Den gode flokleder... Langt
Fra : Ann K.

Dato : 22-02-03 16:20

Hejsa.
En eller anden spurgte i en anden tråd (kan ikke finde indlægget igen)
om nogle havde et bud på, hvad der kendetegner en god flokleder... og
hvordan man evt kan finde frem til sin egen kattefloks leder...

Jeg har nogle meget forsigtige bud - og vil absolut ikke tages til
indtægt for mine udtalelser som sådan... det er katte vi taler om! *sss*
Mine bud er dog udfra, hvad jeg kan se i min egen flok af 3
hankastrater, 1 hunkastrat og en fertil (til d. 3/3) hunkat + en
hunkastrat, som lever alene...

Jeg kalder min Aske for flokleder... han er altid den første til at
tjekke nye ting, der bliver bragt ind i huset... han ser altid gæster
an, inden de andre katte kontakter dem (også selv om Aske ikke selv har
været i nærheden)... han holder styr på konflikter "smådrengene" i
mellem... og han gør et supergodt arbejde, når vi får en ny kat i huset,
for at få denne kat til at føle sig sikker
Selv om han tit bare ser ud som om han ligger og daser _ved_ han, hvad
der sker omkring ham! De andre katte bøjer af for ham - accepterer at
han er den som altid har det første ord at skulle have sagt i lige
gyldig hvilken sag...
Vi kan bla se hans overlegenhed ved at han altid har halen lige i
vejret... nogle gange kan han finde på at sænke den, når han møder en af
de andre katte... men det har især været i de perioder, hvor vi har
været i gang med sammenføringer (først med en meget bange hunkastrat,
dernæst med en uforfærdet fertil hunkat)... Han giver sig ikke en tomme,
hvis en af de andre kommer farende mod ham (fx den fertile hunkat, der
skal/skulle skabe sin egen rang i flokken), sætter sig bare på sin brede
bag, bøjer hovedet let og sender "synderen" blikket "Var der noget???"
Så blinker han venligt et par gange og vender ryggen til synderen, mens
han går væk med en hale, som kan feje loftet!
Møder han en af kattene, når han tuller rundt i huset, så går han forbi
med "knejsende nakke og bøjet hoved" (håber I fatter, hvad jeg
mener!?)... han kunne ikke finde på at vige ud til siden - så hvis
pladsen er trang, må den anden kat flytte sig...
Han vasker alle kattene! Men bliver sjældent vasket af dem... Det er jo
dem, som skal lugte af ham!
Han har intet i mod at de spiser hans mad - lader dem æde, hvad de vil,
og tager så resterne... med mindre han er meget sulten - så bliver de
holdt væk med et skarpt blik... Dog er han ikke bleg for at forlange
særligt lækkert guf udleveret fra nogle af de andre katte... Tjalfe har
mistet en del godt jagtbytte på den måde
Han kunne ikke finde på at jage en kat væk fra dens sovested... men ofte
sker det at katten alligevel flytter sig, hvis han kommer og tjekker
pladsen...
Det som efter min mening virkelig placerer ham som den ubestridte
flokleder er hans enorme venlighed og store psykiske stabilitet - der
viser sig ved hans måde at bruge sin autoritet på........
Han slås IKKE!!!!Men han leger nogle gange voldsomt med især Tjalfe, som
hidtil har haft den position, jeg vil kalde "krigshøvdingen"... dvs nr
to i flokken.
Tjalfe har altid hjulpet Aske... han var faktisk tidligere flokleder,
men efterhånden som Aske voksede til og blev psykisk moden, har han uden
gnidninger overladt posten til sin "lillebror"... De to står last og
brast udendørs!! Har den ene problemer, så kommer den anden omgående til
hjælp
Vi har observeret at der var nogle uafklarede ting mellem Tjalfe og
vores nytilkomne hunkat... Hun har nogle gange faret frem mod ham og han
har hidtil reageret defensivt, ved at hvæse og smutte væk... lige indtil
i torsdags! Da stak han hende et par syngende lussinger, der fik hende
til at styrte i sikkerhed... Siden har der intet været mellem de to - og
jeg *tror* heller ikke at der vil blive mere... deres indbyrdes forhold
er slået fast - med Tjalfe som vinder! Vores hunkat er jo heller ikke
dum... Lige nu ligger de i fred og fordragelighed sammen på stolene
under spisebordet
Dog er jeg stadig ikke sikker på, hvem af de to, der har posten som nr
to indendøre... Hunkatten Tia er stadig så ny i huset, at hun endnu ikke
er sikker på sin position og hun ligger altså pt og flagrer mellem nr to
og nr tre...
Tredjepladsen har hidtil været optaget af lille Namacoola... og hun
kæmper en sej kamp, for at beholde den position overfor vores nye kat...
Det giver nogle til tider nervepirrende situationer med to hunkatte som
farer mod hinanden - den ene knurrende, den anden helt lydløs MEN de
slås ikke! Der er "kun" tale om kraftige markeringer - hvor de hver især
får p*** territoriet af... Dog _kan_ det ske at de kommer i nærkontakt
og begge har da også af sikkerhedshensyn fået klippet kløerne helt ned!
Især fordi Tia kan finde på at lange en pote ud - og jage efter
Namacoola... Noget vi naturligvis stopper omgående!!! Ligesom vi heller
ikke accepterer Namacoola's drønirriterende provokationer af Tia...
Det er for os tydeligt at "slaget" står mellem de to hunkatte ang
rang... og egentlig blander Aske sig ikke i dette... Han kan finde på at
gå i mellem, men som regel lader han de to skøre hunkatte om at klare
sig selv... Det er jo trods alt ikke hans position, der er truet ;)
Tykke og lidt uintelligente Ranje? Tja - han er ranglavest... vil altid
være det... og han trives egentlig fint med det faktum ;) I forholdet
til de andre katte giver det ham i hvert fald ikke mange problemer - han
skal bare huske at bøje af for dem... og det gør han så.

Nå, ja... har glemt Saga vores gamle hunkastrat... Men det vil næsten
være absurd at tale om flok i samme sætning, som man siger hendes navn!
Hun er aldeles ikke medlem af nogen flok!!! Og hun sætter gerne både
kløer og tænder ind for at bevise det faktum!

Mvh Ann

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-02-03 00:43

Ann K. wrote:
> Hejsa.

hej Ann...

> En eller anden spurgte i en anden tråd (kan ikke finde indlægget igen)
> om nogle havde et bud på, hvad der kendetegner en god flokleder... og
> hvordan man evt kan finde frem til sin egen kattefloks leder...

det var mig der spurgte i tråden om min rasminepiges hårtab..... tak fordi
du gad svare :)

> Jeg har nogle meget forsigtige bud - og vil absolut ikke tages til
> indtægt for mine udtalelser som sådan... det er katte vi taler om!

wouldent dream of it :)
jeg klipper lige groft ;)

> [...]
> Han slås IKKE!!!!
> Men leger nogle gange voldsomt med især Tjalfe,

som du ser har jeg udelukkende gemt det omkring Aske..... mest fordi det jo
var floklederen jeg søgte efter.....

her i huset er det madsituationen der afslører meget synes jeg....
bliver der serveret guf er scenariet følgende.....
sweety og rasmine okser rundt om mine ben, højt vrælene og rasmine udtrykker
også sin iver ved at placere sine små spidse negle i mine baller (
aaav)..... linda står lidt i baggrunden og laver sine søde små miv lyde,
mens hun kigger op på mig med stooooooore øjne........
maden bliver serveret, og sweety KASTER sig over det gode med det samme.....
rasmine kredser lidt, puffer gerne(oftest) til sweety hvis han står et sted
hvor det er mere lækkert, aldrig omvendt......... når en af de to er færdige
lusker linda sig frem, og guffer løs.... det er underordnet hvem af de to
der går, hun synes tilsyneladende bare pladsen er for trang...... medmindre
der er glubende sultne alle sammen, så begraver de hovedet på samme tid alle
tre ;)

rasmine tyvstjæler.... hun kan finde på at fiske lidt lækkert ud af fingrene
på mig, hvis hun ser sit snit til det(selv min mad på vej ind i munden),
også selvom det bliver holdt lige over en af de andres næser...... eller
ligger lige foran dem.....
hun styrer suverænt toppen af kradsetræet*G* linda vil gerne bemægtige sig
pladsen, men rasmine er enehersker der, så hun bliver verfet ned ;) i
starten pressede rasmine hende ved at sætte sig ved siden af og "småpuffe"
til linda... nu behøver hun kun sætte sig ved siden af og kigge på hende, så
forlader linda selv pladsen....
hun opsøger ikke selv leg, men lader sig gerne lokke, mest af sweety dog, og
indimellem drøner de alle tre rundt i en vild forvirring og ser ud til at
have det skiiiiide skægt.......

ingen af kattene putter sammen..... nogle gange ligger rasle og sweety dog i
nærheden af hinanden, og jeg har ved et par lejligheder set sweety
tvangsindlagt til ørevask*G* men det er somregel meget kortvarigt....

sweety er gæsteinspektør her i huset..... hvis der ikke er børn med, er
rasmine der dog som oftest med det samme de træder ind i stuen........ hun
er ikke glad for vores opgang, efter en enkelt natlig udvandring hvor vi
fandt hende og sweety trykt flade mod gulvet i kælderen....... duuuuumme
lyde der er derude ;), derfor formoder jeg hun foretrækker stuen....

i går da vi var til dyredoktor med rasmine, præsterede sweety for første
gang i meget lang tid at hvæse af hende ikke mindre end to gange...... hun
lugtede åbenabrt rigtig grimt....... rasle var dog ret ligeglad og gloede
bare dumt på ham......

sweety er oftest den der opfordrer til leg..... gerne med begge pigerne, han
er dog lidt smådum og kan ikke altid finde ud af det, fordi de begge er mere
letbenede end han er ;) han både uddelegerer og modtager "kærlige klø"......
han tillader at pigerne puffer ham væk, somregel opfatter han det som om de
vil lege, hvilket sjældent er tilfældet*G* og acepterer i det hele taget
stort set alt....

jeg synes det er lidt svært at gennemskue.... umiddelbart føler jeg at
rasmine er flokfører..... hun bestemmer suverænt over mange ting her i
huset, og er ikke bleg for at vise det..... linda ligger helt tydeligt
nederst i hirakiet, jeg er en smule i tvivl dog, om sweety måske på et eller
andet plan er den "stille flokfører", selvom jeg nu egentlig synes han
finder sig i vel rigeligt*G*
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk