Stresset på udstilling - hvad gør jeg?
Fra : Majer

Dato : 22-02-03 18:55

Hejsa!

Sidst da Creamy var på udstilling, var hun lidt stresset og "snerrede" lidt
af dommeren. Det er jo ikke så godt at hun ligefrem bliver stresset af
situationen, så jeg overvejer om jeg skl stoppe med at udstille hende. Men
på den anden side, er det første gang (ud af 4 gange), hun har været synligt
stresset, så det kan jo godt være at det er en engangsforstilling?!?
Ihvertfald er hun tilmeldt udstillingen i Herlev, så der må vi se hvordan
hun takler det.

Nå, men nu til spørgsmålet: Er der nogen der har erfaring med stressede
katte?? Og hvad har I gjort for at undgå det?

Mange Hilsner fra
--
Majer

http://www.majer.dk
(Nu med helt nyt design)

Fra : Mette Jensen

Dato : 22-02-03 20:43

Majer wrote:

> Nå, men nu til spørgsmålet: Er der nogen der har erfaring med
> stressede katte?? Og hvad har I gjort for at undgå det?

Dette du beskriver, kunne være noget jag havde skrevet....
Har været nøjagtig den samme tur igennem med Muffin.
Hun opførte sig sådan på hele to udstilliger. Derefter holdte
vi en pause med udstillingerne, ca 4 mdr.
Nu har vi haft hende med to gange siden pausen unden problemer.
Jeg har prøvet Bach nødhjælpsremedium - uden virkning.
Andre har gode erfaringer med det, men på Muffin virkede det ikke på.

Jeg har min egen teori om at det var hende værste teenagertid der gjorde
udslaget. Herhjemme var hun også strid i den periode. Du ved....
"Nå, må jeg ikke det? Jamen så er det, jeg har mest lyst til i hele verden!"
--
Venlig hilsen Mette

www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Majer

Dato : 23-02-03 13:31

"Mette Jensen" <mette@chimera-mainecoon.dk> skrev i en meddelelse

> vi en pause med udstillingerne, ca 4 mdr.
> Nu har vi haft hende med to gange siden pausen unden problemer.

Hej Mette!

Det er 3-4 mdr. siden at hun sidst var på udstilling. Ikke fordi vi hr holdt
en bevidst pause, men fordi der ikke rigtigt har været nogle udstillinger på
Sjælland. Så min tese var, at hun måske var kommet ud af trænning?!?

> Jeg har prøvet Bach nødhjælpsremedium - uden virkning.
> Andre har gode erfaringer med det, men på Muffin virkede det ikke på.

Jeg har tænkt mig at prøve med Bach nødhjælpsremedium, for at se om det
kunne hælpe hende. Er der nogen andre der har gode erfaringer med det i fht.
udstilling??

Mange hilsner fra
Majer

http://www.majer.dk
(Nu med helt nyt design)

Fra : Birgitte

Dato : 23-02-03 09:14

Hej Majer
"Majer" <majbritt<FJERN@majer.dk> skrev i en meddelelse
> Sidst da Creamy var på udstilling, var hun lidt stresset og "snerrede"
lidt
> af dommeren.

Mange katte er mere eller mindre stresset på en udstilling, det viser de på
mange måder.
F.eks ved skiftende temperament, krøller sig sammen i et hjørne i buret, ved
at hvæsse lidt af de andre katte og af dommeren.

> [...]
> Nå, men nu til spørgsmålet: Er der nogen der har erfaring med stressede
> katte?? Og hvad har I gjort for at undgå det?

Vores Mel C, kan ikke lide at udstille, hun klare sig ellers godt på
udstilling og vinder også en del, men hun bliver f.eks stiv som en pind når
hun holdes i stræk, og vil ikke løfte hovedet op. Det er hendes måde at vise
os på, at hun hader at udstille, hun orker ikke det postyr med at blive
vasket, friseret, nuset, pillet og rørt ved hele tiden.
Du må regne med, at alle de mennesker der hele tiden går forbi buret og
siger ihhhh, nåhhhhh, åhhhh og så videre, og pille pille rode rage,- at det
ikke er alle katte der bryder sig om det.
Og så bliver kattene taget ind og ud af buret hele tiden, først til dommeren
for at få certifikat, så mod BIV så igen mod NOM hvis man er heldig og
endelig måske på scenen...Det er da et stressmoment for en kat, der ellers i
det daglige bare er kælekat i rolige omgivelser.
Det kan også skyldes årstiden, mange hunkatte er tæt på løbetid på denne
årstid, og det giver helt specielle dufte, svingninger på alle kattene i
hallen.
Men du kan forsøge, at mindske stressen, ved selv at være afslappet, tage
Creamy ud af buret, gå lidt rundt med hende blandt publikum, gå rundt med
hende i din favn, så hun mærker trykhed.
Men lad hende få ro i buret et stykke tid lige op mod dommerbedømningen....
Efter et par udstillinger på denne måde, vil Creamy vise dig, om hun slet og
ret ikke vil udstilles, for begynder hun at ændre adfærd til det bedre,
hjælper din behandling, hvis ikke,- er det Creamy's måde at vise dig, at hun
hader at blive vist frem på udstilling.
Man bør respektere en kats ønske om ikke at blive udstilt, imunforsvaret
svækkes ved stress.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Majer

Dato : 23-02-03 13:46

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> endelig måske på scenen...Det er da et stressmoment for en kat, der ellers
> det daglige bare er kælekat i rolige omgivelser.

Hihi... Creamy skal ikke op mere end til bedømmelsen, så længe Trollgubben's
Barbie er i samme klasse!!

> Det kan også skyldes årstiden, mange hunkatte er tæt på løbetid på denne
> årstid, og det giver helt specielle dufte, svingninger på alle kattene i
> hallen.

Creamy har slet ikke været i løbetid endnu, så vidt jeg ved! Men hun kan vel
godt blive påvirket af de andres dufte?!?

> [...]
> hende i din favn, så hun mærker trykhed.
> Men lad hende få ro i buret et stykke tid lige op mod

Sidste gang tog jeg hende med op til dommeringen i god tid, hvor jeg (& Lars
Dahl) stod med hende, indtil der var et tomt bur. Der slappede hun (og jeg)
af. Ikke så hun ligefrem lå og spindte, men hun lå stille og roligt. Men
måske er det for tæt på selve bedømmelsen??

> [...]
> ret ikke vil udstilles, for begynder hun at ændre adfærd til det bedre,
> hjælper din behandling, hvis ikke,- er det Creamy's måde at vise dig, at

Jeg giver det lige en chance mere i Herlev, hvor jeg prøver at give hende
Bach nødhjælpsremedium.

> Man bør respektere en kats ønske om ikke at blive udstilt, imunforsvaret
> svækkes ved stress.

Ingen tvivl om det! Jeg har hele tiden sagt at hvis hun ikke vil det, så
stopper vi! Hun er købt for at skulle være legekammerat til Peter. Men vi
blev opfordret til at prøve at udstille hende. Men det skal bestemt ikke
være for enhver pris! Selvom jeg vil savne at udstille. Det er sgu ret
hyggeligt at mde så mange kattetosser på et sted!!

Mange hilsner fra
--
Majer

http://www.majer.dk
(Nu med helt nyt design)

Fra : Mette Jensen

Dato : 23-02-03 13:54

Majer wrote:

> Creamy har slet ikke været i løbetid endnu, så vidt jeg ved! Men hun
> kan vel godt blive påvirket af de andres dufte?!?

Nej... Men Muffe hang lige netop med skuffen - som Birgitte beskriver Mel C
gør -
de to udstillinger inden hun gik i løb!! Efter hende først rigtige løbetid
har der ikke været noget!

--
Venlig hilsen Mette

www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Tasja Gamst

Dato : 24-02-03 14:53

Hej...

Kender alt til det, har en dreng på 7 måneder der er skrup hysterisk på
udstillinger, men alle (dommere, dyrlæger, opdrættere m.v.) siger det er
fordi herren er ved at være kønsmoden og han liiiiiiige skal fortælle de
3-500 andre katte hvem der er herren i foretagendet *G*
Vi har prøvet at give ham Serene-Um --- uden held, nu har vi så fået nogle
nødhjælpsdråber, så må vi håbe det virker i Herlev.

Men hvis hun snart er ved at være så gammel så hun skal have sin første
løbetid kan det sagtens have noget med det at gøre, i den alder tonser
hormonerne rundt som en hel børnehave på udflugt.
Giv udstillinger et par chancer mere, ikke opgive for det gør jeg ikke ----
endnu *G* arj det skal selvfølgelig ikke være den rene pinsel for dem at
være der, men jeg tror på han lærer det.

Held og lykke *S*

Tasja

Fra : Majer

Dato : 24-02-03 17:27

"Tasja Gamst" <tasja@maine-coons.dk> skrev i en meddelelse
nu har vi så fået nogle
> nødhjælpsdråber, så må vi håbe det virker i Herlev.

Er der noget med at man kan købe dem i Matas??

> Men hvis hun snart er ved at være så gammel så hun skal have sin første
> løbetid kan det sagtens have noget med det at gøre, i den alder tonser
> hormonerne rundt som en hel børnehave på udflugt.

Hun er snart 10 mdr. Så det varer nok ikke så længe.

> Held og lykke *S*

Tak i lige måde!!

Mange hilsner fra
--
Majer

http://www.majer.dk
(Nu med helt nyt design)

Fra : Battlefield´s

Dato : 24-02-03 17:32

Hej Majer
Ja, du kan godt købe Bach´s medicin i Matas. Husk at få den rigtige slags,
der findes flere forskellige. Den rigtige hedder Bach´s Rescue Remedy.
Det er vist egentlig ikke tilladt at bruge dem på udstilling (doping) men
jeg har nu selv brugt dem førhen med godt resultat, der skal blot bruges
temmelig meget. Jeg gav Midas en eller to pipetter ca. 10 min. inden
bedømmelsen.
Men på de sidste par udstillinger har jeg brugt at sprøjte Feliway på mig
selv (det var bær-selv udstillinger) , det virker også beroligende og er i
hvert fald ikke doping.
Hilsen Vibeke

> [...]
> nu har vi så fået nogle
>

> Er der noget med at man kan købe dem i Matas??

> Hun er snart 10 mdr. Så det varer nok ikke så længe.

---

Fra : Katrine Nederby

Dato : 25-02-03 13:27

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

[snip]
> [...]
> der findes flere forskellige. Den rigtige hedder Bach´s Rescue Remedy.
> Det er vist egentlig ikke tilladt at bruge dem på udstilling (doping)

Kan det virkelig passe? Betragter man brug af et homøopatisk middel uden
nogen som helst dokumenteret virkning, som doping? Så vidt jeg ved
accepteres det ikke, at folk ligefrem propper Valium i deres katte (og det
har jeg faktisk oplevet en udstiller gøre - fortryder stadig, at jeg ikke
"meldte" det), men hvor står der egentlig noget om emnet (FIFe/FD-regler)?

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Camilla Scharff

Dato : 26-02-03 00:04

"Katrine Nederby" <katnederbyFJERN@DETTEhotmail.com> skrev...
> [...]
> har jeg faktisk oplevet en udstiller gøre - fortryder stadig, at jeg ikke
> "meldte" det), men hvor står der egentlig noget om emnet

Hej Katrine

I princippet må man ikke behandle med *noget som helst* beroligende,
opkvikkende eller hvad nu ellers.
Det vil sige, at hvis katten på nogen måde virker påvirket, så er
dyrlæge/dommer/klub i sin gode ret til at afvise/diskvalificere katten - og
i sådan et tilfælde er det fuldstændig ligegyldigt om missen er påvirket af
Bachs blomstermedicin eller Valium! Så på den måde er det at betragte på
lige fod med andre midler, dog lader katten sig sjældent påvirke i en sådan
grad, at det tilnærmelsesvis kan betragtes som doping - men *hvis* man nu
lige havde en kat, som var meget let påvirkelig....

Jeg kan godt forstå du fortryder, at du ikke "meldte" opdrætteren - havde
jeg personligt overværet hændelsen havde jeg meldt det, men jeg har kun fået
det fortalt efterfølgende (og set den påvirkede kat....), og da dommeren
ikke lod til at bemærke noget, er det jo lidt svært at komme rendende
bagefter (ved ikke om det var på samme udstilling/kat - men jeg er næsten
100% sikker på, at vi taler om samme udstiller...).

Reglen findes i FIFe's Show rules § 16, stk. 1, litra c, som siger:
Article 16 - Excluded from competition
c. doped cats. Cats which have had tranquillizers administered, affecting
the nervous system and/or substances that extend the pupils of the eyes. In
case of a matter in dispute, the final decision rests with the officiating
veterinary surgeon;

Mvh. Camilla

Fra : Katrine Nederby

Dato : 26-02-03 02:38

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bagefter (ved ikke om det var på samme udstilling/kat - men jeg er næsten
> 100% sikker på, at vi taler om samme udstiller...).

Det tror jeg også, at vi gør. Jeg kan ikke huske, om du var der, men det var
for ca. 1½ år siden, og lige præcis der, jeg tabte al respekt for personen.
At nogen vil gå så vidt for en skide titel, det lærer jeg aldrig at forstå.

Tak ska' du have.
Du hører iøvrigt snart fra mig

Fra : Majer

Dato : 25-02-03 16:17

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Jeg gav Midas en eller to pipetter ca. 10 min. inden
> bedømmelsen.

Jeg var lige forbi Matas for at se hvad sådan noget koster osv. Damen sagde
at man nok kun skulle bruge en dråbe til en kat, når der skulle bruges 4
dråber til et voksent menneske. Hvor mange dråber er der i en pipette??

Mange hilsner fra

--
Majer

http://www.majer.dk
(Nu med helt nyt design)

Fra : Battlefield´s

Dato : 25-02-03 16:23

Hej
En dråbe virker ikke. Jeg ved ikke hvor mange dråber der er i en pipette,
måske en 6-8 stk. Jeg fik at vide af en "gammel" opdrætter at der skulle
bruges betydeligt mere end foreskrevet for at opnå en virkning. Midas har jo
da heller ikke taget skade af det
Jeg vil ikke selv betragte det som doping, ellers havde jeg selvfølgelig
ikke givet ham dråberne, men faktisk står der noget et eller andte sted om
at man ikke må give kattene noget som helst. Jeg kan ikke lige huske hvor
det står.
Hilsen Vibeke

> [...]
> at man nok kun skulle bruge en dråbe til en kat, når der skulle bruges 4
> dråber til et voksent menneske. Hvor mange dråber er der i en pipette??

---

Fra : Pia J

Dato : 26-02-03 10:11

Jeg kan sige at jeg her under min tæves løbetid har prøvet det på min
hanhund, og fire dråber med gentagelse efter nogen timer havde ingen effekt.
Jeg var så ikke så nærværende at jeg prøvede en større dosis. Han vejer
42-43 kg, så altså noget mere end en kat, men jeg tror også på den med en
højere dosis hvis det skal virke.

Ingen af mine katte er stressede, så dem kan jeg ikke teste det på. Eller
mon det virker mod fræs i potteplanterne?

:Pia