Udstilling af huskatte
Fra : Leyna

Dato : 26-02-03 22:00

Jeg kom til at tænke på hvad man egentlig bedømmer huskatte på.
Når der ikke er nogen racebestemmelse på hvordan vurderer man dem så?
Jeg mener, nu er jeg jo selv indehaver af de to smukkeste huskatte der
findes, men seriøst, hvrodan bedømmer man det?
Og nej, mine kommer ikke på udstilling. Det ville de slet ikke bryde
sig om. De VED nemlig godt at de er langt de smukkeste! *GGG*
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Asta Nielsen

Dato : 26-02-03 23:36

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse news:8haq5v0at3a9h5fckc3c3nfg29bd2fdfq1@4ax.com...
> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Tja.....udstillinger til huskatte er der jo ihvertfald
Du har da ret, det er vel ikke de helt store standarter der kan være .......men mon ikke man kigger på pels, tænder, vægt og den
slags?

Asta

Fra : Elwarth

Dato : 26-02-03 23:59

> [...]
> Og nej, mine kommer ikke på udstilling. Det ville de slet ikke bryde
> sig om. De VED nemlig godt at de er langt de smukkeste! *GGG*

Hej Leyna.
Så vidt jeg har forstået, så vurderer man huskatte noget mere subjektivt end
racekattene, netop fordi der ingen standart er, så nogen dommere falder i
svime over sort/hvide katte, nogen over røde osv. Men harmonisk
kropsbygning, kondition og temperament er vist ret vigtigt. Desuden har jeg
hørt, at de helst ikke må ligne noget med race i.

Venligst
Dorthe

Fra : Leyna

Dato : 27-02-03 06:11

On Wed, 26 Feb 2003 23:59:18 +0100, "Elwarth"
<elwarth@KATTENSjellingnet.dk> wrote:

> [...]
>kropsbygning, kondition og temperament er vist ret vigtigt. Desuden har jeg
>hørt, at de helst ikke må ligne noget med race i.

Jamen så er sådan en præmie jo ikke meget værd, vel?
Begge mine har en flot bygning, smukke øjne, gode tænder og er...
hmmmm... velnærede! *G* Men Mini er "bare" en helt almindelig
gråstibet huskat, og sikkert ikke noget særligt at kigge på for andre.
At hun så har nogle meget udtryksfulde øjne er jo først noget man
opdager, hvis man gider værdige hende mere end et enkelt blik.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Grit Wessel

Dato : 27-02-03 15:44

> Jamen så er sådan en præmie jo ikke meget værd, vel?

Jo, så er den da netop noget værd! At have den kat med den bedste kondition
og det bedste temperament - det er da noget at være stolt af! Konditionen er
ikke noget med hvor mange kilometer, kattten kan løbe, før den er
forpustet - det er om den er tilpas størrelse (ikke for tyk eller tynd) om
pelsen er blank og skinnende osv. - dvs. om den er blevet passet godt. Og
temperamentet - det er selvfølgelig arveligt i en meget høj grad, men et
godt temperament siger også noget om, at du som ejeren har givet den nogle
gode rammer, der gør, at katten ikke bliver bange for småting, og at den
stoler på dig.
Så jo, sådan en præmie er da bestem noget værd.

> Men Mini er "bare" en helt almindelig
> gråstibet huskat, og sikkert ikke noget særligt at kigge på for andre.

Hvorfor? Er gråstribet ikke noget at kigge på?

Hvad med ham her: http://home9.inet.tele.dk/birma/mik.htm Synes du heller
ikke, at han er "noget at se på"?

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 27-02-03 16:07

> [...]
> pelsen er blank og skinnende osv. - dvs. om den er blevet passet godt. Og

> Hvorfor? Er gråstribet ikke noget at kigge på?

Wooow sikke et liv på udstillinger han har haft, ret godt link Grit.
Min erfaring når folk på udstillinger spørger til mine skovkatte er at de
fleste regner en gråstribet for en RIGTIG kat
Hilsen Sanne

Fra : Leyna

Dato : 27-02-03 21:42

On Thu, 27 Feb 2003 16:06:59 +0100, "Sanne Schmidt"
<sannefjern@spamsilver-heart.dk> wrote:

>Wooow sikke et liv på udstillinger han har haft, ret godt link Grit.
>Min erfaring når folk på udstillinger spørger til mine skovkatte er at de
>fleste regner en gråstribet for en RIGTIG kat

Okay, godt ord igen. Så har jeg altså en RIGTIG kat!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Kate

Dato : 28-02-03 20:24

Leyna <webmaster@big-girls.dk> wrote in

> Okay, godt ord igen. Så har jeg altså en RIGTIG kat!

Det har du nemlig, bare spørg Johan, Sofie og Mowgli
Jeg har dog aldrig overvejet at udstille nogen af mine fire katte.
Den gang jeg udstillede kaniner kunne man også udstille kælekaniner,
(ja, endnu en sammenligning med kaninerne dvs børn kunne. Jeg
husker at man faktisk foruden at give point for barnets viden om
kaninen, også kiggede på temperament, kondition og generel
pasningsniveau. Jeg ved godt det er anderledes fordi kaniner, desværre,
anses for at være et dyr man giver børn, men jeg synes nu alligevel at
god pasning og pleje er alfa og omega

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Leyna

Dato : 27-02-03 21:42

On Thu, 27 Feb 2003 15:43:35 +0100, "Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk>
wrote:

> [...]
>stoler på dig.
>Så jo, sådan en præmie er da bestem noget værd.

Men hvis dommeren ikke gider at glo på min "kedelige" gråstribede, men
hellere vil kigge på de "rene" farver (Ja, undskyld mig. Jeg kender
ikke fagudtrykkene) så er der jo ikke noget at komme efter.
Mini's pels er blød som silke, og hun er ikke bange for noget som
helst. Hun får dog skyld for at være lidt for rund, men jeg synes jo
hun er verdens smukkeste!

>Hvorfor? Er gråstribet ikke noget at kigge på?
>
>Hvad med ham her: http://home9.inet.tele.dk/birma/mik.htm Synes du heller
>ikke, at han er "noget at se på"?

Tjoeh, han er jo godt nok stor og flot, men generelt synes jeg at de
gråstribede er en smule kedelige. Det er ingen kritik, men bare min
personlige smag. Er ret vild med helt hvide eller helt sorte katte. Så
dog engang en blanding som jeg ikke kunne stå for. Han var helt hvis
med sort hale. Og jeg mener ikke kun halespidsen, men HELE halen. Det
så ud som om den var syet på.
For at du lige kan se, hvad det er jeg snakker om, så kan du se Mini
her : http://www.leyna.dk/mini1.htm
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 27-02-03 16:00

> Men Mini er "bare" en helt almindelig
> gråstibet huskat, og sikkert ikke noget særligt at kigge på for andre.

Hvis gråstribede katte ikke er noget særligt at se på, kan jeg ikke
forstå, der er så mange racer, der også kan være gråstribede?

Niels Peter

Fra : Leyna

Dato : 27-02-03 21:42

On Thu, 27 Feb 2003 15:59:46 +0100, "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk>
wrote:

>Hvis gråstribede katte ikke er noget særligt at se på, kan jeg ikke
>forstå, der er så mange racer, der også kan være gråstribede?

Den tror jeg ikke helt jeg fangede???
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Kate

Dato : 28-02-03 20:28

> Den tror jeg ikke helt jeg fangede???

Jeg tror Niels Peter mener at der er utroligt mange gråstribede
racemisser, jeg mener at det er dem man også kalder for tabby, og hvis
de er kedelige er der mange kedelige mennesker til
Dog bilder jeg mig ind at vide hvad du mener med "kedelig". Jeg er selv
til de gråstribede og synes at sort/hvide er lidt for "almindelige". En
lang årerække havde alle jeg kendte stort set en sort/hvid kat, men
ingen ville ha' en almindelig stribet. Naturligvis var det da sådan en
jeg skulle ha' og Mowgli er nummer fire i rækken og bliver bestemt ikke
den sidste, det tror jeg ikke

Fra : Niels Peter

Dato : 28-02-03 21:29

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse
> On Thu, 27 Feb 2003 15:59:46 +0100, "Niels Peter"
>
> Den tror jeg ikke helt jeg fangede???

Det er ikke kun huskatte, der kan være grå- (eller brun-)stribede. Det
findes inden for flere racer også. Så hvis det er kedeligt at være
stribet (hvilket jeg ikke er enig i), så findes der altså også
"kedelige" racekatte.

Niels Peter

Fra : Majer

Dato : 27-02-03 22:49

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse

Men Mini er "bare" en helt almindelig
> gråstibet huskat, og sikkert ikke noget særligt at kigge på for andre.

Åhh... Det kan du da ikke mene!! Jeg har selv en gråstribet huskat Peter,
samt en cremesølv NFO. Når jeg kigger på dem, er jeg hamrende ked af at
Peter (den gråstribet) bare ikke er til at tage med på udstilling, pga. hans
temperament. Han er jo den flotteste gråstribet huskat i heeeeele verden!!!
( Ok er måske ikke hel subjektiv i min vurdering!! )
og nu bliver jeg jo nødt til at bevise det:
http://www.majer.dk/peter_fotoalbum.htm

www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=63
Der kan i bare se!!

Mange hilsner fra den stolte katteejer

Majer
www.majer.dk

Fra : Bente Jepsen

Dato : 27-02-03 23:15

> Peter (den gråstribet) bare ikke er til at tage med på udstilling, pga.
hans
> temperament. Han er jo den flotteste gråstribet huskat i heeeeele
verden!!!

Hej Majer.

Du har helt ret
Han er rigtig flot.

Mange hilsner
Bente

Fra : Leyna

Dato : 28-02-03 00:48

On Thu, 27 Feb 2003 22:48:30 +0100, "Majer" <majbritt<FJERN@majer.dk>
wrote:

> [...]
>( Ok er måske ikke hel subjektiv i min vurdering!! )
>og nu bliver jeg jo nødt til at bevise det:

Joeh, han er da meget sød, men er han ikke lidt tynd?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Majer

Dato : 28-02-03 06:55

> Joeh, han er da meget sød, men er han ikke lidt tynd?

Neeej han er ikke tynd... men flot slank! (Og det er han den eneste der er i
vores hjem!!) Nu er han jo huskat, så det er ikke til at vide hvad han
stammer fra. Men jeg vil sige at det er nok nærmere siameser end perser. I
hvertfald er hans hoved meget spidst. Men det er nok laaaangt ude i
familien!!

Mange morgenhilsner fra
--
Majer

http://www.majer.dk
(Nu med helt nyt design)

Fra : Leyna

Dato : 28-02-03 09:26

On Fri, 28 Feb 2003 06:55:04 +0100, "Majer" <majbritt<FJERN@majer.dk>
wrote:

>"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse

>Neeej han er ikke tynd... men flot slank! (Og det er han den eneste der er i
>vores hjem!!)

Du skal altså også lige lægge mærke til
Mine egne katte er hmmmm.... "velnærede" *G*
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Denise

Dato : 28-02-03 07:36

"Majer" <majbritt<FJERN@majer.dk> wrote in message

> [...]
verden!!!
> ( Ok er måske ikke hel subjektiv i min vurdering!! )
> og nu bliver jeg jo nødt til at bevise det:

Hej
Jeg vil da også være med mht flotte gråstribede. Da jeg jo ikke selv har
nogle i den farve, har jeg jo min flotte besøgskat, der kan ses her
www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=64
Da han jo har spist morgen og aften hos os i mange år, vil jeg da gerne have
skylden for at han er så flot, selv om motionen klarer han jo selv, da han
er udekat .
Nogle gange er han lidt sent på den til morgenmad, hvis vi kører tidligt,
men når vi kommer hjem sidder han pænt på dørmåtten og venter Og så får
han Iams og Hills tørmad og W/D vådmad, i en stor blanding, og det elsker
han.
Hilsen Denise

Fra : Leyna

Dato : 28-02-03 09:26

On Fri, 28 Feb 2003 07:35:59 +0100, "Denise"
<Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote:

>Jeg vil da også være med mht flotte gråstribede. Da jeg jo ikke selv har
>nogle i den farve, har jeg jo min flotte besøgskat, der kan ses her
>www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=64

Han ligner Mini til forveksling.

A propos forveksling... I starten da vi boede her havde vi ikke
kattelam, så kattene blev lukket ud og ind manuelt. Jeg ville helst
have dem ind for natten, så der blev kaldt hver aften, når det var
madtid. Så kom de begge stormende. (De har nu altid været gode til at
komme når man kaldte.)
Det er blevet halvsent og så får jeg kigget ud i haven, og derude på
terrassen sidder Mini. Jeg åbener naturligvis terrassedøren og kalder
på hende, og der sker lige nøjagtigt ikke en meter. Katten rører sig
ikke så meget som en milimeter. Jeg kalder og lokker og lige meget
hjælper det... og dog. En bevægelse i vindueskarmen får mig til at
vende blikket mod den invendige side af glasset og dér sidder Mini og
ser ud som om jeg må være fuldstændig fra den, når jeg ikke kan se at
hun reagerede allerede første gang jeg kaldte. Ved stadigvæk ikke
med sikkerhed hvor den anden kat hører til, men har en fornemmelse af
at den bor et par gårde væk.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Denise

Dato : 28-02-03 09:39

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> wrote in message

> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

*LOL*
Som dengang jeg var barn, jeg slæbte en forkert hvid kat hjem
Hilsen Denise

Fra : Pia J

Dato : 28-02-03 09:51

> [...]
> hun reagerede allerede første gang jeg kaldte. Ved stadigvæk ikke
> med sikkerhed hvor den anden kat hører til, men har en fornemmelse af

Det var sådan vi fik Muddi her til jul. Jeg troede det var Felix som på
mystisk vis var kommet udenfor og stod og græd.

Først da kræet kom indenfor, opdagede jeg hvor lille, mølædt og mager hun
var. Og så var det for sent...

:Pia

Fra : Kate

Dato : 28-02-03 20:31

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in

> Først da kræet kom indenfor, opdagede jeg hvor lille, mølædt og
> mager hun var. Og så var det for sent...

Det var jo så Muddis held

Fra : Camilla Scharff

Dato : 27-02-03 00:30

Hej Leyna

Ja... det er helt op til dommeren, for der er jo ingen standard for
huskatte!!
Så hvis dommeren kan lide store, sort-hvide katte, så er det sådan en der
vinder den dag - næste gang får man måske en dommer, der kan lide små tortie
katte, og så er det sådan en der vinder osv. Derudover er der nogle dommere,
der ikke kan lide, at katten ligner en racekat - og de ville så aldrig
drømme om at vælge en perser- eller skovkat-lookalike (som ovenikøbet kan
være "ægte" uden stamtavle) som bedste huskat - fint nok efter min mening...
Men selvom der ikke er nogen standard for en huskat, så er der imidlertid en
"standard" for at være (udstillings)kat - dvs. katten er i kondition
(hverken (alt) for tyk eller for tynd), at den ser sund og rask ud (har
blank pels og er trivelig) og at den har et godt temperament.
Da bedømmelsen af huskatte alligevel er en ren subjektiv vurdering, er det -
på de store udstillinger (fx jubilæum, Verdensudstilling osv.) blevet brugt
at invitere en kendis af en art til bedømmelse af huskattene, hvilket kan
gøre det lidt sjovere for ejerne

Mvh. Camilla

Fra : Leyna

Dato : 27-02-03 06:11

On Thu, 27 Feb 2003 00:29:52 +0100, "Camilla Scharff"
<camischa@jubiimail.dk> wrote:

>Hej Leyna
>
>Ja... det er helt op til dommeren, for der er jo ingen standard for
>huskatte!!

Hmmmm... Så skal man bare finde en dommer der kan li' gråstribede,
trivelige (!) huskatte!

> [...]
>(hverken (alt) for tyk eller for tynd), at den ser sund og rask ud (har
>blank pels og er trivelig) og at den har et godt temperament.

Hvornår har en kat et godt temperament? Og hvordan vurderer man det?
Mini kan ikke fordrage at være spærret inde i en kasse. Skal hun med
nogen steder hen, så er hun i kassen indtil vi er kommet ud i bilen,
og så bliver hun ellers lukket ud. Så kan hun sagtens ligge i kassen,
men hvis der er låge for, så jamrer hun sig højlydt. Er det så
"dårligt" temperament?
Nu har jeg ikke planer om at udstille, fro jeg tror ikke at nogle af
mine katte ville være begejstrede, og det ville da også være lidt synd
at slæbe dem igennem sådan en tur, når man ikke opnår andet end at der
lige er en dommer, som også kan se at lige mine katte er de dejligste.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 27-02-03 21:33

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev...
> Hvornår har en kat et godt temperament? Og hvordan vurderer man det?

På en udstilling er det ret let at se, om katten har
"udstillingstemperament" eller ej... er den sur, hvæser og sprutter og evt.
gør mine til at ville mere (bide osv.), så har den IKKE godt temperament (af
en udstillingskat at være) - det betyder imidlertid ikke, at den ikke kan
være verdens sødeste kat derhjemme, men udstillingskatte er meget mere end
blot et godt udseende (standardmæssigt set for racekattenes vedkommende),
for hvis de tydeligt viser, at de bestemt ikke bryder sig om situationen, så
er det *ikke* udstillingskatte (uanset *hvor* flotte de så end er!).

> [...]
> og så bliver hun ellers lukket ud. Så kan hun sagtens ligge i kassen,
> men hvis der er låge for, så jamrer hun sig højlydt. Er det så

Det er ikke dårligt temperament, at den ikke bryder sig om en
transportkasse - men det kan ske, at hun så ville have dårligt
udstillings-temperament! I øvrigt kan man vænne katten til at holde mere af
sin transportkasse hvis man lader den stå fremme (evt. med lågen pillet af)
og indretter en hygge-/soveplads derinde - nogle katte, bl.a. mine, synes
det er en fin sove/legeting, hvilket gør det meget lettere at få dem ind i
kassen når turen går til dyrlæge og lignende.
Der er også nogle af mine, som miaver når de sidder i kassen - det er blot
utilfredshed med at være lukket inde - men de bliver nu ikke lukket ud af
den grund, for jeg vil *ikke* have en nysgerrig kat under pedalerne eller
siddende på skulderen mv. mens jeg kører! (og mine katte kan IKKE bare ligge
stille på for-/bagsædet....).

> [...]
> at slæbe dem igennem sådan en tur, når man ikke opnår andet end at der
> lige er en dommer, som også kan se at lige mine katte er de dejligste.

Andet end lige det faktum, at katteudstillinger er meget mere end bare det,
at katten skal til bedømmelse hos en dommer... det er nogle hyggelige - og
til tider lange - dage tilbragt med masser af gode venner, som har præcis
samme interesse som en selv, og kan tale i tiiiimevis om det Bedømmelsen
tager kun ca. 5 minutter ud af en 8-10 timer lang dag, så hvis det kun var
derfor vi kom, så kunne man da med rette tale om spildtid

Mvh. Camilla - som glæder sig til en laaang udstillings-weekend hinsidan

Fra : Leyna

Dato : 27-02-03 21:53

On Thu, 27 Feb 2003 21:33:08 +0100, "Camilla Scharff"
> [...]

>det er en fin sove/legeting, hvilket gør det meget lettere at få dem ind i
>kassen når turen går til dyrlæge og lignende.

Mini er ikke ked af at være i kassen, og tilbringer skam også en del
tid dér når bare der ikke er låge for. Hun kan ikke lide at være
lukket inde. Det er det hele. Hun er sjældent urolig (men hun kan ikke
lide børn, har jeg fundet ud af, så stikker hun nemlig af) og hun er
virkelig en antiaggressiv kat. Når hunden har fået trængt hende op i
et hjørne (hunden vil så gerne lege med hende, men følelsen er IKKE
gensidig) så slår hun ud efter ham... men aldrig med sømmene ude.

> [...]
>siddende på skulderen mv. mens jeg kører! (og mine katte kan IKKE bare ligge

Nu kører jeg ikke selv. Det er kun manden der har kørekort, så når
Mini skal med, så er jeg også med til at holde lidt styr på hende,
hvilket dog aldrig har været nødvendigt. Hun er skam rolig nok, når
først hun har sin frihed.

> [...]
>tager kun ca. 5 minutter ud af en 8-10 timer lang dag, så hvis det kun var
>derfor vi kom, så kunne man da med rette tale om spildtid

Hmmmm... Joeh, men hvor er kattene så imens? De er vel spærret inde,
ikk'? 8-10 timer med jammer fra kattens side ville være lidt mere end
jeg kunne holde til.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 27-02-03 22:18

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev...
> Hmmmm... Joeh, men hvor er kattene så imens? De er vel spærret inde,
> ikk'? 8-10 timer med jammer fra kattens side ville være lidt mere end
> jeg kunne holde til.

Jo, kattene er i deres dertil indrettede bure med deres mad, vand,
tissebakke, en hule/tæppe eller lignende, og så selvfølgelig burgardinerne,
så de ikke kan se nabokatten.
Og da disse er noget større end en gennemsnitsstr. transportkasse, plejer
kattene nu hurtigt at falde til ro og lægge sig til at sove, hvis de da ikke
er helt oppe og køre over alle de mennesker, som er kommer på besøg for at
beundre *netop* den (sådan er nogle af mine katte - exhibitionister, hvilket
er hvorfor de er rigtig gode udstillingskatte, de elsker når folk kommer og
snakker med - men det vinder de selvfølgelig ikke af...

Udstillinger kan være meget skræmmende for en kat, som slet ikke er vant til
al den hurlumhej - den er en lang dag, der kommer mange mennesker forbi, der
er masser af andre katte, lyde, lugte osv. osv. - det er bestemt ikke alle
katte, der bryder sig om det! Og det må man jo så acceptere, så selvfølgelig
skal du da ikke prøve at udstille, hvis du ikke mener at dine katte vil
kunne lide det (eller hvis du ikke vil kunne lide det!) - du kan jo evt.
komme og kigge på en udstilling og se, hvordan det sådan nogenlunde foregår
i første omgang

Mvh. Camilla

Fra : Leyna

Dato : 28-02-03 00:46

On Thu, 27 Feb 2003 22:18:10 +0100, "Camilla Scharff"
> [...]

>komme og kigge på en udstilling og se, hvordan det sådan nogenlunde foregår

Det vil jeg også gerne, hvis jeg ellers kan få lokket min mand med.

Men uanset hvad, så er mine katte stadig de smukkeste!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia Thomsen

Dato : 28-02-03 10:29

Leyna skrev:
Men uanset hvad, så er mine katte stadig de smukkeste!

Det er nemlig den helt rigtige indstilling - uanset om du vil udstille eller
ej )

Hilsen Pia