Maine coon
Fra : Jonas Jensen

Dato : 11-03-03 21:59

Hej.

Jeg følger jævntlig med i diverse salgsannoncer af katte...særligt
racekatte, og jeg har her på det sidste set både maine coon og norske
skovkatkillinger helt ned til 1200kr pr. kat, og der er tale om killinger
med stamtavle, vacc osv.
Det får mig til at tænke om den lave pris, at markedet for de typer
katterace er ved at være mættet? Salgspriserne på den slags katte ligger vel
mere oppe omkring de 3000.
For god ordens skyld må jeg hellere tilføje, at jeg ikke er ude på at rakke
de to populære katteracer ned! Jeg har selv 2 maine coons, som jeg er meget
glad for.
Mit spørgsmål var vist mere på grund af nysgerrighed

Jonas

Fra : Birgitte

Dato : 11-03-03 22:15

"Jonas Jensen" <Jonas1960(fjern)@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
meget
> glad for.
> Mit spørgsmål var vist mere på grund af nysgerrighed

Hej Jonas
Forstår godt din undren.... og som opdrætter undre det også mig hvis vi
direkte snakker om 3-4 mdr. gamle killinger.
Men undertiden laver selv opdrætter nogle små chancer i at beholde et afkom,
som man har forventninger til i dens udvikling, at det ikke altid går som
planlagt,- og katten er i mellemtiden blevet måske i nærheden af et år eller
2.
Jeg mener ikke det skal være prisen, der her er afgørende for om katten får
et godt og blivende hjem.
Det kan nu ske at der kræves meget mere at få en halvvoksen/voksen kat med
sine helt egne meninger/ vaner end det er at få en lille hårtrold som er med
på sjov og ballade Både samføring med evnt andre dyr i nyt hjem og
dårlige vaner mm., kan til tider give nogle problemer, det er nok en af
årsagen til, at nogle vælger en voksen kat fra.

Så jeg deler ikke din mening om at markedet for visse typer er mættet.

Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Jonas Jensen

Dato : 11-03-03 23:23

Hej Birgitte

Min mening er nu heller ikke, at markedet er mættet for maine coon og norsk
skovkat. Det var mere et spørgsmål, da de killinger jeg har set i diverse
annoncer har været 12-16 uger gamle, og det får mig til at undre over den
utrolig lave pris på 1200kr.
Om markedet skulle være mættet, er jeg ikke den rette til at svare på, da
jeg ikke er opdrætter af racerne.

Venligst

Jonas

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-03-03 23:34

> [...]
> annoncer har været 12-16 uger gamle, og det får mig til at undre over den

Jeg er heller ikke opdrætter af nogle af de racer, så jeg
kan også kun komme med et gæt, men jeg har bemærket
det samme som du har.

Der er tonsvis af nye opdrættere af de pågældende racer
og jeg har en fornemmelse af at *nogle* (ikke alle!) af
disse opdrættere ikke helt har et realistisk billede af,
hvordan tingene hænger sammen.

En hel del købere er nemlig (heldigvis) blevet ret bevidste
om, hvad de køber og fra hvem og vil derfor ofte forhøre
sig hos flere opdrættere, gå på udstillinger ect. for at
sondere "markedet". Og hvis en familie bare vil have et
enkelt lille hyggekuld, er det sædvanligvis ikke dem, der
vil blive kimet ned af potentielle købere og de kan derfor
have sværere ved at komme af med killingerne.

Desuden tror jeg af og til at det sker at de panikker lidt,
hvis killingerne ikke er solgt når de er 12 uger. Som
opdrætter bør man, for en sikkerheds skyld, kalkulere
med at skulle beholde samtlige killinger, men har man ikke
plads eller penge til det og har haft en forestilling om, at
killingerne ville sælge sig selv, kan det medføre, at
killingerne skal sælges hurtigt og billigt.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Von Welsch Sacred Bi~

Dato : 12-03-03 00:02

Hej Jonas.

Jeg tror nu ikke du er helt skæv på den Der er kommet mange nye
"opdrættere" og det er ikke altid at selecteringen er lige objektiv. Dernæst
har MCO jo opnået en nærmest astronomisk popularitet de seneste år, men mon
ikke det stangerer efterhånden.
Det man kan konstaterer ud fra dit indlæg er at 1200 - 1600,- kr for de
nævnte racer er ganske billigt. Hmmm, mon man kan være heldig med et
røverkøb een gang til *GGG*

--
Von Welsch Sacred Birman
v/Mette & Flemming Welsch Riis

Fra : Birgitte

Dato : 12-03-03 00:44

"Von Welsch Sacred Birman" <welsch@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Von Welsch Sacred Birman
> v/Mette & Flemming Welsch Riis
> Birkevej 9
> 4140 Borup DK

Jeg har endnu heller aldrig fået så godt et tilbud....
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Charlotte Henriksen

Dato : 12-03-03 12:43

Hej

Jeg er selv en opdrætter der har solgt en kat til 1500,-
Normalt tager jeg 2500,- for mine kælekatte, men denne var blevet over ½ og
trængte til at flytte hjemmefra. Derfor valgte jeg at sætte den ned i pris
for kattens skyld. Hvis man kan købe en killing på 12 uger til 2500,- så
forstår jeg da godt at mange hellere vil have den, fremfor et halvstort
ungdyr på 6-7 md. Derfor valgte jeg altså at sætte prisen ned. For mig var
det vigtigt at katten kom til et godt og passende hjem, mens den stadig var
ung, frem for at vente til den blev 1-2 år. For kattens skyld var de 1000
kr. i forskel lige meget. Jeg tror ikke markedet er mættet, jeg har allerede
flere reservationer på kommende killinger, men det er ikke lige det køn
eller den farve som den på ½ år var.
Charlotte
www.sechercat.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 12-03-03 12:49

Hej
Kunne det ikke også skyldes at disse opdrættere ikke har fået checket
forældredyrene for diverse sygdomme (Bl.a . HD) og at de seriøse købere
efterhånden ved at de skal spørge om den slags.Så er det måske sværere at
komme af med killinger efter sådanne "ikke-checkede" forældre?
Hilsen Vibeke

---

Fra : Birgitte

Dato : 12-03-03 13:08

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efterhånden ved at de skal spørge om den slags.Så er det måske sværere at
> komme af med killinger efter sådanne "ikke-checkede" forældre?

Hej Vibeke
Alt er jo muligt.
For dyrenes skyld er det jo dejligt hvis folk er blevet så beviste
Jeg hælder også lidt til, at det er for nemt at blive opdrætter.
Der stilles jo ikke nogen krav for at blive opdrætter.
Nu har jeg opdrættet i flere år og faktisk ikke solgt ret mange killinger,
der er gået videre til avl, men det virker faktisk som om, at der
efterhånden sælges flere og flere killinger fra hvert kuld til avl.
Det er jo desværre ikke ensbetydende med, at typen på kattene er blevet
bedre med årene, men at der er kommet en større tilstrømning af nyopdrætter,
både i ind og udland.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 12-03-03 13:16

> [...]
> Det er jo desværre ikke ensbetydende med, at typen på kattene er blevet
> bedre med årene, men at der er kommet en større tilstrømning af

Hej igen
Ja, det med at en race bliver for populær kender jeg kun alt for godt, vi
har haft Labrador Retrievere siden 1966 og den races popularitet har kun
skadet racen, både med hensyn til helbred, men også med hensyn til
temperament. Udseendet er jo ikke helt så vigtigt, men alligevel smerter det
mig at se hvad der kan kaldes Labradors nu om dage (ja, indrømmet: den ene
af min to drenge er heller ikke udseendesmæssigt særlig racetypisk, men til
gengæld er hans temperament og brugsegenskaber helt i top).
Hilsen Vibeke, der er glad for at Siamesere ikke nyder samme popularitet som
MC´er.

---

Fra : Kate

Dato : 12-03-03 16:50

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote in

> [...]
> godt, vi har haft Labrador Retrievere siden 1966 og den races
> popularitet har kun skadet racen, både med hensyn til helbred, men

Desværre tror jeg det sker med alle populære racedyr
Engang troede alle folk også at man kunne spinde guld på Angorakaniner,
så alle skulle ha' sådan nogle. Det betød desværre at alt blev brugt i
avl i nogle år, så dyrene blev både grimme og ubrugelige for seriøse
avlere
Jeg ved ikke om de har fået rettet racen op igen da jeg selv forlod
kaninopdrættet for små 10 siden, men jeg ved at dem som _var_ seriøse
kæmpede bravt for at holde på deres gode linier.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-03-03 18:46

> [...]
> efterhånden ved at de skal spørge om den slags.Så er det måske sværere at
> komme af med killinger efter sådanne "ikke-checkede" forældre?

Det kunne jo være. ... men i Charlottes tilfælde har der så været en anden
grund, for der er misserne så vidt jeg husker testede.
Jeg synes jeg hører andre racer tale om at det slår lidt sløjt til med salg
af killinger for tiden. Plejer det ikke være sådan i et par måneder ind i et
nyt år indtil foråret kommer? Aner ikke om det passer, men der er jo mange
mco og nfo opdrættere og derfor vil disse racer måske skinne igennem.
Men ja, jeg synes også at der er utrolig mange opdrættere af vores racer, og
det virker som om mange sælger ud til avl. Så vidt jeg husker, kan man ved
en hurtig optælling af mco opdrættersider på nettet komme frem til knap 100
.... der er sikkert nogle der ikke laver killinger længere, men der er
sikkert også en del der ikke har hjemmeside... og der er da vist også et par
"byb'er" eller 3, der bidrager med et stort antal killinger om året.

Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Mette Jensen

Dato : 12-03-03 19:00

Nina, Tender Tribes wrote:
> [...]
> hjemmeside... og der er da vist også et par "byb'er" eller 3, der
> bidrager med et stort antal killinger om året.

Vi er oppe på 110 links på vores side. Det er så kun folk med hjemmeside.
--
Venlig hilsen Mette

www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Birgitte

Dato : 13-03-03 10:22

"Mette Jensen" <mette@chimera-mainecoon.dk> skrev i en meddelelse
> Vi er oppe på 110 links på vores side. Det er så kun folk med hjemmeside.
> Venlig hilsen Mette
> www.Chimera-MaineCoon.dk

Hej Mette
Og en lille hurtig udregning bare for sjov.........
Det er bare løsligt udregnet tænkt på den måde, at hver hunkat får 1 kuld pr
år, og hvis man så i snit siger 1 hun pr katteri, som så får 4 killinger i
snit bliver stykket således:
110 katteriere X ca 4 killinger pr år = 440 killinger *S*
Tør slet ikke regne ud hvor mange fertile hunkatte der er ialt, og hvor
mange katterier der så er, som ikke er på nettet

Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Mette Jensen

Dato : 13-03-03 14:10

Birgitte wrote:

> [...]
> Tør slet ikke regne ud hvor mange fertile hunkatte der er ialt, og
> hvor mange katterier der så er, som ikke er på nettet

Det er sjovt... Har selv lavet nøjagtig den samme beregning!
Bare for sjov.... Og nej man kan ikke finde et sted hvor alle
opdrættere stå opført. Men et forsigtigt gæt kunne være det
halve af dem med hjemmeside?
--
Venlig hilsen Mette

www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 13-03-03 15:20

> Det er sjovt... Har selv lavet nøjagtig den samme beregning!
> Bare for sjov.... Og nej man kan ikke finde et sted hvor alle
> opdrættere stå opført. Men et forsigtigt gæt kunne være det
> halve af dem med hjemmeside?

Endelig fandt jeg det...Kattemagasinet fra februar (Er genial til at
forlægge ting )
I det er der nemlig en statistik over stambogsførte katte i 2002.

MCO: 1331
NFO: 1142

Det er klart de to racer, hvor der stambogsføres flest misser, selvom
perserne også er godt med (1049). Derefter er der et stort spring ned briten
med 396, skarpt forfulgt af birmaen (374).
Hvad min egen race angår, så blev der kun stambogsført 148 burmesere sidste
år.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Battlefield´s

Dato : 13-03-03 15:19

Hej
Ja, så tør vi slet ikke nævne siameserne, de er gået en del tilbage. Godt
nok for racen i forhold til de populære semi´er, men alligevel et problem
med hensyn til avlsdyr. Det bliver mere og mere vanskeligt at finde en egnet
hankat.
Hilsen Vibeke

Fra : Charlotte Henriksen

Dato : 16-03-03 09:24

""Det kunne jo være. ... men i Charlottes tilfælde har der så været en anden
grund, for der er misserne så vidt jeg husker testede.""

Tak, Nina. Ja, som du huskede er alle mine katte testede for HD, PL, HCM,
PKD og FIV, Felv og FIP. Så der er ikke der jeg har sparet. I andre har
garanteret også stillet en killings trivsel over økonomi. Det skal vi gøre,
det er levende væsner vi arbejder med. Den har det i øvrigt godt og er
faldet til, så jeg er bare glad på dens vegne.
Charlotte
www.sechercat.dk

Fra : Kate

Dato : 16-03-03 10:39

"Charlotte Henriksen" <charlhen@worldonline.dk> wrote in

Snip

> Charlotte
> www.sechercat.dk

Måtte lige kigge på din hjemmeside. Herlig stribe du har der på din
forside

Fra : Charlotte Henriksen

Dato : 16-03-03 18:53

> Måtte lige kigge på din hjemmeside. Herlig stribe du har der på din
> forside

Kate

Ja, jeg kunne hellerikke stå for den da jeg faldt over den, så den blev
straks klippet ud og lagt i gemmebogen. Den beskriver jo ligenetop katten
som vi elsker den.
Charlotte
www.sechercat.dk

Fra : Birgitte

Dato : 16-03-03 10:43

> [...]

> det er levende væsner vi arbejder med. Den har det i øvrigt godt og er
> faldet til, så jeg er bare glad på dens vegne.

Hej Charlotte
Det er nemlig rigtig, at vi ikke skal stille kattens trivsel over økonomi.
Man skal nogle gange se helt bort fra økonomi, for selv med de 1500,- du tog
for killingen incl. neutralisering samt øremærkning, har du jo langt fra
fået alle udgifter dækket.
Nogle gange må man handle lidt anderledes for kattens skyld.
Og ihhh hvor det glæder mig at Neptun har fundet drømmehjemmet og er faldet
godt til, det fortjente hun.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 16-03-03 12:19

> [...]
> det er levende væsner vi arbejder med. Den har det i øvrigt godt og er
> faldet til, så jeg er bare glad på dens vegne.

Jo klart, jeg har også sat en ungkats ve og vel over økonomien, og står jeg
i en lignende situation igen, så vil jeg ikke tøve et sekundt... den har
simpelthen fået det bedste hjem man kan forestille sig, og selvom den blev
solgt billigt er det ikke ensbetydende med at den mangler noget som helst,
TVÆRTIMOD.
Jeg har ikke nogle problemer med at du har solgt din missepige billigt. At
hun er et "røverkøb" gør bestemt ikke kvaliteten ringere, eller dig til en
dårlig opdrætter.
Glæd dig bare over at du fandt et super hjem til missen, og hold fast på at
du har valgt at præge dit opdræt med tests Det er efter min
overbevisning den rigtige vej.

Hilsen Nina

Fra : Birgitte

Dato : 16-03-03 12:25

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

at
> du har valgt at præge dit opdræt med tests Det er efter min

Hej Nina
Hvor kan jeg kun give dig ret i det du skriver, om at præge sit opdræt med
test, og arbejde sig frem af den sunde vej.
Hilsen Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Kate

Dato : 16-03-03 12:45

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> wrote in

> Jeg har ikke nogle problemer med at du har solgt din missepige
> billigt. At hun er et "røverkøb" gør bestemt ikke kvaliteten
> ringere, eller dig til en dårlig opdrætter.

Det kan jo også være et held for nogle af os "fattigrøve" at man kan
gøre et kup.
Se nu bare hvilket kup jeg gjorde med Lante, ikke

Fra : Birgitte

Dato : 16-03-03 15:02

"Kate" <joeyREMOVE@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> gøre et kup.
> Se nu bare hvilket kup jeg gjorde med Lante, ikke

Hej Kate
Det er nemlig sandt, at iblandt står vi overfor et valg som ikke må tage for
lang tid, og på et sådan tidspunkt tænker man ikke i penge.

Husker på et tidspunkt for et par år siden, da vi skulle flytte for første
gang mens vi opdrættede, vi havde killinger der var 13 uger og salgsklare.
Vi skønnede at det bedste ville være, at alle killinger var solgte og
flyttet hjemmefra inden vi stod midt i flytterod osv.
Vi skønnede at killingerne ville være bedst tjent med ikke at skulle flytte
2 gange oveni hinanden, så de sidste 2 killinger blev også solgt til
billigere penge som kælekatte, dog med stamtavle og alle de vante papir der
hørte katten til.
Jeg mener ikke idag vi handlede forkert på nogen måde, mener derimod vi
handlede ud fra hvad der tjente katten bedst.
Og jeg må så lige tilføje, at den ene killing Deep Sea, nok er havnet hos
jordens bedste ejer i KBH, som var lykkelig over, at få muligheden til at
blive skovkatte ejer på lav løn.

Hvis du læser med i det skjulte Marlene, skal du vide, at Deep Sea ikke
ville kunne få et bedre hjem andre steder.
Og gid alle købere tænkte som du
Missehilsner fra Birgitte

Fra : Kate

Dato : 16-03-03 17:25

> Vi skønnede at killingerne ville være bedst tjent med ikke at
> skulle flytte 2 gange oveni hinanden, så de sidste 2 killinger
> blev også solgt til billigere penge s

Det tror jeg du har ret i, og det er jo bare med til, for mig, at
cementere hvad jeg allerede godt ved, nemlig at i har kærligheden til
kattene og ikke "bare" skal have penge for enhver pris

Nogle gange tror jeg altså at alle kommende katteejere ville ha' godt
af at læse med denne gruppe så nogle af de fordomme vi vidst alle
møder med jævne mellemrum, kunne blive udryddet.