Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
LorteObjektiv :o)
Fra : Michael Holm

Dato : 07-02-03 01:21

Davs.

Jeg har anskaffet et D30 for en tid siden, og fik et 28-80mm objektiv med
(Canons dårligste, ifølge mange tests). CMOS dimsen i D30'eren er 1.6x
mindre end et 35mm negativ, så den ganger objektivet med 1.6. Altså svarer
mit 28-80 objektiv til et 44-128mm objektiv. Lidt for langt til de billeder
jeg gerne vil tage

Jeg har siden kigget efter et brugt 20-50mm eller lign, men de er godt nok
dyre . Jeg kan lige spare 1500 sammen, og for de penge kan jeg ikke få noget
der er kortere end 30mm (fri fantasi, jeg har ikke fundet noget til den
pris). De skal jo være EF objektiver, og de har ikke været på markedet så
længe, så der er ikke så mange brugte objektiver på markedet, og dem der er
er næsten alle 28-80mm.

Derfor har jeg købt et 0.42x add-on objektiv på ebay.com for $30 + porto
$19.95 (Express fra N.Y.)

Objektivet skrues uden på det eksisterendene, og ganger så 'længden' af
objektivet med 0.42. Altså konverteres mit objektiv til et 18-54mm, hviklet
passer mig meget bedre. Objektivet kan også skilles ad, i to dele, og den
ene virker, hvis den er skruet på alene, som macro. Og for dælen - den kan
gå tæt på.

Jeg har nu leget lidt med objektivet, og tænkte at jeg ville fortælle om
mine erfaringer.

1) Det er noget lort.
Det er der, fordi glasset i objektivet er noget billigt skidt. Jeg
snakkede med linse-nørden hos et dansk firma som laver linser og objektiver
på bestilling. Han fortalte at man bruger avancerede computer programmer til
at optimere et objektivdesign når man "opfinder" et objektiv. Man gør som
følger: Klask noget sammen som du tror virker. Denne tro er primært baseret
på erfaring. Sæt så nogle succes kriterier for programmet, høj dybte
skarphed, stor zoom dynamik eller lign, og vælg hvilke glastyper programmet
må bruge. Så tygger computeren en rum tid, og prøver forskellige løsninger,
for at finde den kombination af glastyper der giver det bedste resultat
efter dine kritierier. Hvis resultatet ikke bliver godt nok, tillader man
computeren at bruge nogle dyrere glastyper, og prøver igen.
Mit $30 objektiv bruger tydeligvis noget billigt glas. Det kommer til udtryk
ved at billedet ude i kanten er meget uskarpt, og der er røde og blå skygger
på billedet, i kanterne. Det kan dog rettes meget op i Photoshop, ved at
skalere det røde og blå plan seperat, indtil de passer sammen. Det tager
lidt tid, men kan godt lade sig gøre. Problemet er klart størst ved de små
blænder. Ved store blænder (lille hul) er det meget skarpere i kanterne, men
så skal jeg jo exponere længere tid.

2) Det er fedt! - Det er fedt at jeg kan få flere muligheder for at
experimentere for næsten ingen penge. (400 kr.) Jeg laver alle mulige
experimenter med mit nye objektiv, og har det smadder skægt med det. Indtil
vidre godt nok kun hjemme, med flash (om aftenen) men i weekenden skal jeg i
skoven, og lege.

3) Der er problemer med min flash, en EX550, som jo zoomer med, når jeg
zoomer ud og ind. Det korteste min flash kan zoome til, er 24mm, så når jeg
zoomer helt ud med kameraet, fylder flashen ikke hele billedet. Derfor
bouncer jeg flashen, men det ser aldrig helt oplyst ud. Jeg har fumlet lidt
med at diffusere lyset, men har ikke opnået noget godt resultat endnu. Jeg
overvejer at købe en 'rigtig' diffuserings dims, men er i tvivl om, om den
er pengene værd.

Anyway....

Jeg bixer en lille hjemmeside sammen om det imorgen, så i kan se nogle
billeder.

Hilsen

Michael

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 07-02-03 09:55

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]
>der er kortere end 30mm (fri fantasi, jeg har ikke fundet noget til den

Hvis du skal lave ordentlige billeder på et digitalt
spejlreflekskamera, så kræver det desværre, at du ofrer en del mere på
linsen!

Kig efter en brugt 17-35 mm (mange professionelle har skiftet fra
17-35 til 16-35) - men du skal nok spare en del mere sammen.

Du kan også købe en Sigma 14mm (dem er der også mange, der vil af
med), men så skal du regne med at tilføje en hel del Unharp mask til
dine billeder

>Derfor har jeg købt et 0.42x add-on objektiv på ebay.com for $30 + porto
>$19.95 (Express fra N.Y.)

(...)

>Jeg har nu leget lidt med objektivet, og tænkte at jeg ville fortælle om
>mine erfaringer.

>1) Det er noget lort.
> Det er der, fordi glasset i objektivet er noget billigt skidt.

Ja, uden tvivl! Du får ikke meget ud af at gå på kompromis med
glas-kvaliteten, når det dejer sig om objektiver til digitalt udstyr.

> [...]
>på billedet, i kanterne. Det kan dog rettes meget op i Photoshop, ved at
>skalere det røde og blå plan seperat, indtil de passer sammen.

Fænomenet hedder 'Chromatic aberration' og er noget der kendetegner
vidvinkel-linser, også de dyrere 16-35 eller 17-35 mm.

Se evt. http://www.vanwalree.com/optics/chromatic.html

(...)

>3) Der er problemer med min flash, en EX550, som jo zoomer med, når jeg
>zoomer ud og ind. Det korteste min flash kan zoome til, er 24mm, så når jeg
>zoomer helt ud med kameraet, fylder flashen ikke hele billedet.

Der skulle gerne sidde en lille gennemsigtig plasticplade i i toppen
af flashen, som du kan trække ud og stoppe ned over flashhovedet - så
kan flashen bruges ned til 16-17 mm.

>Jeg
>overvejer at købe en 'rigtig' diffuserings dims, men er i tvivl om, om den
>er pengene værd.

Du kan komme langt med at købe en Stofen OmniBounce til et par
hundrede kroner.

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 07-02-03 11:24

> Fænomenet hedder 'Chromatic aberration' og er noget der kendetegner
> vidvinkel-linser, også de dyrere 16-35 eller 17-35 mm.

Det er nu ikke helt rigtigt. Problemet vokser proportionalt med brændvidden,
medmindre der anvendes glas med lille farvespredning. Eksempelvis Nikon ED
eller Canon UD. Man siger normalt, at problemet begynder at genere omkring
200 mm og derover på 24 x 36 negativer.

Johan Gadegaard

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 07-02-03 20:55

"Jens Tønnesen" <01-2003nospam@pressefoto.dk> wrote in message

> [...]
>
> Fænomenet hedder 'Chromatic aberration' og er noget der kendetegner
> vidvinkel-linser, også de dyrere 16-35 eller 17-35 mm.

Nu ser det ud som om at Jens her mener at digitale spjelreflekskameraer
stiller højere krav til objektivet end et analogt SLR?
Er det rigtigt? Og hvis ja, hvorfor dog det?
Eller er det bare mig der læser noget der ikke står?

Henrik

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 08-02-03 09:53

"Henrik B. Larsen" <henrik@gsx!"#SPAM!"#.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]
>Er det rigtigt? Og hvis ja, hvorfor dog det?
>Eller er det bare mig der læser noget der ikke står?

Nej, du læser ganske rigtigt, hvad der står.

Og ja, det er min klare opfattelse: Digitale spejlreflekskameraer
stiller højere krav til objektiver end et tilsvarende filmbaseret
spejlreflekskamera.

Og hvor ved jeg så det fra: Tja, jeg kan ikke huske, hvor jeg først
fik det at vide... om det var en digital fotoekspert eller noget jeg
læste i et af de professionelle digital-fora.

Men det er også min personlige erfaring efter 4 års arbejde med
digitale spejlreflekskameraer (DCS520, EOS 1D og EOS 1Ds) og mange års
arbejde med traditionelt filmbaseret udstyr.

Spørgsmålet er så, om det er ren indbildning fra min side eller om der
vitterlig er noget om snakken?

Tidligere når jeg vurderede mine dias, så foregik det ved hjælp af en
lup plantet oven på diasset og lysbordet. Sort/hvide negativer blev
ofte først vurderet i lup i mørkekammeret og her var det jo kornene,
der blev stillet skarpt på.

De digitale filer bliver nok i virkeligheden underkastet en hårdere
analyse: Jeg vurderer altid mine billeder i 100% på min skærm og det
kan ofte være meget ubarmhjertigt over for billedet! Uskarphed,
vignetering og chromatisk forskydning etc. ses tydeligt, mens man
sjældent opdagede det, når man blæste dias'et op på en skærm i 2x3 m.

Fra : René Sørensen

Dato : 09-02-03 13:00

Selvfølgeligt må det være sådan ! Arealet på chippen er normalt ca. 1/4 af
et 35 mm negativ. Det stiller naturligvis krav til objektivets skarptegning.

Vh
René S

Fra : PhuPhyt

Dato : 07-02-03 14:21

On Fri, 7 Feb 2003 01:20:36 +0100, "Michael Holm" <Michael@Holm.org>
wrote:

> [...]
>følger: Klask noget sammen som du tror virker. Denne tro er primært baseret

Er det muligt at købe direkte hos dem ? Hvad har de af priser på
linser ?

rené
--
irc: #thepub on /server irc.gamers-net.com

Fra : Michael Holm

Dato : 07-02-03 20:04

Det er det nok. De laver special løsninger, og arbejder for Novo,
Planetariet og den slags. Han fortalte nu at han også have lavet en speciel
dørspion til en gammel dame for 2000.- så det er måske et kald værd.

De er ikke noget hi-tech forma, hvilket deres webside også afspejler, men
kig alligevel på http://www.microglass.dk/

--Michael

Fra : Michael Holm

Dato : 07-02-03 16:16

Hmmmm

Det var ikke meningen at lyde sur. Jeg er vildt glad for mit objektiv, for
jeg kan tage nogle billeder jeg ikke kunne før. Overskriften var ment med et
glimt i øjet. Min kone er ved at skrive en PhD i Dansk, og hun siger at man
ikke kan være ironisk på skrift. Hun har vist ret.

--Michael

Fra : Pico

Dato : 07-02-03 17:23

Michael Holm wrote:
> [...]
> Overskriften var ment med et glimt i øjet. Min kone er ved at skrive
> en PhD i Dansk, og hun siger at man ikke kan være ironisk på skrift.

Er hun færdig med at skanne alle de billeder ?
Pico

Fra : Michael Holm

Dato : 07-02-03 20:57

Hmmmm,

Vi stillede et stafili og 2 500W lamper op, og affotograferede dem med mit
D30 på en aften. Det var simpelthen for deprimerendene at skulle scanne dem
all om.

--M

Fra : Pico

Dato : 08-02-03 18:30

Michael Holm wrote:
> Hmmmm,
>
> Vi stillede et stafili og 2 500W lamper op, og affotograferede dem
> med mit D30 på en aften. Det var simpelthen for deprimerendene at
> skulle scanne dem all om.

Hvordan blev kvaliteten ? Er den brugbar og i hvor høj opløsning ?

Hvornår har du foresten tid til jeg kommer og ser dit objektiv ?
I morgen inde aften ville passe mig meget fint. Nu må du ikke
tage det som jeg presser, kun hvis det passer jer.
Pico