når indekatte skal være udekatte
Fra : Nynne Hansen

Dato : 16-02-03 15:26

Hej Gruppe!

Nu har vi endelig fået købt et dejligt hus i Bullerup lige udenfor Odense.

Rikke og Ronja, som efterhånden snart fylder 2 år skal til at være udekatte.
Udeover at de har fået deres vaccinationer, hvor lang tid skal de så være i
huset førend de må blive lukket ud?

Vi har hørt om 1-2 uger, for at vi kan være sikre på at de ved hvor "hjemme"
er - er der noget hold i det?

Mvh Michael og Nynne og spinbrum fra Rikka og Ronja

-------------------------------
This mail and any attachments originate from a system scanned by the
latest available version of Norton anti-virus

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 16-02-03 19:30

> Vi har hørt om 1-2 uger, for at vi kan være sikre på at de ved hvor
"hjemme"
> er - er der noget hold i det?

Det er det antal uger der normalt anbefales herinde. Det var i hvert
tilfælde det svar jeg fik da jeg i sin tid også skulle vænne mine til
udelivet.
Mvh
Vibeke

Fra : maz

Dato : 16-02-03 21:34

"Nynne Hansen" wrote in message
> huset førend de må blive lukket ud? *snip*

Mine erfaringer og anbefalinger
Ca.2-3 uger med langsom tilvænning - jeg vil ikke anbefale hurtigere. Men
allerførst skal de kende huset grundigt først i ca. 1-1½ uge. Nå men ude -
alle punkter min. 2-3 dage (men er jo individuelt afhængig af kattene)
- Start med at snuse lidt gennem dørsprækken,
- så tur i haven med sele,
- herefter ledsaget udgang i haven ( her er det så, at man håber, at kattene
kommer når man kalder),
- herefter ledsaget tur m/u sele uden for haven,
- herefter lille tur uden ledsagelse, hvor I er hjemme (gerne hvor I selv
kan være ude),
- og uden ledsagelse, hvor I er hjemme skal helst vare 1-1½ uge, så I kan
holde lidt øje med dem etc.....
- Natture...ikke foreløbig - hvis overhovedet (er jo jeres valg *s*)

Håber det kan bruges - har altid været en succes hos os - og vi har prøvet
en del gange...
:) maria

Fra : CC

Dato : 16-02-03 19:04

Hej Michael og Nynne,
Da vi fik vores Bengaler på 1,5 år, som kun havde været indekat (dog med en
stor løbegård - som åbenbart ikke var stor nok, da han absolut ikke kunne
acceptere at være lukket inde), brugte jeg først en weekend på at bygge en
midlertidig løbegård - som han dårligt gad bruge - han ville helt ud!!! men
så gik tiden jo med det .

Så måtte vi jo finde på noget andet og det blev en sele, med en lang relativ
tynd snor i og så gik vi ellers tur flere gange om dagen - det går ikke så
forfærdelig stærkt, når man går tur med en kat, men så har man jo også tid
til at tænke over alle livet genvordigheder . Bortset fra, at det var en
ret langsommelig affærer med vores gåture, så bevirkede det, at han lærte
vores have og nærmeste område at kende og det var simpelthen dagens
højdepunkt, når vi fandt selen frem.

Vi forsøgte at "præge ham" ved ikke at nærme os den "store" vej hvor vi bor
og det har åbenbart virket på ham, for han går aldrig over den vej idag.

Der gik ca. en uge før vi begyndte med selen og første gang vi lukkede ham
fri uden sele, men under behørig opsyn, så godt som det nu var muligt, var
efter ca. 3 uger. Da han havde boet hos os i ca. 4 uger fik han frit lejde
gennem kattelemmen og det er gået rigtig godt.

Årsagen til at vi "trak friheden" så længe, var selvfølgelig også, at han
ikke kun skulle vænne sig til et nyt hus, men også til nye mennesker og
vores sure gamle hunkat.

mvh
Claus

Fra : CC

Dato : 17-02-03 20:47

Hej Michael og Nynne,

Fra : Nynne Hansen

Dato : 17-02-03 20:51

Hej igen!

Tak for svarene, de er hermed taget til efterretning - vi glæder os til at
prøve det af!

Og vi har gået lidt tur i sele med dem i den nuværende have, hvor vi har
adgang. Men der bor Erik Kat - så det er ikke sket såååå tit...til stooor
ærgrelse for vores gråstribede vidundere

Spinbrum osv

Os alle sammen