gode råd vedr valg af race ønskes
Fra : jensen

Dato : 24-02-03 14:41

hej alle
jeg har engang været den stolte ejer af 2 perserkatte, som jeg desværre
måtte afhænde, da min bedre halvdel ikke kan kapere så meget hår fra 2
katte...!

Så nu begynder jeg så småt at tænke på at få en eller 2 nye katte, som vil
kunne leve i skøn fordragelighed med os og blive forkælet. Vores krav/behov
er følgende (hvis man kan kalde det krav, det er vel ønsker?):

et minimum af fældede hår
en kælen kat, som dog skal være mere selvstændig end en perser / lidt mindre
kontaktsøgende
en kat, som skal kunne komme udenfor uden at ødelægge pelsen
en god kat til børn (yep, jeg er gravid :))
og ellers bare et dejligt dyr, som jeg kan få lov til at forkæle og elske :)

jeg hører gerne jeres meninger om et godt emne

hilsen Helle

Fra : Freedom

Dato : 24-02-03 14:57

Hej Helle, hvad mener du med afhænde?

Hvis du har dem endnu, hvorfor så ikke bare klippe dem og holde dem
kortklippet!

Flere korthårede katte fælder mere end perser, eller om ikke andet på en
anden måde, så skal du have fat i rex eller sphynx katte, sphynx skal du
ikke lade løbe uden for dog og de er opsøgende!!

Ingen dyr er god til børn, det skal du opdrage børnene til at respektere
børnene;)
Jeg syntes det er lidt svært!

Iben

Fra : Battlefield´s

Dato : 24-02-03 15:17

Hej
Den eneste jeg kan komme i tanke om er en Britte, men jeg aner ikke hvor
meget den fælder.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Elwarth

Dato : 24-02-03 16:20

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Den eneste jeg kan komme i tanke om er en Britte, men jeg aner ikke hvor
> meget den fælder.
> Hilsen Vibeke

Hej

Nu er vores briter jo ikke så gamle og har derfor ikke færdigudviklet pels
endnu, men det ser ud til, at de fælder lige så lidt/meget som huskattene.
Jeg synes ikke, det er så slemt.
Mht. temperament tror jeg, briten ville passe fint på beskrivelsen. De er
der, hvor vi er, gerne ved siden af i sofaen, og de vil gerne kæles, men
vores er ikke særligt vilde med at blive løftet på, og de gider ikke ligge
på skødet.

Venligst
Dorthe

Fra : Freedom

Dato : 24-02-03 17:19

> Den eneste jeg kan komme i tanke om er en Britte, men jeg aner ikke hvor
> meget den fælder.
> Hilsen Vibeke

Min venindes 3 briter fælder mere end mine perser;)))) der er bare hår
omkring dem altid;))

Iben

Fra : jensen

Dato : 25-02-03 08:15

hej Freedom
bare rolig, jeg har IKKE aflivet mine små guldklumper. Jeg solgte dem til
gode hjem - og grunden til at jeg solgte dem var at så var jeg sikker på at
ejerne virkelig ØNSKEDE sig disse katte.

Enig i at alle katte fælder - men jeg er vokset op med huskatte og deres
pels er altså ikke nær så synlig og overvældende som en persers flotte pels.

hilsen Helle

Fra : Freedom

Dato : 25-02-03 09:18

> [...]
>
> Enig i at alle katte fælder - men jeg er vokset op med huskatte og deres
> pels er altså ikke nær så synlig og overvældende som en persers flotte

Hej Helle;))

Det var godt;))

Min gamle siameser fællede ikke meget, men men er meget opsøgende;)))

Held og Lykke
Iben

Fra : Battlefield´s

Dato : 25-02-03 10:49

Hej
Med 9 siamesere i huset synes jeg nu godt jeg kan mærke at de også fælder.
Men jeg tror slet ikke at siamesere passer på beskrivelsen. De er alt for
kontaktsøgende.

> [...]
>
> Hej Helle;))
>
> Det var godt;))
>
> Min gamle siameser fællede ikke meget, men men er meget opsøgende;)))

---

Fra : Freedom

Dato : 25-02-03 11:54

> [...]
> Men jeg tror slet ikke at siamesere passer på beskrivelsen. De er alt for

Netop, det jeg skrev;))) min hang på mig stort set altid;))

Iben

Fra : Uffe Fey

Dato : 24-02-03 15:22

> [...]
> en god kat til børn (yep, jeg er gravid :))
> og ellers bare et dejligt dyr, som jeg kan få lov til at forkæle og elske

Det lyder da så absolut som en Burmeser :). Som nylig ejer af 2 stk kan jeg
sige at de opfylder samtlige dine krav - dog har jeg ikke afprøvet om de er
gode til børn, men det siger alle jo at den er. Nåja, og mine kommer heller
ikke ud, men da Burmeseren er korthåret, burde pelsen ikke blive ødelagt så
nemt? Det kan andre sikkert svare på..

--
Uffe
(Slet 'REMOVE' ved privat svar)

Fra : Katrine Nederby

Dato : 24-02-03 15:36

"Uffe Fey" <newsgroups@idenion.REMOVEdk> skrev i en meddelelse
> [...]
heller
> ikke ud, men da Burmeseren er korthåret, burde pelsen ikke blive ødelagt

Øøøøh....en burmeser er altså ikke ligefrem mindre kontaktsøgende end en
perser. Den er snarere *mere* kontaktsøgende end de fleste racer, elsker
mennesker og er meget aktiv. Men derudover vil jeg give dig ret

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Uffe Fey

Dato : 24-02-03 15:37

> Øøøøh....en burmeser er altså ikke ligefrem mindre kontaktsøgende end en
> perser. Den er snarere *mere* kontaktsøgende end de fleste racer, elsker
> mennesker og er meget aktiv. Men derudover vil jeg give dig ret

Ups.. i min reader stod 'kontaktsøgende' på en linie for sig, så jeg fattede
ikke lige sammenhængen i farten :). Jeg så bare 'kontaktsøgende' og tænkte
"oh yeah!" *g*

--
Uffe
(Slet 'REMOVE' ved privat svar)

Fra : Pia J

Dato : 24-02-03 15:46

Katte fælder. Punktum. Beklager! :)

Dog synes jeg mine 2 med 50% Maine Coon (korthårede) fælder langt mindre end
mine 2 huskatte, hvor det i øjeblikket fyger om næsen på en når man kæler
dem. Muddi er faktisk skyld i, at jeg ikke kan bruge kontaktlinser i
øjeblikket!

:Pia

Fra : Pia Thomsen

Dato : 24-02-03 16:25

Pia J skrev:
Katte fælder. Punktum. Beklager! :)

Ja, men det kan mindskes ved hjælp af B vitamin indsprøjtning - det har jeg
selv brugt i samråd med min dyrlæge og det virker rigtig godt!!

Pia J skrev også:
Dog synes jeg mine 2 med 50% Maine Coon (korthårede) fælder langt mindre end
mine 2 huskatte, hvor det i øjeblikket fyger om næsen på en når man kæler
dem.

He he, ikke enig jeg har selv en 50% Maine Coon og herhjemme er det ham
og hunden der er rigtig slemme - den andre (Maine Cooner) er overhovedet
ikke slemme, men deres pels ender også i en brølende nullermand i hjørnet,
mens kortere ikke uldent hår mere har tendens til at ligge spredt ud over
hele rummet...men det er nok en smagssag. Og meget afhængig af om man har
gulvtæppe eller ej - altså hvor meget man mærker til det...

Hilsen Pia

Fra : Freedom

Dato : 24-02-03 17:20

> Ja, men det kan mindskes ved hjælp af B vitamin indsprøjtning - det har
jeg
> selv brugt i samråd med min dyrlæge og det virker rigtig godt!!

Er det ikke at gå til yderligheder?

Iben

Fra : Pia Thomsen

Dato : 25-02-03 06:04

Iben skrev:
Er det ikke at gå til yderligheder?

Så længe det er i samråd med dyrlægen, mener jeg det ikke!!! Desuden er det
meget almindeligt - ihvertfald ifølge min dyrlæge...det er vel ikke værre
end at stoppe gærtabletter og B-vitamin tabletter, og guderne må vide hvad,
i kattene?? Og det virker væsentlig bedre.

Hilsen Pia

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 24-02-03 16:45

> Katte fælder. Punktum. Beklager! :)

Ja, men der er godt nok forskel på hvor meget! *GG*

Vi har hår OVERALT i øjeblikket fra vores 2 ellers ikke særligt langhårede
skovkatte. Selv gardinerne er blevet langhårede ved deres
yndlingsvinduespladser *G*
Så meget fældede vores burmesere altså ALDRIG.

Til Helle:
Som de andre vil jeg også sige, at burmeser passer perfekt på alle dine
ønsker - pånær det med mindre kontaktsøgende. Sæt dig ned, og du har med det
samme en burmeser på skødet *GG* Bedste løsning: Inviter gæster, så sidder
de nemlig på dem.*S*

Til gengæld er burmeserne rigtig gode til børn, netop fordi de er så
kontaktsøgende og derfor gider at blive aet på mærkelige måder osv. Og
pelsen klarer fuldstændig sig selv, også selv om katten går ude.

Mvh. Else.

Fra : Morten Skjershede

Dato : 24-02-03 16:03

> [...]
:)

> jeg hører gerne jeres meninger om et godt emne

Hej Helle

Ja valg er jo altid svære. Dog ser det ud som om i har gjort jer klart
hvilke søgekreterier i ønsker.
Om alle kan opfyldes er dog nok tvivlsomt.
Hvis det med fældning vejer tung på vægtskålen, kan jeg anbefale Rex.
Cornish eller Devon alt efter temperament.
De fælder stort set ikke, da de kun har underhår.
De er rimeligt sociale, læs kærlige og kælne, kontaktsøgende ja til dels,
men har også deres eget univers. Børn, tja det plejer ikke være et problem,
når blot børn og dyr lærer at respektere hinanden.
Rex katte et måske ikke ligefrem de mest udenfor søgende katte, de er jo
ikke udstyret med beskyttende dækhår. De er dog almindeligvis rimeligt
robuste.
Men de kunne måske være et bud for jer)

Hilsen Ulrich & Morten
www.dk-yeoman.dk
Opdræt af Cornish Rex

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-03 16:41

Hvor er vi mennesker egentlig forskellige...

Da jeg i sin tid lærte min kone at kende havde hun en perserdreng, som
virkelig spillede hard to get. Han var ikke sådan at imponere, men da han så
endelig besluttede sig for, at vi godt kunne deles om mine kones
opmærksomhed, ja så var det alt besværet værd, og i dag har jeg fået en god
ven i den kat. Faktisk synes jeg nu så godt om persere, at der siden er
kommet 4 mere af slagsen.

Min pointe.... jeg ville da aldrig....selv når det så ud som om, at katten
og jeg aldrig skulle blive venner...bede min kone om at afhænde sin kat.
Hvis jeg havde gjort det, tror jeg nu heller ikke, at hun ville havde lyttet
til mig...og heldigvis for det

Venlig hilsen

Anders

Fra : jensen

Dato : 25-02-03 08:19

hej Anders

min kæreste bad mig IKKE om at afhænde dem, men for mig var det ikke et liv
for en kat at leve, hvor kun det ene menneske knuselskede dem. Min kæreste
er vokset op helt uden dyr og kunne bare ikke acceptere dette. Men det
skyldes nok også så mange andre omstændigheder, at jeg valgte at sælge
kattene til gode hjem, hvor de kunne blive forkælet som de fortjente.
Helle

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 24-02-03 17:41

Hej Helle!
Her må jeg jo så lige reklamere lidt for de dejlige katte man kan læse om på
siden her:
http://www.kishka.dk/dorthes/index.php?sidenummer=9

De to somalier kunne bestemt være noget for Jer, da de ved daglig børstning ikke
efterlader så meget hår i omgivelserne.

Hilsen Dorthe

jensen skriver:

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-02-03 17:44

Dorthe Prip Lahrmann wrote:
> [...]
>
> De to somalier kunne bestemt være noget for Jer, da de ved daglig
> børstning ikke efterlader så meget hår i omgivelserne.

hej dorthe :)

jeg ved du mener det godt, men jeg må indrømme at jeg ikke umiddelbart kan
se en somali passer ind i deres ønsker ;)

> et minimum af fældede hår

ok, ved daglig børstning er det ikke slemt, men ikke desto mindre er der
tale om en semilanghåret kat, med en lækker silkeblød pels ;)

>en kælen kat, som dog skal være mere selvstændig end en perser / lidt
mindre
>kontaktsøgende

somalier er temmelig kontaktsøgende/krævende.... nu har jeg både perser og
somali i huset, og jeg har somregel min somali hængende i hælene hvor min
perser bare passer sig selv ( jeg tager lige forbehold for
tempramentsforskelle her ;) )

> en kat, som skal kunne komme udenfor uden at ødelægge pelsen

somalier egner sig ikke voldsomt godt til udekatte, da de er ekstremt
nysgerrige og roder sig ud i en masse.... snakker vi ude i en løbegård er
det straks en anden sag ;)

> en god kat til børn (yep, jeg er gravid

hmmmm der holder viden op, da min somali ikke bryder sig om børn, jeg
tvivler dog på at det er generelt for racen ;)

umiddelbart synes jeg måske ikke somali er et godt valg.... det kommer dog
også an på hvordan tempramentet på den oprindelige perser var.... det er jo
også vidt forskelligt ;)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 24-02-03 22:29

Sabina Hertzum skriver:

> hej dorthe :)
> jeg ved du mener det godt, men jeg må indrømme at jeg ikke umiddelbart kan
> se en somali passer ind i deres ønsker ;)

Hej Sabina!
Jeg skrev sådan, da jeg kender de to katte meget godt, har såmænd haft dem på
ferie et par gange.
Disse to katte er rimeligt kælne, men dog mere reserverede end jeg f.eks. er
vant til fra mine huskatte. De har ofte tilbragt tid udenfor, går ikke langt
væk, og har ikke problemer med pelsen af den grund. (Jeg ved dog, at ejerene
kun er interesserede i hjem, hvor kattene overvejende kan være indekatte af
hensyn til trafik osv). Kattene har før været sammen med børn, og nyder det
tilsyneladende i høj grad.

Sådan er katte så forskellige... også racekatte.
Hilsen Dorthe

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-02-03 22:38

Dorthe Prip Lahrmann wrote:
> [...]
> høj grad.
>
> Sådan er katte så forskellige... også racekatte.

se sådan er det jo så forskelligt...*G* jeg trak også mest på min generelle
viden om somalier.....

feks med min egen pige er hun også reserveret overfor nye menesker, og da
hun flyttede hjem til os var hun reserveret i faktisk op til 5-6 mdr inden
hun tøede 100% op.... nu er hun den største tryggeste lille kælegris jeg
overhovedet kan forestille mig*G* hun okser rundt oven på os, omkring os og
endda under dynen indimellem*G*

men bør jo også tage forbehold for at tingene somregel ændrer sig når katten
falder til ;)
dermed slet ikke sagt at du ikke har ret*G* men somalier generelt set er
nogle klisterkatte der helst ikke bør være ude*G*
men jeg stoler da på din vurdering da det jo e dig der kender dem ;)

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 24-02-03 18:10

Åh ja, man bliver så frygteligt inspireret af at læse her på siden, og
jeg har med interesse læst nogle, for mig, rigtig gode ting om
burmeseren. Ikke at jeg skal ud og have ny kat i morgen, men måske
(læs:næsten uundgåeligt) på et senere tidspunkt. Så tænkte jeg på, om
der er nogen her, der har erfaringer med burmeserkatte og maincoonkatte
i samme hjem. Jeg har nu to mainecoon hankastrater der fungerer fint
sammen, men ville de kunne acceptere en burmeser og omvendt ? Og kan
burmeseren leve som indekat med adgang til udegård ?
Når det gælder katte er der næsten kun én regel der gælder: "mer´ vil
ha´ mer´"
-samtlige øvrige regler har tendens til at smuldre - de accepterer det
jo ikke for piplan...

Med venlig hilsen
Jane Bjørnlund
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Mette Jensen

Dato : 24-02-03 18:16

Jane Bjørnlund wrote:

> -samtlige øvrige regler har tendens til at smuldre - de accepterer det
> jo ikke for piplan...

He he... Jeg jeg husker: "Ingen katte i soveværelset og på borende!"

Men på din profil finder man: "Bertil har hans faste soveplads lige mellem
vores hovedpuder"
og et billede af Balou og Bertil på bordet....

Jeg siger ikke noget....*S* Men kom ikke og sig jeg ikke advaret dig!

--
Venlig hilsen Mette

www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : CC

Dato : 24-02-03 20:50

"Jane Bjørnlund" <janebjoernlundKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote in message
> [...]
> ha´ mer´"
> -samtlige øvrige regler har tendens til at smuldre - de accepterer det

Hej Jane,
Uden på nogen måde, at være ekspert ud i burmesere (nærmest nybegynder), vil
jeg sige at med min begrænsede
erfaring, at burmesere passer fint ind med andre katte. De er så ufattelig
gode, venlige og ekstremt nysgerrige, at
jeg ikke kan forestille mig, at de "gamle" ikke falder for dem ret hurtigt.

Vi fik vores to et år gamle burmesere for mindre end en måned siden og
selvom vores 10 års gamle hunkat af den berømte
og uforlignelige huskatterace, absolut ikke ser noget lys i dem endnu
hilser, de da pænt på hinanden dagligt og efterhånden
hvæser hun kun af dem engang imellem (når de absolut skal lege tagfat lige
foran snuden på hende). Det var noget helt andet
da vi fik vores Bengaler. Da varede det ca. 3 måneder før hun gad snakke med
os og vi frygtede seriøst, at hun ville forlade
den synkende skude - det var på den måde vi fik hende...

Vores Bengaler på to år har derimod taget dem helt til sig og opfører sig,
som om han er deres storebror, hvilket bl.a.
betyder, at han guider dem ude i den store farlige verden og hvis de vil
sove til middag hos ham, er de også velkomne til
det.

Det er de mest hengivne katte jeg har oplevet og de trasker i hælene på dig
dagen lang (hvis de ikke lige er blevet søvnige!!!).

Vi fik vores fra Odder dyreinternat (dyrenes beskyttelse) og jeg tror stadig
hun har 2 tilbage, hvis det måtte have interesse.

mvh
Claus

Fra : Jan Holm

Dato : 24-02-03 21:33

Jane Bjørnlund wrote:
> Åh ja, man bliver så frygteligt inspireret af at læse her på siden, og
> jeg har med interesse læst nogle, for mig, rigtig gode ting om
> burmeseren.

Hej Jane

Vi har en 7 årig hankastrat huskat, Strumph. Han har boet sammen med
mange andre katte men har aldrig været gode venner med nogen.
Indtil vi for ca 4 mdr siden fik Ivan. Den herligste burmeser killing.
Inden Ivan havde vi en alm. huskatte killing som desværre blev
kørt ned. Den gamle killing og Strump kunne overhovedet ikke
sammen, men Ivan og Strumph. Lige ud af transport kassen var
de gode venner. De jager og slåsser, spiser af samme skål, ligger
i ské og ordner hinandens pels. Hvis Ivan er væk mjauer Strumph.
Det virker som om Burmeseren er sat på jorden for at omvende
katte hadere, her har succes raten for Ivan været 100%

Mvh
Jan Holm

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 25-02-03 15:28

Tak for svarene på mit spørgsmål i spørgsmålet.
Og Mette, du skal slet ikke grine,- du er en stærkt medvirkende faktor
til at de to lømler nu render rundt og nedbryder mine sidste, engang så
faste, principper.
"Ingen katte på spisebordet "...yaeh right - som om det er noget vi
(menneskene) bestemmer .....

Fra : Camilla Scharff

Dato : 24-02-03 18:34

"jensen" <jjaansen@mail.dk> skrev...
> et minimum af fældede hår

Stort set alle katte fælder - de eneste katte jeg kan komme i tanke om, der
fælder minimalt er de korthårede Rex-katte (med krøller) og selvfølgelig
Sphynx (hårløs).
Det vil sige, vil man have kat, så må man tage kattehårene med... Nogle
kattes hår ser man bedre end andres, og langhårede kattes pels er nok mere
tydelige end de korthåredes, som i stedet har en tendens til at *bore* sig
ind i div. møblers betræk mv.

> en kælen kat, som dog skal være mere selvstændig end en perser / lidt
mindre
> kontaktsøgende

Det tror jeg også du vil få svært ved... katte er jo - uanset at myterne
siger noget andet - sociale væsener, som ihvertfald for racekattenes
vedkommende jo er "designet" specielt til at være netop kontaktsøgende, for
hvem i alverden kunne dog forestille sig at opdrætte en race, som ikke er
kælen og kontaktsøgende?! Jeg ville i øvrigt betegne perseren som ret "low
maintenance" i denne kategori (ihvertfald i forhold til mine egne racer) -
men der er selvfølgelig forskel på de enkelte individer...
Igen er nogle racer selvfølgelig mere krævende og kontaktsøgende end andre -
og det er svært at give dig råd ud fra det du har skrevet som ønske, da vi
jo ikke ved, *hvor* kontaktsøgende dine persere var... een ting er
ihvertfald sikker, du skal IKKE have hverken burmesere, siamesere,
abyssiniere, somalier, devon rex (dem jeg har kendt har været nogle værre
puttemåse, der helst ville lige på skødet konstant) eller nogle af de andre
sociale racer, som sætter stor pris på menneskeligt selskab.
De fleste opdrættere fortæller i øvrigt netop om hvor kontaktsøgende _deres_
racer er - og giver stort set alle det indtryk, at deres katte er
velcro-katte, som nærmest hænger fast på skødet af en. Om det passer ved jeg
ikke, men jeg kender fx ikke ret mange briter, der gider ligge på skødet -
de vil hellere ligge ved siden af - men derfor er de jo stadig
kontaktsøgende og kælne...

> en kat, som skal kunne komme udenfor uden at ødelægge pelsen

Det kan de fleste katte - men det er klart, at hvis katten går udendørs, så
er der også noget mere pelspleje - i øvrigt en god rutine at have med sine
udendørskatte, så får man nemlig både fjernet evt. ting og sager, der hænger
fast og samtidig lige checket for sår mv., der kunne udvikle sig til bylder.

> en god kat til børn (yep, jeg er gravid :))

Igen, det er de fleste katte - hvis vel at mærke barnet lærer at respektere
katten og lader den være i fred, når den vil det. Det kræver bl.a. at man
har nogle steder, hvor katten kan ligge i fred og ro, og hvor barnet ikke
kan nå den. Så kan den fortrække dertil, hvis den ikke lige gider barnet -
og det gør risikoen for at katten skal sætte sig i respekt ved brug af kløer
el.lign. mindre, hvis den ved, at den har en "helle".

> jeg hører gerne jeres meninger om et godt emne

Jeg kan ikke lige give dig et super-godt bud på en "perfekt" kat til jer -
men et råd kunne være, at I låner Politikens Kattebog, hvor der er ret gode
beskrivelser af alle racerne, og så finder ud af, hvad der kunne passe til
jeres familie og temperament.

Mvh. Camilla

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 24-02-03 23:49

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tydelige end de korthåredes, som i stedet har en tendens til at *bore* sig

Altså Camilla, nu bliver jeg nødt til at gentage mig selv *G* : Skovkatte
fælder altså langt mere end burmesere! (se mit tidligere indlæg).
Til gengæld er min erfaring også, at hverken skovkatte eller burmesere
kræver særlig pelspleje når de har været ude. De klarer det fint selv.

Og så en kommentar til at alle racer skulle være kontaktsøgende: Skovkattene
er langt mindre påtrængende end burmeserne. De gider bestemt ikke kæle
nårsomhelst. Jo, de er nysgerrige og følger os rundt i huset, men på en mere
diskret måde end burmeserne.

Nå ja, så er der jo lige en forskel til på de to racer, jeg har personligt
kendskab til: Skovkattene er _meget_ flottere end burmeserne *GGG*

Mvh. Else.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 25-02-03 00:39

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev...
> Altså Camilla, nu bliver jeg nødt til at gentage mig selv *G* : Skovkatte
> fælder altså langt mere end burmesere! (se mit tidligere indlæg).

Ja ja, men fælder gør de vel...? Det var bare det, der var min pointe... og
jeg er sikker på, at nogle skovkatte-ejere vil sige, at deres katte fælder
meget, andre at de fælder lidt (handler også lidt om
sammenligningsgrundlag).

> [...]
> er langt mindre påtrængende end burmeserne. De gider bestemt ikke kæle
> nårsomhelst. Jo, de er nysgerrige og følger os rundt i huset, men på en

Nu var skovkattene netop heller ikke en af de racer, jeg faktisk frarådede -
kender ikke så meget til dem, men min umiddelbare indtryk er, at de nok
næppe er skødekatte i så stor grad som fx Burmeseren.
Men igen - sammenligningsgrundlaget er utrolig vigtigt, for helt ærligt, når
jeg tænker på en perser, så giver det mig associationer til en kat, som
endog ret så "asocial" og meget vel kan passe sig selv (det er min - meget
begrænsede - erfaring med persere), og jeg kan ikke umiddelbart se, at det
skulle blive mindre med skovkatte...

> Nå ja, så er der jo lige en forskel til på de to racer, jeg har personligt
> kendskab til: Skovkattene er _meget_ flottere end burmeserne *GGG*

Ja, det kan vi vist komme til at diskutere *meget* længe - for jeg er jo
bestemt ikke enig med dig! Men så er det jo pragtfuldt, at der findes katte
i alle størrelser og gørelser, så man kan få lige nøjagtig den type, man
allerbedst kan lide

Mvh. Camilla

Fra : jensen

Dato : 25-02-03 08:27

tak til alle for jeres meget gode input - det er en dejlig verden, hvor der
er så mange dejlige katte at vælge imellem. Jeg gør mig stor umage for at
vælge rigtigt så min søde kat kan få de bedste omgivelser, den kan
forestille sig :) Og min kæreste har også efterhånden lært at katte er
dejlige dyr, som kan glæde hans hverdag - men det er svært at kombinere to
mennesker, hvor den ene (mig :)) er opvokset med dyr overalt og hvor han er
opvokset i et klinisk hjem med allerhøjest en guldfisk eller to. Og det skal
jo ikke kun være for min skyld, at vi får katte, kattene er jo de vigtigste
og jeg vil være sikker på at kunne give dem et godt og trygt hjem.

hilsen Helle