Artikel til hjemmesiden - urenlighed.
Fra : Ann K.

Dato : 16-02-03 15:57

Hej allesammen.
Som lovet har jeg nu skrevet min korte liste ang årsager til urenlighed
om til en egentlig artikel...
Er der nogen som vil være så venlige at komme med kritik??? inden jeg
sender den til Maz, der vil sørge for at få artiklen lagt ind...
Mvh Ann

URENLIGHED HOS KAT.

Allerførst - der kan være utallige årsager til at en kat pludselig
bliver urenlig.
Nedenfor er angivet en række meget forskellige årsager, men det vil
altid være klogt at få en dyrlæge til at udelukke evt sygdom, inden man
begynder at forsøge sig med nogen andre forklaringer eller
løsningsmodeller.

Sygdom.
Dette er en almindelig årsag hos katte, som lige pludselig bliver
urenlige - uden at der har været tegn på dette tidligere.

Især hankastrater er udsatte for sygdomme i urinvejene - fx blæresten.
Det gør lige pludselig ondt at tisse i bakken og katten kan derfor få en
oplevelse af, at dét sted bør den holde sig fra. Urinsten er ikke noget
at spøge med og det er vigtigt at komme af sted til dyrlæge, lige så
snart man opdager at katten mere og mere desperat forsøger at tisse.
eller hvis man opdager tegn på blod i urinen.

Katten kan evt også have en urinvejsinfektion... fx blærebetændelse. En
dyrlægeundersøgelse vil hurtigt be- eller afkræfte dette - og ofte vil
en antibiotikakur hjælpe.

Også andre sygdomme kan medføre urenlighed.
Jeg har selv en affaldskat med en dårlig forpote. Med tiden har han fået
gigt og når han har smerter, kan han finde på at tisse et bestemt sted
midt på gulvet.

Adfærdsproblemer.

I nogle tilfælde skyldes urenlighed, det simple faktum at katten i sin
tid er blevet taget for tidligt fra sin mor. Den har ikke helt fået lært
nødvendigheden at være renlig - noget killinger som regel lærer blandt
andet i samværet med deres mor
Ganske vist er katte i naturen rovdyr, men de er små i forhold til andre
rovdyr og det er derfor bydende nødvendigt for dem at kunne skjule deres
tilholdssteder for disse. Killinger lærer derfor tidligt at besørge væk
fra deres sovesteder og mad. Den vigtigste til at lære killingen korrekt
katte-adfærd er dens mor - og derfor kan det have betydning, hvis
killingen er kommet for tidligt hjemmefra. Sørg derfor altid for at købe
en killing på mindst 12 uger. ved denne alder har killingen lært basal
katte-sprog og -adfærd.

Husk for resten at en lille ny killing har så travlt med at skulle lege
og opleve en masse. Det er ikke altid at den lige har tid til "at mærke
efter" og kan nå helt ud til sin bakke. Og så kommer der et lille uheld,
lige der, hvor killingen leger (gerne i sofaen eller sengen). Man kan
altså med fordel have flere små bakker stående rundt omkring, mens
katten er lille.

Andre adfærdsproblemer kan være at katten er utryg pgr flere forskellige
forhold i hjemmet. Man kan have fået nye møbler, barn, hund, ny kat (én
af skribenterne i nyhedsgruppen har en kat, som reagerede på den nye
kæreste!), der kan være håndværkere i bygningen, naboen har fået
kat/hund/barn osv osv.
I denne situation er der tale om at katten har behov for at markere sit
tilhørsforhold, og det nytter derfor ikke at skælde ud! Katten bliver
kun mere utryg.
Forsøg i stedet at skabe trygge rammer. Få "det nye" til at dufte
tiltrækkende eller hjemligt. Brug evt Feli-way, cat-nip, tørret
katte-urt, baldrian-dråber eller lignende, der kan tiltrække katten.
Skab gode og rare oplevelser med "det nye", hvis det da er muligt - kæl
evt med katten i den nye stol, få kæresten til at vise katten
opmærksomhed, pas på at barnet ikke kommer til at være for hårdhændet
osv.
Min affaldskat har, foruden den dårlige pote også nogle
adfærdsproblemer. Vi ved efterhånden at han kan finde på at tisse i min
lænestol, når der sker forandringer i hans tilværelse og han føler sig
utryg . Ofte reagerer han på en dårlig stemning i huset - enten hos os
mennesker eller i hans katteflok. Vi skælder aldrig ud, men sørger i
stedet for at tage os lidt ekstra af ham - og få løst de spændinger, der
er opstået.

Kattebakken

Katten kan også have fået en dårlig oplevelse på bakken, fx at bakken er
væltet mens den var i gang med at gøre sig ren.... Prøv at stille bakken
et andet sted/skift bakken ud med en anden model, vask bakken med klorin
og dryp nogle dråber baldrian i gruset... ROS katten, når den gør sig
ren i bakken - giv evt en lille guf...

Nogle af nyhedsgruppens medlemmer har også beskrevet at katten har følt
sig truet af én af hjemmets mere dominerende katte - og at den
underlegne kat derfor har valgt at besørge et andet sted. forsøg at give
katten et sted for den selv - eller sørg i det mindste for flere
forskellige bakker.
Faktisk er ideen med flere bakker ikke så dårlig endda. vi har her i
huset set at kattene helst bruger den ene bakke til "småt" og den anden
til "stort".

Nogle katte udvikler med tiden præferencer for det ene eller det andet.
Katte er jo vanedyr!
Kender en abyssinier, der kun vil besørge i en bestemt slags grus!
Tilbydes den andet bruger den sin ejers seng.
Og vores gamle huskat ved da så udmærket godt at hendes bakke skal stå
lige foran køleskabet! Da hun flyttede ind, var denne del af vores
køkken nemlig stadig vores lille entre og bakken stod lige ved væggen.
at både væg og bakke i dag er væk, er så absolut ikke hendes problem!

Nogle katte vil være meget private. en åben kattebakke er ikke noget for
dem, og de søger derfor hen til steder, hvor de føler sig dækket - fx
under sofaen eller spisebordet. Er der tale om sådan noget, kan man
forsøge at købe en lukket/overdækket kattebakke. Og så har man måske
endnu et problem - for nogle katte vil ikke have låge på, mens andre
ligefrem fortrækker det. Der er ikke meget andet at gøre, end at forsøge
sig frem!

Nå ja . så er der selvfølgelig også lige varianten. Katte er jo
individualister og man kan altid være sikker på "det ikke-forventede"!!!
Katten kan lige pludselig ikke lide kattegruset! Skift evt mærke... og
bliv ved med at skifte, indtil man finder noget, der behager kræet.
Vil man skifte til en anden type grus, er det et godt fif at blande det
nye grus med det gamle i en periode.

Kønsmodning og fertilitet.

I nyhedsgruppen kommer der mange spørgsmål om urenlighed. Jeg har
bemærket at en del kommer her i januar/februar måned - og de omtalte
katte er ofte meget unge, ca 5 - 7 måneder.
Man tænker jo ikke ligefrem på at det lille kræ, som man stadig
betragter som en stor killing, faktisk er blevet teen-ager - og dermed
er blevet kønsmoden!
Kønsmodne katte strinter for at markere deres tilstedeværelse og deres
territorium!
Er der ikke tale om en avlskat, nytter kun én ting.
kastration/sterillisation NU!
P-piller vil ikke nødvendigvis afhjælpe strinten hos hunkatte. og slet
ikke hos hankatte!
Hvis ikke man kastrerer hurtigt, kan der blive tale om en (dårlig) vane,
der kan være ualmindelig svær at bryde!
Skulle katten trods neutralisering alligevel fortsætte sin fertile
adfærd vil det være en god ide at få den undersøgt for evt
hormonforandringer/-påvirkninger.
En enkelt i nyhedsgruppen har været ude for at hendes hankat, trods
tidlig kastration, blev mere og mere fertil og strintede overalt i
hjemmet! Det viste sig at denne kat havde en "tredje testikel" liggende
i bughulen. Da testiklen blev fjernet. holdt katten hurtigt op med at
markerings-strinte.
Hvis der er tale om en hunkat, er det vigtigt at bede dyrlægen om at
fjerne både livmoder og æggestokke/-leder ved neutralisering. Nogle
dyrlæger nøjes nemlig med at kun at fjerne livmoderen og der vil så
stadig være hormonproducerende organer hos katten.
Er der tale om markeringsstrinten og katten bliver neutraliseret, så må
man forvente at det kan tage et lille stykke tid, inden alle hormoner er
ude af kroppen! Nogle kilder siger helt op til 6 - 8 uger.
(OBS! Her kunne jeg forestille mig at artiklen henviste til FAQ'ens
afsnit ang neutralisering).

Territorieafmærkning.

Dette er normalt for den fertile kat, men også kastrater kan finde på at
territorieafmærke.
Min abyssinier-hunkastrat gør det nogen gange i/på vores vindue. ligesom
om hun vil markere "indendørs-rummet" som sit overfor de (fremmede)
katte som går rundt i vores forhave.
Og min gamle huskat (også hunkastrat) gør det dagligt på en bestemt busk
ude i haven! Senere på dagen går min dominante norske skovkat
(hankastrat) hen og markerer omhyggeligt samme sted!
Egentlig er der tale om en helt naturlig adfærd hos katten.. Det er kun
os mennesker, der har svært ved at leve med stanken af urin!

Hvad kan man gøre???

Ved territorie-afmærkning og adfærdsrelateret strinteri har man nu
endelig fået et fantastisk godt hjælpemiddel i Feli-way, der kan købes
hos dyrlægen.
Feli-way er en kunstig efterligning af kattes egne ansigtsferomoner, der
virker ved at katten tror at "stedet" allerede er afmærket. det er altså
ikke nødvendig for katten at gøre det en gang til.
Der er desuden for nylig kommet endnu et produkt i samme genre -
Feli-friend, der ofte virker ved at få katten til at slappe af og tage
forandringer med større ro. Jeg ved at nogle dyrlæger er begyndt at
bruge produktet i deres konsultationsrum, netop fordi det virker
beroligende.
Begge produkter er nogenlunde lugt-fri for os mennesker - og den lugt
det har, er en del mere behagelig en stanken af gammel urin!
Nogle katte responderer desuden vældig godt på behandling med
forskellige naturmidler (homøopati), fx Serene-Um eller Bach's store
udvalg af blomsterdråber.

Rengøring.

Husk at al rengøring efter urin/fækalier skal foretages med Rodalon og
ikke et
rengøringsmiddel på salmiakbasis. Urin, der bliver gammelt ændres til
salmiak, så katten vil bare tro at salmiakduften betyder at _her_ skal
der markeres.
Bemærk at Rodalon er giftigt for katte (og hunde og mennesker!), så husk
endelig at skylle godt efter med rent vand!
På katteudstillinger kan man ofte købe produktet Psst-væk, der har samme
virkemåde som Rodalon - dog uden at være giftigt for katten!

Dog kan kattebakken sagtens gøres ren med et salmiakbaseret
rengøringsmiddel, eller endnu bedre med klorin. Af en eller anden årsag
virker klorinduften meget tiltrækkende på katte - og jeg har haft stor
succes med lige at fugte bakke-kanten med en dråbe klorin, der hurtigt
tørrer ind. Min affaldskat reagerer i hvert fald fint - og bruger pænt
sin bakke. Lige indtil der igen sker noget anderledes i hans liv eller
han får smerter.

Et gammelt husråd.
.. er at trykke kattens snude ned i dens urin/afføring.

At trykke en kats (eller hunds) snude ned i dens urin/afføring er efter
min mening både direkte ulækkert og komplet virkningsløst!
Katten ved skam godt, hvordan dens urin lugter (!), så hvorfor dog bruge
tid på at "fortælle" den at urinen ligger lige dér?
Gør man det tilstrækkeligt mange gange, har man måske endda opnået at
katten viger tilbage for hænder. fordi den også synes at det er ulækkert
at få trykket snuden ned i urinen - specielt når den simpelthen ikke
fatter formålet med handlingen...
Og som nævnt ovenfor er en utryg kat ofte også lig med en kat, der
tisser for at markere sig...
Dvs at man kan risikere at man fra at have en kat, som strinter for at
markere (fordi den er ved at være/er kønsmoden), lige pludselig har en
kat, der strinter fordi den har et adfærdsproblem...
Tro mig... den kønsmodne kats markeringsstrint er en hel del lettere at
afhjælpe (fx ved en neutralisering) end at få en utryg kat til at blive
tryg igen!

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 16-02-03 21:08

"Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> writes:

> [...]
> Er der nogen som vil være så venlige at komme med kritik??? inden jeg
> sender den til Maz, der vil sørge for at få artiklen lagt ind...

Pstt væk kan også købes hos velassorterede dyrehandler fx hos
www.petshop.dk

Hvor jeg var inde og lede efter den 13 fødsdagsgave til den 14 års
fødsdag til mit livs lys/min viljes solformørkelse...
Men snøft de havde ikke lige det jeg ledte efter...;-(

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : maz

Dato : 16-02-03 21:23

Hej Ann

Bare send den til mig når du har fået alles rettelser og kommentarer. Håber,
at jeg kan nå at kigge på den imorgen, mandag. Jeg er ved at omskrive
artiklen om 'sammenføring af katte', som Denise ville have lagt ind. Er ikke
helt færdig endnu.

:) maria

Fra : Ann K.

Dato : 17-02-03 00:12

Hejsa.
Hmmm - Maria... det ser ud til at jeg er en helt fantastisk dygtig
forfatter! I hvert fald er der endnu ikke kommet nogle kritiske røster
))
Så jeg retter lige punktet ang Psst væk og sender dig så artiklen privat

Mvh Ann

Fra : Camilla

Dato : 17-02-03 10:33

Hej,
Jeg undrer mig lidt... har alle andre haft held med den dyre Feliway?
Jeg oplevede ingen forskel med de to katte vi havde på det tidspunkt, så jeg
forbandede den lille flaske langt væk.
Venligst,
Camilla.

P.S. Kan det ikke også være psykiske problemer, der gør at katten er
urenlig?!

Fra : Pia Thomsen

Dato : 17-02-03 11:08

Camilla skrev:
Jeg undrer mig lidt... har alle andre haft held med den dyre Feliway? Jeg
oplevede ingen forskel med de to katte vi havde på det tidspunkt, så jeg
forbandede den lille flaske langt væk.

Hej!!

Jeg har prøvet at spraye over hele huset - jeg har ikke prøvet dimsen til
stikkontakt
Men de to af mine katte som ikke kunne enes, har godt nok været fløjtende
ligeglade med den...ihvertfald har det ikke hjulpet en dyt og det var
dene eneste grund til at jeg prøvede det - det var i øvrigt ikke i
forbindelse med en sammenføring el. men bare "PUF" vi kan ikke lide hinanden
mere....

Hilsen Pia

Fra : Ann K.

Dato : 17-02-03 11:16

Hej Camilla

>P.S. Kan det ikke også være psykiske problemer, der gør at katten er
urenlig?!

<> Jo da... Det er det som jeg i artiklen har kaldt
"adfærdsrelateret"....
Psykiske problemer ses jo netop ofte i kattens adfærd... Fx at en utryg
kat bliver urenlig.
Men OK, det fremgår måske ikke særlig klart i det, jeg har skrevet!??

Ang Feli-way og dets virkning... tjohhh - der har du ret... Det lyder
lidt som om jeg mener at det er en guds gave til kattefolket Burde
måske lige rette det afsnit lidt til, sådan at man ikke stiller alt for
store forventninger til produktet - men stadig har mod til at forsøge
sig med det

Tak for kritik

Mvh Ann

Fra : marianne hellemose

Dato : 17-02-03 12:22

Hej Camilla
Jeg har haft stor hjælp af Feliway både ved introduktion
af nye katte, afmærkning og beroligelse ved dyrlæge-
besøg o.s.v.

Jo urenlighed kan også skyldes psykiske problemer.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@KATTEparadis.tdcadsl.dk

Fra : Camilla

Dato : 17-02-03 12:27

Hej igen,
Okay, jeg ville lige være sikker.
Min dyrelæge mente også at Feliway var fantastisk, så jeg købte da den lille
dims til stikkontakten, men om kattene har kunnet være mere ligeglade tror
jeg ikke :)
Men derfor kan det selvfølgelig godt hjælpe nogle katte.
Jeg havde desværre en kat jeg blev nødt til at skille mig af, da den var
urenlig pga. psykiske problemer.
Ellers synes jeg det er en fin artikel, og der er mange gode løsningsforslag
til problemet.
Venligst,
Camilla.
"marianne hellemose" <hellemose.som@KATTEparadis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:b2qgkf$gnj$1@sunsite.dk...

Fra : Lars Dahl

Dato : 17-02-03 13:00

Camilla <camillan@huleboer.dk> skrev i
> [...]
> Jeg undrer mig lidt... har alle andre haft held med den dyre Feliway?
> Jeg oplevede ingen forskel med de to katte vi havde på det tidspunkt, så

Hej Camilla.

Vi købte en Feliway-fordamper i forsøget på at få Hr. Louis til at dæmpe sit
strinteri lidt. Det gjorde nu ikke nogen større forskel, men i stedet fik vi
den "bivirkning" ud af det, at Bambi og Frigg lige pludselig kunne være
sammen uden at slås - og endda vaske hinanden. Det havde de ellers ikke
kunnet længe, så selvom det ikke lige var derfor, vi købte den, endte vi med
at være meget glade for "dimsen".

Mvh. Lars Dahl

--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Fra : Kate

Dato : 18-02-03 21:28

Nu fik jeg endeligt læst artiklen. Jeg synes det var godt skrevet.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer