Brændt pote....
Fra : Kasper

Dato : 25-02-03 18:32

Hej NG,

For lidt siden efter aftensmaden var taget af komfuret hoppede min den
mindste kat (6 måneder) op på komfuret og brændte tilsyneladende den ene
pote. Man kunne se et aftryk på kogepladen. Hun har nu lagt sig ind under
sengen og vil ikke komme ud.

Hvor hårføre er en kats poter og trædepuder, skal jeg til dyrelægen eller
skal jeg vente og se hvor galt det er?

Mvh Kasper Munch

Fra : Birgitte

Dato : 25-02-03 18:38

"Kasper" <knfilter@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sengen og vil ikke komme ud.
> Hvor hårføre er en kats poter og trædepuder, skal jeg til dyrelægen eller

Jeg vil tage til dyrlæge,- husker tydelig vores ene datter for 6 måneder
siden, da hun ved en fejl satte hånden ned på en nyelig slukket plade,- hun
fik vabler på hele håndfladen og på fingerene....
Hvordan brændmærker/vabler behandles på katte aner jeg ikke.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Benny Frandsen

Dato : 25-02-03 19:01

Du skal helt klart tage til dyrlægen og få ham/hende til at se hvor slemt
det er, men er der aftryk efter potten så har hun sikkert brændt den og har
ondt. især når hun gemmer sig.

Mvh Benny Frandsen

Fra : H.O.T

Dato : 25-02-03 19:18

Hvis du kan komme til det, må du holde noget koldt på hendes pote, men det
skal helst være så sterilt som muligt.... Og ja, så er det afsted til
dyrelægen.........

Henrik

---

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 25-02-03 20:36

> [...]
> sengen og vil ikke komme ud.
>
> Hvor hårføre er en kats poter og trædepuder, skal jeg til dyrelægen eller

Jeg har en der gjorde det 3 gange som killing. Hver gang blev hun holdt i
opvaskebaljen med fusserne i vand, så længe det nu kunne lade sig gøre.
Men jeg vil lige sige at jeg kunne IKKE se aftryk på komfuret, kun at hun
fik fart på og stormede afsted for at pusle om sine poter.
Synes du skal finde missen frem fra sin plads og se hvordan trædepuderne ser
ud. Det gør f..... ondt at brænde sig, men man kan jo ikke gøre så meget
andet end at køle det ned, hvis det altså ikke er så huden hænger i laser.
Når du har set tilstanden kan du jo ringe til en vagtdyrlæge og forhøre dig
om det. Det er sikkert ikke første gang de hører om det.
Jeg vil sige, er der hul på trædepoterne, skal den helt sikkert efterses af
dyrlægen.

Nina

Fra : Kasper

Dato : 25-02-03 20:50

Hej,

Tak for alle de gode svar, har nu fået kigget lidt på den lille missekat.
Som jeg kan se, har hun fået det jeg vil kalde små brændvabler på tre af
trædepuderne. Det ser ikke så alvorligt ud, og slet ikke så voldsomt, som
Nina skriver at det kan hænge i laser, det gør det slet ikke. Hun virker
meget tilfreds og træder også på poten, dog slikker hun lidt mere på poten
end hun plejer, vilket nok ikke er så mærkeligt, det sviger jo nok lidt.

Mvh Kasper Munch

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 25-02-03 21:41

> [...]
> end hun plejer, vilket nok ikke er så mærkeligt, det sviger jo nok lidt.

Ja, de er nogle seje "bæster" de misser
Hun skal nok komme sig hurtigt, og du kan jo håbe på at hun har lært af det
(i modsætning til min *suk*)
Hilsen Nina

Fra : Bente Jepsen

Dato : 25-02-03 23:16

"Kasper" skrev i en meddelelse >
Som jeg kan se, har hun fået det jeg vil kalde små brændvabler på tre af
> trædepuderne. Det ser ikke så alvorligt ud, og slet ikke så voldsomt, som

Hej Kasper.

Du skal bare lige være opmærksom på, at hvis (når) der går hul på vablerne,
er der altså ikke noget der så let går infektion i som brandsår.

Go´ bedring med hende

Mange hilsner
Bente

Fra : Søren Juul

Dato : 26-02-03 19:06

Til den tid gælder det om at rense med klorhexidin-opløsning 3-4 gange
daglig på en vatrondel; indtil såret heler og ikke "snasker" længere. Kan
købes i håndkøb (omkring 20, - kr.) og er beregnet til sårpleje og er også
et præperat som dyrlæger bruger til sårpleje på misser.
Da jeg har en lille rød slagsbror af en kat; der ofte kommer hjem med
knups/bidmærker; har jeg nu vænnet mig til at barbere hårene af rundt om
biddet og rense 3-4 gange dagligt med klorhexidin-opløsning; og det har
reddet ham fra bylder og penicilinkure flere gange. Dette er efter samråd
med dyrlægen; der efterhånden var blevet 'dus' med den lille kraftkarl, når
vi skulle have penicilin til bidsårene.

KH

Linda
og Simon- (der ikke rigtig har fundet ud af at klokkeværket er fjernet
forlængst; men stadig praktiserer sit gamle adfærd og passer på territoriet)

"Bente Jepsen" <bente.jepsen@antispam.mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3e5beb2a$0$24703$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Dorthe Kirstejn Jens~

Dato : 25-02-03 21:01

> [...]
> sengen og vil ikke komme ud.
>
> Hvor hårføre er en kats poter og trædepuder, skal jeg til dyrelægen eller

Hej Kasper.
Mit råd vil være at du forsøger at få lokket katten frem, og det bedste
er at prøve at nedkøle poten. Og ring så til en vagtdyrlæge og forhør
dig. Men er der brændt hul, eller vabler, er der jo en infektionsrisiko.
Og katten har sikkert ondt, derfor gemmer den sig. Held og lykke med det.

Med venlig hilsen
Dorthe Kirstejn Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kasper

Dato : 26-02-03 16:20

Hej igen,

Er lige vendt hjem fra dyrelægen, som heldigvis kunne fortælle at det ikke
var så alvorligt. Hun fik en pencilin indsprøjtning mod bakterier osv.

Han sagde også som der er blevet skrevet her i tråden at der inden så længe
vil dannes nyt hud på trædepuderne, og at hun sikkert ikke ville hoppe op på
komfuret igen, nogen sinde.

Så mon ikke hun er på toppen igen snart. Dog er det noget synd at hun skulle
lære at hun ikke må gå på komfuret på denne måde.

Mvh Kasper Munch

"Dorthe Kirstejn Jensen" <dorpetraKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3e5bcb782a505@dk-fritid-dyr-kat.dk...

Fra : Vibeke J

Dato : 26-02-03 18:07

> Han sagde også som der er blevet skrevet her i tråden at der inden så
længe
> vil dannes nyt hud på trædepuderne, og at hun sikkert ikke ville hoppe op

> komfuret igen, nogen sinde.

Vores Tjalfe hoppede også op på komfuret kort tid efter der var slukket for
pladen. Han slikkede også bare på poten - og efter kort tid var poten fin
igen. Han har dog ikke lært noget af det da han stadig færdes på komfuret.
Så vær ikke sikker på at hun lærer af det. Vi sørger bare for at der er
dækket til når pladerne er varme nu.

/Vibeke

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 26-02-03 17:05

Et lille tip - til dem af jer der har glaskeramiske plader

Vi har i IKEA indkøbt en gryde-afsætningsrist til 60 kr. Jeg tror den
hedder "Lämplig". Den sætter vi på komfuret, når vi har taget gryderne
af - og dens tremmer er lige præcis så store, runde og træls at kattene
ikke synes den er spor sjov at gå på. Og så er den høj nok til at
tremmerne ikke hviler direkte på kogepladen.

/Pernille