Ung kastrat taber blivende tænder
Fra : Søren Juul

Dato : 24-02-03 18:45

Min kære lille hankat Buko er nu ca. 1½ år gammel; men allerede ved at være
godt tandløs. Han har nu tabt 8 af sine 12 små blivende fortænder; og
dyrlægen siger at det ser ud til at fortsætte. Buko var en hittekat, der
blev fundet da han var 5-6 uger gammel, så jeg har en teori om at det måske
er noget med manglende modermælk som killing; men på den anden side, så er
det jo før set at små moderløse pjevser vokser op og bliver pæne misser.
Buko her er bare et lille skravl på 2½-3 kilo, med overbid og 'luft-huller'
i gebisset.
Dyrlægen, som jeg ellers må sige at være tilfreds med, har brudt sit hovede
med hvad årsagen kan være. Tandkødet er rødt og hævet de steder hvor han HAR
tænder; men når han så taber dem falder hævelsen, ømheden og farven bliver
pæn og normal. Men det kan jo ikke passe at han bare skal tabe alle sine
bisser for at slippe for ømt og hævet tandkød.
Vi har lige prøvet med en penicilinkur i 8 dage til tandkødsproblemer
(Antirobe 25 mg, 2xdaglig); men ingen ændring er at ane overhovedet. Nu vil
vi så prøve med C-vitamin, da dyrlægen sagde at det måske var dét han ikke
selv kunne producere. Hvor vidt hænger det sammen med tænderne egentlig??
Har nogen af jer prøvet lignende??? Syntes det vil være forfærdelig når
hjørnetænderne også begynder at ryge.
Så desperat spørger jeg derfor om nogen har et godt forslag til hvad der kan
være galt???

Hilsen Linda og
Buko-missen -der er kommet sig over at have mistet sin supstitut-mor, den
gamle Roquefort-mis; og nu har kastet sin kærlighed på os og gårdmisserne
istedet.

Fra : Denise

Dato : 24-02-03 19:57

"Søren Juul" <s_juul@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gamle Roquefort-mis; og nu har kastet sin kærlighed på os og gårdmisserne

Hej Linda
Ja, som sædvanlig har jeg prøvet noget lignende, men jeg har jo også altid
haft katte
Vores Molly tabte også sine små fortænder meget tidligt. Det var som om de
rådnede, man kunne faktisk selv trække dem ud. Hun fik også antibiotika for
at tage det betændelse der vel var. Hun er nu 14 år og dengang var hun vel
2-3 år gammel. Hun har kun 3 små tilbage i undermunden, var lige henne og
checke .
Men hun har aldrig tabt andre tænder, så jeg tror ikke du skal være nervøs
for de andre tænder. Jeg synes jeg kan huske, at mange katte mister deres
små fortænder, men det kan være jeg husker forkert. Mener heller ikke de er
meget til gavn, og tandkødet bliver jo hurtigt hårdt.
Hilsen Denise

Fra : Søren Juul

Dato : 24-02-03 21:50

Hej Denise.

Tak for dit svar! Vores dyrlæge har dog undersøgt hans tænder, ikke senere
end for 2 uger siden; og hun siger at det ser ud til at især dem i
undermunden bliver de næste. Rødmen har allerede bredt sig i tandkødet til
området omkring hjørnetænderne; så jeg frygter at de er de næste der står
for tur. Eftersom antibiotika ikke har virket kunne man jo tænke at det ikke
er en betændelsestilstand men en sygdom; men hvad gør man?!
Jeg håber dog at det bliver som i Mollys tilfælde, og han ikke vil tabe
videre; men tilstanden ser indtil videre uændret ud.

Hilsen Linda

Fra : Lene

Dato : 26-02-03 14:59

Hejsa Søren!
Angående tab af tænder: Det lyder fuldstændigt som paradentose.
Spørg dyrlægen om katte kan tåle Q 10, det hjælper i hvert fald mange
mennesker med samme problem.
Ellers synes jeg det lyder fornuftigt med tilskud af vitamin C, men pas lidt
på, fordi C vitamin tilskud kræver en god nyrefunktion.
Hilsner fra Lene, Vol au Vent, Molly ("den enøjede") og alle
havnem(b)isserne

Fra : Søren Juul

Dato : 26-02-03 18:57

Hejsa Lene

Tak for rådet; jeg vil spørge dyrlægen. Hun måtte vel egentlig have været i
stand til at diagnosticere det, hvis det var paradentose, da hun kiggede på
tænderne...
Hvad har C-vitaminet med tænderne at gøre. Jeg spørger i uvidenhed; og fordi
jeg ikke fik spurgt min dyrlæge; da vi stod derop til det årlige
sundhedschek m. 3 misser; og var en smulle stressede...

KH Linda