Hjælp Phumba....
Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 28-02-03 15:48

Phumba er lige blevet steriliseret - vi har hentet hende her kl 15 - iført
"lampeskærm"

Hun vil ALDELES ikke ha' den krave på, og går rundt med hovedet mod gulvet
som en støvsuger...

Der er noget man kan give dem på i stedet for kraven, kan jeg huske, men..
HVAD?

Er det tubegaze man bruger eller hvordan foregår det? Og hvor kan man købe
det? Matas eller apoteket eller et helt tredje sted.

Hun putter også hele tiden den ene forpote ind i kraven og så sidder hun
fast. Så vi SKAL helst finde en alternativ løsning. Med hendes umådelige
sirlighed mht. personlig hygiejne tør jeg ikke stole på at hun IKKE vil
pille i stingene, så....

HJÆLP!

Hilsen
Lisbeth
- og Phumba

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 28-02-03 16:08

Hej Lisbeth,

du kan enten lave en krave af en stor paptallerken, som du klipper til -
den er knap så generende som plasticdimsen - eller give den stakkels
Phumba en trøje på lavet af et stykke af et par gamle gamachebukser
eller kraftige strømpebukser. Klip et stykke til i passende længde, lav
fire huller til fire ben, og klæd damen på.

HVIS du vælger at give hende trøje på så husk at tjekke såret jævnligt,
da det jo ikke rigtig får luft inde under trøjen, så det skal
kontrolleres for om det væsker eller på anden måde gør noget det ikke
burde.

/Pernille

Fra : Kate

Dato : 28-02-03 20:47

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote in

> Hun vil ALDELES ikke ha' den krave på, og går rundt med hovedet
> mod gulvet som en støvsuger...

Det kan jeg nu godt forstå.

Som Pernille siger, så klæd Phumba på. Talte faktisk med min mor i
onsdags om ligepræcis den slags. De havde fået 3 aby'er steriliseret og
min mor købte nogle billige sokker og slippede tæerne og og klippede og
til benene, så endte det med at det var sokkerne og ikke sårene som
blev slikket i stykker.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Denise

Dato : 28-02-03 20:47

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fast. Så vi SKAL helst finde en alternativ løsning. Med hendes umådelige
> sirlighed mht. personlig hygiejne tør jeg ikke stole på at hun IKKE vil

Hej Lisbeth
Kan du ikke få fat i en af de blå plastic/stof kraver. De er alletiders og
så kan de vende som en tragt, eller omvendt som en krave.
Hilsen Denise

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 28-02-03 21:27

"Denise" <reindel*NOSPAM*@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> så kan de vende som en tragt, eller omvendt som en krave.

Øøøh... Det ved jeg ikke? Er der nogen der ved HVOR man evt. kan få dem?

Jeg er ikke engang sikker på jeg kan forestille mig dem Det er første
gang jeg har fået en hunkat steriliseret. Nu er jeg SIKKER på at hankatte er
meget nemmere *L*

Hilsen
Lisbeth
(& Phumba som allerede har snoet sig ud af sokken 2 gange *SUK*)

Fra : Denise

Dato : 28-02-03 21:35

> [...]
>
> Hilsen
> Lisbeth
> (& Phumba som allerede har snoet sig ud af sokken 2 gange *SUK*)

Jeg købte den i sin tid i Husum dyreklinik. Har lige fotograferet, skriver
når jeg har oploaded billederne.
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 28-02-03 22:05

> [...]
>
> Hilsen
> Lisbeth
> (& Phumba som allerede har snoet sig ud af sokken 2 gange *SUK*)

Så har jeg fået oploaded et par billeder. Blonde var lige fotomodel, håber
du kan få et indtryk af den . Det er sådan noget plastic/stof agtigt
noget, og så kan man jo vende den som det passer bedst med det, den skal
beskytte imod. Det er rimeligt blødt og derfor sidder katten ikke fast hvis
den prøver at komme igennem noget småt, ligesom med de uhyggelige hvide
stive kraver. Og jeg har heller ikke indtryk af , at den er så psykisk
belastende for katten, som den anden slags. Jeg fik den som sagt gennem
Husum, men man må jo også kunne få den andre steder, eller kan de vel
bestille den.
www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=65

Hilsen Denise

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 28-02-03 22:33

> [...]
> belastende for katten, som den anden slags. Jeg fik den som sagt gennem
> Husum, men man må jo også kunne få den andre steder, eller kan de vel

Tak for billederne

Blonde ser nu ikke ligefrem ud til at nyde det *L*

Men når nu den vender bagud, som på det første billede, kan den så forhindre
katten i at vaske sig nederst på maven? Der dækker den da ikke ( så vidt jeg
kan se) Det er jo der hun er syet og helst skal blive fra.

- i TI dage.. Jeg forudser vi allesammen er rystende nervevrag længe inden.
Tager det virkelig SÅ lang tid, eller ville dyrlægen bare være på den sikre
side da hun sagde det?

Hilsen
Lisbeth

Fra : Denise

Dato : 28-02-03 22:42

> [...]
inden.
> Tager det virkelig SÅ lang tid, eller ville dyrlægen bare være på den

Hej Lisbeth
Nej, Blonde nyder det ikke, men han skulle jo skynde sig og være model
Jo, den dækker fint, Blonde kunne ikke komme til at vaske sine inderlår, for
når katten bukker sig fremover så går kraven jo længere ned hvis du forstår.
Jeg har altid brugt den som krave og ikke som tragt iøvrigt.
Iøvrigt er der mange herinde der siger, at det ikke er nødvendigt med krave
på deres katte, hvis de bare slikker og ikke ligefrem trækker trådene ud, så
plejer der da ikke være problemer. Måske kan du nøjes med et par dage. Men
som sagt, prøv at skaffe dig denne krave, du kan jo tage et billede med,
hvis dyrlægen ikke kender dem. Det er da også ærgerligt at du ikke bor i
nærheden så du kunne låne Blondes.
Hilsen Denise

Fra : Ann K.

Dato : 28-02-03 22:49

Hej Denise.

>Det er da også ærgerligt at du ikke bor i
nærheden så du kunne låne Blondes.

<> Og så er jeg jo ualmindelig hurtig... Må vi godt låne kraven????
Tia skal kastreres og øremærkes på mandag... og vi aner jo ikke om hun
vil pille eller ej.
Vi ville også forsøge os med sådan en sok til at starte med - men det
kan jo være at det ikke er godt nok... kan forstå på det, at Phumba er i
stand til at sno sig ud af den - og det kan Tia så nok også ;)

Mvh Ann - og Namacoola, der har forsøgt at skrive med æzxdvmæxclvm

Fra : Denise

Dato : 28-02-03 23:00

Fra : Denise

Dato : 28-02-03 23:06

> [...]
> stand til at sno sig ud af den - og det kan Tia så nok også ;)
>
> Mvh Ann - og Namacoola, der har forsøgt at skrive med æzxdvmæxclvm

Hej Ann
Jeg kom vist til at sende uden svar.
Nu var jeg måske lige lovlig hurtig til at love den ud, for Blonde har jo af
og til brug for den, når han skal have salve på. I øjeblikket har han en
plet under armen, som han har lidt gang i, som måske kræver behandling. Så
vil jeg hellere prøve at ringe til Marianne på mandag og se om jeg kan
skaffe en. Jeg vil prøve og ringe om morgen og så skrive her i gruppen.
Hilsen Denise

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 28-02-03 22:52

> [...]

> som sagt, prøv at skaffe dig denne krave, du kan jo tage et billede med,
> hvis dyrlægen ikke kender dem. Det er da også ærgerligt at du ikke bor i

Ja hvis ikke madame vil beholde sokken på, så skal vi i al fald finde på
noget andet

Den der ser smart ud. Kan du huske hvad den kostede?

Hilsen
Lisbeth

Fra : Denise

Dato : 28-02-03 23:00

> [...]

> noget andet
>
> Den der ser smart ud. Kan du huske hvad den kostede?

Hej Lisbeth
Nej, jeg kan kun huske at prisen var latterlig lille måske 20-50 kr.
Hilsen Denise

Fra : marianne hellemose

Dato : 01-03-03 09:25

Da Denise omtalte den "omvendte krave" var der en
klokke der ringede, så jeg var lige igennem alle mine katteblade (suk,
rigtig mange) og fandt den i Huskatten,
Juni 2001, bladet skriver at det er Kruuse der laver den
så det må være muligt at ringe til dem og måske købe
direkte eller få oplyst hvilke dyrlæger der har dem.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@KATTEparadis.tdcadsl.dk

Fra : Denise

Dato : 01-03-03 11:43

"marianne hellemose" <hellemose.som@KATTEparadis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:b3pqop$chp$1@sunsite.dk...
> [...]
> så det må være muligt at ringe til dem og måske købe
> direkte eller få oplyst hvilke dyrlæger der har dem.

Har lige læst artiklen, og til dem der ikke har bladet kan jeg lige skrive
nogle stikord fra artiklen.
Overskriften er Ny krave - nyt design - endelig blev den krave opfundet, som
tager hensyn til, at en kat er en kat og ikke en hund. Tager væsentlig mere
hensyn til katte end den velkendte hvide, stive plastikkrave. Kraven vender
den anden vej og falder blødt ned over kroppen, når katten bøjer sig ned for
at slikke sig på f.eks. maven, glider kraven med ned og dækker for såret.
Den strammer ikke om halsen og den rager ikke alenlangt frem foran kattens
hoved, så den har svært ved at orientere sig. Den danner ikke en tragt som
fanger og forstærker alle lyde, som er ubehageligt for katte (som jeg
nævnte, kan man vende den som tragt, men det har jeg aldrig brugt). Fungerer
mindst lige så godt som den traditionelle hvide og så er den ikke så lidt
mere behagelig for katten (som man kan se på kattenes ansigtsudtryk på
billederne). Selv med krave på kan kattene løbe rundt, hoppe og klatre og
opføre sig så fjollet som normalt (det ved jeg fra Blonde der farer op og
ned i sit træ selv om han har krave på). Man skal selvfølgelig tage kragen
af engang imellem for at katten kan komme til at klø og soignere sig - altså
under opsyn. God ide at klippe kattens kløer, for den kan jo altså komme til
at træde i kravens kant når den hopper ned og så skal den jo ikke hænge fast
med en klo. Så fortælles der om en bekendts kat som havde den hvide krave
på, den havde ikke spist i 3 dage fordi ejeren ikke havde taget kraven af
når katten skulle spise. Så er der lidt specifikationer og pris på 40 kr
(dengang) - det var lidt fra artiklen.

Og så er det jeg ikke kan fatte, HVORFOR dyrlæger ikke fortæller kunder om
den og bruger den krave ?????
Hilsen Denise

Fra : marianne hellemose

Dato : 01-03-03 09:27

UPS tsk tsk mon ikke snart jeg lærer at læse hele
tråden før jeg svarer

Fra : Denise

Dato : 01-03-03 11:20

"marianne hellemose" <hellemose.som@KATTEparadis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:b3pqsf$ddf$1@sunsite.dk...
> UPS tsk tsk mon ikke snart jeg lærer at læse hele
> [...]

hihi, men godt initiativ alligevel
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 28-02-03 23:21

Hej Ann og Lisbeth

Ha, jeg fandt den lige hos kruuse
http://www.kruuse.com/asp/index.asp

søg på krave
forneden er den som engangskraven t/kat & små hunde, varenummer 273384.

Ja, engangs, jeg har da godt nok brugt den mange gange. Den kan jo tørres af
med en karklud, hvis den bliver snavset.
Men det er så nummeret man kan give til sin dyrlæge, så alle dyrlæger kan jo
skaffe den.
Ann, skal jeg skaffe en til dig, eller vil du selv spørge din dyrlæge ?
Hilsen Denise

Fra : Ann K.

Dato : 28-02-03 23:57

Hej Denise.
Var det hos Husum Dyreklinik, du købte kraven???
For så er det absolut lettest at jeg selv smutter der forbi på mandag
formiddag, når jeg alligevel skal lufte Dise... Nu har du jo skaffet mig
varenummer osv
Skal alligevel have fat i noget mere Feli-friend... og det er vores
sædvanlige dyrlæge netop løbet tør for ;(
Nå, normalt syr hun med skjulte sting... så på en måde regner jeg
faktisk ikke med at der vil opstå problemer - men man må jo hellere være
forberedt

Mvh Ann

Fra : Denise

Dato : 01-03-03 00:02

> [...]
> Nå, normalt syr hun med skjulte sting... så på en måde regner jeg
> faktisk ikke med at der vil opstå problemer - men man må jo hellere være

Hej Ann
Ja, det var hos Husum. Iøvrigt er det jo altid rart at have en krave. Hvis
katten pludselig får et sår, eller en anden skade, der skal renses og have
lidt fred, så er man jo fri for at lave alle de hjemmelavede løsninger, som
jeg også gjorde før i tiden.
Hilsen Denise

Fra : Bente Jepsen

Dato : 28-02-03 23:33

> www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=65

Hej Denise.

De billeder er jo ret gode, de burde faktisk høre til i artiklerne om
kastrering på gruppens hjemmeside.
Ik´

Mange hilsner
Bente

Fra : Denise

Dato : 28-02-03 23:50

"Bente Jepsen" <bente.jepsen@antispam.mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3e5fe3af$0$25839$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Hej Denise.
>
> De billeder er jo ret gode, de burde faktisk høre til i artiklerne om
> [...]

Ja, så skulle jeg måske have taget noget mere tid, så han ikke ser sur ud,
for han fattede ikke hvad der foregik, andet end, at det gad han ikke lige

Men jeg synes måske hellere vi skulle få billedet af kraven fra Kruuse op på
siden med artikler, så vi kan refererer til alternativ til de stive hvide.
Hilsen Denise

Fra : AEK

Dato : 28-02-03 23:26

> Phumba er lige blevet steriliseret - vi har hentet hende her kl 15 - iført
> "lampeskærm"

Hæ hæ, blondinen hygger )

> Hun vil ALDELES ikke ha' den krave på, og går rundt med hovedet mod gulvet
> som en støvsuger...

*LOL* - jamen kære Lisbeth - så er du da fri for at gøre det .......

> Er det tubegaze man bruger ?

Ja, brug du det - hun skal nok blive et kønt syn *LOL*

/ Anya

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 01-03-03 00:31

"AEK" <5678SLETTES@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> "Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hæ hæ, blondinen hygger )

Mjaeh...... hygger og hygger. Jeg tror IKKE hun syntes det var en god idé vi
fik der.

> *LOL* - jamen kære Lisbeth - så er du da fri for at gøre det .......

Joeh, men.... hun sugede ikke ret godt.....

> Ja, brug du det - hun skal nok blive et kønt syn *LOL*

LOL Hun ER et kønt syn nu, iført et stykke af et par gamle hvide
strømpebukser, med en sløjfe om halsen fordi de lynhurtigt blev så "slatne"
at hun kunne sno sig ud af dem. Vi ender i spændetrøje allesammen hvis ikke
hun finder ud af at ta' den lidt mere med ro *L*

Fra : Denise

Dato : 01-03-03 00:36

> [...]
ikke
> hun finder ud af at ta' den lidt mere med ro *L*

Vi vil se billeder
Hilsen Denise

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 01-03-03 00:48

> "Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "slatne"
> ikke
>
> Vi vil se billeder
> Hilsen Denise

Jeg skal nok ta' nogen af hende i morgen

Hilsen
Lisbeth

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 01-03-03 02:06

Den af Kate beskrevne "strømpeløsning kan ses på dk.binaer under strømper

Mvh
Ole

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 01-03-03 09:54

Nu kan jeg desværre ikke se dk.binaer men nu har jeg lige smidt 2
billeder op af Phumba på min katteside, her:
http://www.cutiecats.dk/galleri4.shtml

Lige nu ligger hun, som det kan ses, og slumrer i sækkestolen. Så snart hun
bevæger sig mere rundt skal jeg nok tage flere billeder.

Hilsen
Lisbeth

Fra : Denise

Dato : 01-03-03 11:53

> [...]
hun
> bevæger sig mere rundt skal jeg nok tage flere billeder.

Nåååå, den stakkels lille pus
Godt det kun er en begrænset periode.
NB. Husk at der jo nok skal luft til engang imellem.
Hilsen Denise

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 01-03-03 14:35

Nu er der et par billeder mere, til dem der gider

http://cutiecats.dk/galleri4.shtml

Hilsen
Lisbeth

Fra : Denise

Dato : 01-03-03 16:52

> Nu er der et par billeder mere, til dem der gider
>
> http://cutiecats.dk/galleri4.shtml
>
> Hilsen
> Lisbeth

Hihi, altså. Prøver hun i det hele taget at slikke sig ? Hvad gør hun når du
tager den af ?
Hilsen Denise

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 01-03-03 17:27

> "Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hihi, altså. Prøver hun i det hele taget at slikke sig ? Hvad gør hun når
> [...]

Nu har vi altså ikke prøvet at ta' den AF hende. Det var besværligt nok at
få den PÅ *L* og det er sådan noget rimelig løstvævet (ribstrikket) bomuld,
så der kommer luft nok til - regner jeg da med. Hun vasker sig
nogenlunde som hun plejer - hvilket vil sige ikke så lidt *G* og når man
ikke kan vaske sig på maven, så kan man da altid vaske denne hersens strømpe
så DEN i det mindste er fin og ren

Men så meget og ofte som hun normalt vasker sig, så har jeg IKKE nerver til
at lade hende gå rundt uden ET eller andet til at skærme af for trådpilleri

Hilsen
Lisbeth

Fra : Trine Piltoft

Dato : 02-03-03 21:19

> Nu er der et par billeder mere, til dem der gider

Åhh altså - stakkel Phumba ) Kan godt forstå hvis hun ikke er helt
tilfreds med situationen´*g*.
Håber hun er ved at vænne sig til det.

Mvh. Trine

Fra : Kate

Dato : 01-03-03 10:33

"Ole Palmhøj" <opal@dr.dk> wrote in

> Den af Kate beskrevne "strømpeløsning kan ses på dk.binaer under
> strømper

Jeps, den forklaring bar tydeligt præg af at jeg vidst da bare skulle
være gået i seng
Nå, men til dem som ikke kan se binaer har jeg lagt billedet ind i mit
album. Det kan ses her www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=66

Fra : Pia J

Dato : 01-03-03 21:16

"Kate" <joeyREMOVE@oliwer.dk> wrote in message news:3e607e42$0$136
> Nå, men til dem som ikke kan se binaer har jeg lagt billedet ind i mit
> album. Det kan ses her www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=66

Sådan en skal jeg bare have lavet til Muddi når det bliver hendes tur - det
var grumt at se hende med skærm på...

Sådan lidt OT, jeg havde modificeret et par cykelshorts til min tæve her
hvor hun var i løbetid, så jeg ikke skulle holde hundene adskilt 24/7 - men
jeg tænker de måske strammer på mavsen eller kan skubbes ned, når hun skal
steriliseres til april, så de kan ikke genbruges.

Er der ikke et kreativt hovede der kan finde på en sokke-bluse-løsning i 30
kg. klassen?? Jeg synes det er synd at efterlade hende alene hjemme om dagen
med skærm på, men hun er MEGET ferm med bisserne, og meget målrettet.

:Pia

Fra : Pia Thomsen

Dato : 01-03-03 22:59

Pia J skrev:
[...]

Vi fik anbefalet en mundkurv til vores hund da han har en grim tendens til
at hærge slt omkring sig, når vi ikke er hjemme - det lyder hårdt, men den
var af blødt stof, og så kunne han stadig drikke med den pga. en lille hul
foran. Den bliver spændt bag nakken.
Hvor god en anbefaling det er, ved jeg ikke - vores hund fik den af og bed
den i stykker, så vi opgav det projekt, men vores dyrlæge har generelt gode
erfaringer med den - faktisk burde hunden med tiden stoppe med at ødelægge
selv uden brug af kurven....!?!?!..... Jeg ved ikke, om den kan bruges i
sådan en situation, men teoretisk set burde hun ikke kunne nippe i stingene,
hvis hun har sådan en på....

Hilsen Pia

Fra : Ann K.

Dato : 01-03-03 23:23

Hej Pia.
Vi bliver ved med at være katte-OT
Da vi fik Sif sterilliseret, var der ingen problemer overhovedet...
selvfølgelig slikkede hun sig omkring såret, men ikke noget med at
ganske og gnave
Vi havde fået en krave med hjem til hende, men fik faktisk slet ikke
brug for den! De første par dage var der konstant nogen omkring hende
(jo, vi havde taget ferie!), sådan at vi kunne holde øje med hende... Og
Manden gjorde, som han altid gør, når vi har noget med dyrene... han sov
på sofaen, så han var klar til at hjælpe eller skride ind, hvis det var
nødvendigt
Sjovt nok kan han sove fra et jordskælv - men Sif skal bare sige "piv"
og så er hen lysvågen
Men ellers kan vi måske finde ud af at sy en eller anden tingest til
Molly??? Fx noget lignende et dækken - bare omvendt, hvis du forstår?

Mvh Ann

Fra : Pia J

Dato : 02-03-03 10:10

"Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> wrote in message

> Men ellers kan vi måske finde ud af at sy en eller anden tingest til
> Molly??? Fx noget lignende et dækken - bare omvendt, hvis du forstår?

Jeg har overvejet badedragt med halehul eller en af Gerts gamle t-shirts med
benhuller i bunden - mine er vist ikke lange nok. Hans er bare meget, øh,
omfangsrige.... Hun skal jo kunne gå selv den bette. Cykelshortsene tog hun
ret pænt, prøvede slet ikke at få dem af.

Jeg håber jeg kan få tid ugen efter påske hvor vi har fri, men hvis ikke, så
har jeg ikke mulighed for at få ferie i den periode hvor hun er midt mellem
to løbetider og det skulle være bedst at gøre det pga den hormonelle balance
som så er mest i ro. (maj) Og en løbetid mere det holder hverken vi eller
Max til!

:Pia