Hjælp! Nye katte i flokken...
Fra : Line Wolff

Dato : 13-02-03 15:14

Hej allesammen,

-------------

Haves: To russerkatte og en ny lejlighed om 2 uger!

Ønskes: Gode råd omkring introduktion af *endnu* to katte....

-------------

Ja, som I nok kan se, står jeg i den lykkelige situation at jeg snart
flytter i min nye lejlighed sammen med min kæreste og mine to russere. Nu
ligger landet bare sådan, at jeg har forelsket mig hovedkulds i et par
orientalere, som jeg planlægger at "overtage" når vi flytter.... men....

Jeg kan slet ikke finde ud af hvordan jeg skal gribe det an - og her
kommer I ind i billedet. Jeg håber jeg kan få lidt input til hvad jeg
skal gøre.

Somsagt, jeg har to russerkatte. En kastreret hankat på 2½ år, som er
stille og rolig og ikke vil volde nogle problemer. Så har jeg en fertil
hunkat (Satin) på 2 år, som har haft et kuld killinger (for lidt over ½
år siden). Hun er i en periode nu med mange løbetider, med 2-3 uger
imellem og er af natur meget "fertil-russerdame-agtig", dvs. en dronning,
herskersyg og ikke særlig tolerant. På udstillinger hvæser hun kraftigt
af alle andre katte. De to russere har boet hos mig som indekatte siden
de var killinger. Jeg har ikke nogen erfaring med at introducere andre
katte for dem.

Det nye liv i huset kommer til at bestå af 2 orientalske hunkatte,
søskende på 8 måneder. De har været sammen siden de kom hjemmefra.

Vi bor lige pt. et midlertidigt sted, men flytter den 1. marts, dvs.
orientalerne skal under alle omstændigheder først ind i hjemmet efter vi
er flyttet. Der er jo ingen grund til at forvirre dem med endnu en
flytning om 2 uger.

Jeg går og pusler med en masse ideer omkring hvordan de skal sættes
sammen med mine russere. Da Satin er fertil (og umulig er jeg
bekymret for at introducere to fertile hunkatte til hende.... men hvad
gør jeg?

Min idé var, at have de to russere i et værelse og de to orientalere i et
andet, umiddelbart efter indflytningen. Efter et par dage i hvert sit
rum, vil jeg åbne dørene og de kan introduceres. Da vil begge par være på
nyt territorie, hvilket jeg formoder er en fordel.

Jeg forventer ikke harmoni fra første dag, men hvad nu hvis det ikke går,
fordi det er fertile hunner? Hvis vi nu efter fx. to uger finder ud af,
at det ikke går, og Satin er SUR (kan *lige* se det for mig!) er det så
tids nok at sterilisere dem og håbe på forbrødning? Hvis det er
fertiliteten der driller, kan man så godt "redde" det, ved at sterelisere
efter et stykke tid, eller er det gode forhold ødelagt? På dette punkt
mangler jeg simpelthen erfaring.
¨
Det optimale ville selvfølgelig være, at Satin forblev fertil og resten
af kattebestanden var steriliserede, men er det et realistisk scenarie?

Hvad synes I? Skal jeg gøre det anderledes? Har I ligende erfaringer
eller gode ideer?

På forhånd tak!

--
mvh Line
http://www.nelja.dk - Nelja's Russian Blue

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 13-02-03 17:02

Line Wolff skriver:

> [...]
> fertiliteten der driller, kan man så godt "redde" det, ved at sterelisere
> efter et stykke tid, eller er det gode forhold ødelagt? På dette punkt

Hej Line!
Min helt personlige erfaring med hunkatte er, at de kan være frygteligt
uomgængelige med hinanden. Vi havde for 2 år siden en fertil hunkat, og
introducerede så to mere (de to nye var på p-piller). Der var en del hvæs og
hidsen sig op i starten, men ikke mere end man kunne forvente. Kort tid efter
blev alle tre steriliseret. Desværre blev det aldrig helt godt, og faktisk
endte det så ganske skidt. De to nye katte "tilgav" aldrig den gamle den
dårlige velkomst, og rottede sig sammen imod hende. Resultatet blev, at den
gamle hunkat efterhånden helt opgav at bevæge sig rundt i huset, af angst for
overfald og bagholdsangreb. Vi har nu været nødsaget til at finde et nyt hjem
til hende. Der indgik også 3 hankatte i ligningen, men de holdt sig klogeligt
langt fra hønseriet, og har aldrig bidraget til problemerne.

Jeg vil bestemt ikke tage modet fra dig, der er sikker folk her der kan
fortælle langt mere positive historier om sammenføring af hunkatte. Og vi har
jo siden fået to hunkatte mere, begge fertile, uden at det har givet
nævneværdige problemer. Det lader simpelthen til, at der er tale om gammelt
nag mellem de tre først hunner, og sterilisering har ikke gjort nogen
forskel. Mit ret sølle råd må derfor være, at tage tingene meget forsigtigt,
og ikke lade dem blive alt for uvenner. Det lader til at hunkatte svært
glemmer den slags ting...

Held og lykke!
Dorthe
http://www.kishka.dk/dorthes/

Fra : Kate

Dato : 13-02-03 17:49

Dorthe Prip Lahrmann <dplahrmann@hotmail.com> wrote in

> Mit ret sølle råd må derfor være, at tage tingene meget
> forsigtigt,
> og ikke lade dem blive alt for uvenner. Det lader til at hunkatte
> svært glemmer den slags ting...

Tja, Line, som Dorthe her skriver er også lige min tanke. Nu har jeg
ingen erfaring med at føre fertile katte sammen, men Sofie er også en
ret så strid madamme og introdutionen af Lante var meget forsigtig. Han
var så godt nok kastreret og forsigtig af natur, men hvæs og sprut var
der masser af i starten.
Min erfaring med fertile dyr går på kaniner, men med dem _ved_ jeg at
de ikke må komme op at slås, både hanner og hunner bæer nag. Den viden
tog jeg med mig til katteverdenen så da Lante flyttede ind var jeg
meget obs på at de gerne måtte hvæse, men bestemt ikke komme direkte i
slåskamp.
Desværre har jeg heller ikke nogle rigtige guldkorn, men jeg ville tage
det roligt og aflæse kattenes reaktioner og handle derud fra.
Held og lykke med projektet.

Forresten så har Mette Svangren næsten lige sammenført nogle katte
måske hun har nogle gode råd til dig.
--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Line Wolff

Dato : 13-02-03 19:07

> Jeg vil bestemt ikke tage modet fra dig, der er sikker folk her der
> kan fortælle langt mere positive historier om sammenføring af
> hunkatte.

Nej, du tager skam ikke modet fra mig! Det bekræfter jo blot min mistanke.

.... hvilket giver mig til tre muligheder:

1) Jeg steriliserer Satin.

2) Jeg steriliserer orientalerne *inden* de kommer herud. Hvor lang tid går
der før hormonerne er ude af kroppen - eller rettere: før min hunkat vil
opfatte dem som neutrale?

3) Jeg prøver og ser om det går... hvis det ikke gør, steriliserer jeg hele
banden, men jeg risikerer, som du skrev, at det ikke kan gøre tingene godt
igen.

Er det realistisk at tro, at Satin vil acceptere dem/acceptere dem bedre,
hvis de er neutrale ved introduktionen? Eller er det naturligt/typisk for
fertile hunner at reagere negativt overfor alle nye katte?

> Det lader simpelthen
> til, at der er tale om gammelt nag mellem de tre først hunner, og
> sterilisering har ikke gjort nogen forskel.

Det vil jeg jo meget gerne undgå. Jeg har så netop muligheden for at
forebygge det, ved at sterilisere den ene eller begge af parterne inden
introduktion, så det bør jeg nok benytte mig af. Såfremt det giver bedre odds

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 14-02-03 13:14

Line Wolff skriver:

> [...]
> banden, men jeg risikerer, som du skrev, at det ikke kan gøre tingene godt

Hej Line!
Jeg ved ikke præcis hvor længe det går inden en effekt af sterilisation slår
igennem, men min intuition siger mig, at det godt kan være en rum tid. Mit
personlige valg ville nok være at få alle 3 "snippet" inden sammenføringen, så de
ikke først skal indstille sig på en situation, og siden en anden. Hvis ingen af
kattene skal bruges i avl, tror jeg alle 3 ville have godt af at møde hinanden
for første gang med deres nye "status" som kastrat allerede indført.
Hilsen Dorthe

Fra : Line Wolff

Dato : 13-02-03 22:15

Så kom jeg lidt videre.... Har talt med opdrætteren som mener, at det vil
gøre situationen langt nemmere, at de bliver placeret på nyt territorie
begge parter (når vi flytter). Hvis orientalerne, som er lidt reserverede,
er der 1 uge i forvejen, burde det være nemmere for min lidt bestemte
russerdame at indordne sig, uden at kue dem!

Jeg tror vi prøver