Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalt APS?
Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 15-03-01 12:35

Det er ikke et spørgsmål om hvilket digitalt kamera jeg skal købe til max. X
kr, men:

Findes der et digitalt kamera med en "panorama"-funktion a la
APS-kameraerne?

Jeg tænker ikke på sammenstykning af flere enkeltbilleder, men på beskæring
af billedet allerede under optagelsen. Det burde jo være trivielt at
implementere i et digitalkamera - og hvis man allerede ved at billedet skal
beskæres sådan, kunne man jo spare en del plads på lagerenheden.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen

Fra : P.C.

Dato : 15-03-01 13:45

Mikkel Rasmussen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
>Jeg tænker ikke på sammenstykning af flere enkeltbilleder, men på beskæring
>af billedet allerede under optagelsen. Det burde jo være trivielt at

Jovist , --- men der vil nok gå en 10 års tid før dette er muligt.
Det er jo ikke småting der i det tilfælde vil blive krævet af kameraet.
Det er muligt at der findes en smart måde at gøre det på, og teoretisk er det jo
muligt , og flere digitale bliver jo solgt men en panorama funktion der
angiveligt skulle fungere. Men at få samlet flere billeder med forskellig
perspektivisk afbildning , kræver indtil videre , idetmindste at der med i
billederne ,er kendte størrelser som kan bruges til at kallibrere. -----
Hvilket så bliver overladt til noget software ,efter man har tømt kameraet.
Derudover skal det være muligt at "finde" disse fixpunkter .
Panorama funktionen er ellers ret smart sådan rent teoretisk , for den burde jo
give mulighed for at gå kraftigt op i opløsning ved at sætte flere små billeder
sammen. Men desværre er de digitale kameraer endnu ikke "smarte" nok ,til at
man "bare" kan stille sig _et_ sted og så tage 20 billeder hele horisonten rundt
og så bare regne med at der findes software som udfra informasioner i billederne
automatisk kan sætte dem alle sammen .
To billeder i vandret panorama er mulig , måske også flere. Men man kommer meget
hurtigt i en umulig situasion ,hvis man f.eks. tror at man kan sammensætte hele
den sydlige stjernehimmel ud af 20 enkeltbilleder ;))

>beskæres sådan, kunne man jo spare en del plads på lagerenheden.

Jo men de digitale har ikke noget software indbygget, det er altsammen hardware.

>Mange hilsener
>Mikkel Rasmussen

MVH.
P.C.

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-03-01 17:00

"P.C." <per.corell@gentofte.mail.telia.com> wrote in message

> Jo men de digitale har ikke noget software indbygget, det er altsammen
hardware.

Arh - det er da vist ikke helt rigtigt!

mvh
jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-03-01 16:34

"P.C." wrote:

> Jovist , --- men der vil nok gå en 10 års tid før dette er muligt.

Ahmmm.... - helt umuligt er det nu ikke, jeg har leget lidt med opgaven,
resultaterne kan ses på flg.: URL http://niels-ebbesen.net/panorama/

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-03-01 16:36

Niels Ebbesen wrote:

> Ahmmm.... - helt umuligt er det nu ikke, jeg har leget lidt med opgaven,
> resultaterne kan ses på flg.: URL http://niels-ebbesen.net/panorama/

Jeg glemte lige at skrive, at det nok ikke er noget for folk med en
langsom modem forbindelse.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : P.C.

Dato : 17-03-01 16:55

Hi.

Niels Ebbesen skrev i meddelelsen <3AB383E5.41F5C23A@niels-ebbesen.net>...

>Ahmmm.... - helt umuligt er det nu ikke, jeg har leget lidt med opgaven,
>resultaterne kan ses på flg.: URL http://niels-ebbesen.net/panorama/
>Med venlig hilsen
>Niels Riis Ebbesen

Det ser ret godt ud ; 7 --8 sek downloadningtid på en pro@ccess for hver
billede.
Men det jeg mener at der er lidt problemer med, er somsagt hvis man vil have
hele stjernehimmelen rundt.
Fordi det du har gjort er vel at tage fra venstre til højre , altså en række og
ingen kolonner.
Nu har jeg ikke anskaffet softwaren til Olympus , så jeg har måttet prøve at
arbejde at sætte flere billeder sammen i lag, og det er næsten umuligt med en
stjernehimmel når man når et vist antal billeder.
--------- Inden jeg opgav besluttede jeg mig imidlertid til næste gang at lave
en halv halvkuppel i AutoCAD og så prøve at sætte grafiken indenpå den, og så
tage den over i 3Dstudio og placere et kamera i midten :))
MVH
P.C.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-03-01 19:36

"P.C." wrote:

> Men det jeg mener at der er lidt problemer med, er somsagt hvis man vil have
> hele stjernehimmelen rundt.

Hvis jeg skulle lave et billede af hele stjernehimlen, så ville jeg
sætte et fiskeøjeobjektiv på kameraet, og snuppe billedet i et hug.

Hvis man ikke vil investere i et fiskeøjeobjektiv, så kan det lejes for
små penge, flere af de store fotoforretninger har en udlejningsservice.

> Nu har jeg ikke anskaffet softwaren til Olympus , så jeg har måttet prøve at
> arbejde at sætte flere billeder sammen i lag, og det er næsten umuligt med en
> stjernehimmel når man når et vist antal billeder.

Til mit gamle Canon PowerShot medfulgte en masse software, bl.a. et
program, der iflg. den trykte dokumentation skulle kunne sætte billeder
sammen, jeg har ikke brugt programmet, det er til Windows, så hvis du er
interesseret, så kan du få licensen.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : N/A

Dato : 18-03-01 18:59

Fra : N/A

Dato : 18-03-01 18:59

Fra : N/A

Dato : 18-03-01 18:59

Fra : N/A

Dato : 18-03-01 18:59

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 18-03-01 18:59

> Hej
> En beskæring af bund og top er jo ikke et panoramabilledet. På APS optages
> hele billedet på filmen det er kun når man laver billedet at man på
> laboratoriet afmasker og forstørre billedet
> og derved får en "panorama" fornemmelse. Det er faktisk snyd og humbug at
> man i APS har denne funktion.
> jesper

Nemlig, derfor skrev jeg også:

"en "panorama"-funktion a la
APS-kameraerne?"

Mvh.
Mikkel Rasmussen

Fra : N/A

Dato : 18-03-01 19:00

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 18-03-01 19:00

Klaus Madsen <webmaster@virago-star.dk> wrote in message

> Jeg
> >
> Hej Igen Mikkel
>
> Ja, så har du da også misforstået mit svar, for det var da det jeg svarede
> på.
> Men ok du får svaret igen
>
> Jo, det findes da på flere forskellige fabrikater, bl.a. mit eget Epson
> PhotoPC850Z og det virker ganske glimrende.
> Og det er bare en beskæring af top og bund
>
> Mvh. Klaus
> Den "Ultimative Virago side" www.virago-star.dk
> Motorcykler kører bedst med gummiet nederst

Ja, det var ikke lige til at gennemskue med kun et modelnavn, når alle andre
misforstod spørgsmålet

Mange tak for svaret.

Mikkel Rasmussen