kvalitetsforskel feks. på et Nikon AF 28 - 80 mm D og et
> Tamron AF 28- 80 mm D Aspherical für Nikon? Jeg har begge og
> hvilket er teoretisk det bedste?

Aner det, begklageligvis, ikke :(

Fra : B.R.

Dato : 07-02-03 21:49

Thomas Heide Clausen wrote:

> Check Q32 her: http://www.photo.net/learn/optics/lensFAQ.html

> Aner det, begklageligvis, ikke :(

Tak også til dig Thomas for linket.
Jeg har netop fået sendt dette link også,
http://www.mir.com.my/rb/photography/opinion/html/aspherical.htm

som jeg synes er virkelig godt, men jeg håber stadig der er en af jer som
kan fortælle mig hvilket af mine der teoretisk er det bedste.

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 08-02-03 09:41

> men jeg håber stadig der er en af jer som
> kan fortælle mig hvilket af mine der teoretisk er det bedste.

Prøv at se den test af objektiver, der er link under "karakterer i test".

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 08-02-03 10:33

On Fri, 7 Feb 2003 21:48:38 +0100
"B.R." <roschNOSPAM@pc.dk> wrote:

> Thomas Heide Clausen wrote:

<SNIP>

> [...]
>
> som jeg synes er virkelig godt, men jeg håber stadig der er en af
> jer som kan fortælle mig hvilket af mine der teoretisk er det

Jeg er nok lidt en kynikker når det kommer til objektivtests, men
hvis jeg var dig ville jeg tage et par identiske og udfordrende
(kontrastsit, modlys etc.) billeder med begge objektiver, hvorefter
jeg ville sammenligne resultaterne. Det objektiv, der giver de
billeder du synes bedst om, er det der for dig er det bedste.

Tal og testresultater kan være meget gode at kende - men i sidste
ende er det vigtige vel, at du er tilfreds med og kan lide de
billeder du tager.

--thomas