At elske og at miste
Fra : Stine

Dato : 11-02-03 00:10

Mit elskede madøre er ikke mere
Min glade, milde spindemaskine er gået i stå
Gav pludseligt og uventet slip på livet
Fra sin yndlingsplads i tårnet
Og jeg var der ikke
Til at nusse de små, fine poter
Eller kysse din silkebløde isse
Inden alting blev koldt
Chokket og smerten knuger mit hjerte
Til det tætved splintres
En uerstattelig brik i familien
Er borte for altid
Tomrummet er tyngende
Længslen ubeskrivelig
Og savnet gennemgribende
Hvorfor skulle vore oplevelser høre op så brat?
Hvorfor måtte du ikke blive gammel her hos os?
Et øjeblik gik livet i stå
Og min verden i stykker
Men atter i morgen er der en dag
Og solen vil bringe lys og varme
Til det utal af dejlige minder
Vi for evigt vil værne om

Da jeg kom hjem, havde min smukke dreng allerede nået regnbuebroen
Og når vi mødes igen, behøver jeg næppe fortælle ham, hvor meget han
betyder!

Sov sødt lille Victor-mis.til vi ses igen!

Jeg nåede desværre aldrig at få oprettet Victors profil på ng'ens
hjemmeside, men her et par minder om min smukke kat

http://www.mads-s.suite.dk/victor/

Trist hilsen
Stine (+ Stefan & Midde)

Fra : Camilla Baird

Dato : 11-02-03 00:28

On 11/02/2003 00:09, in article b29c9p$sgk$1@sunsite.dk, "Stine"
<stinestefan@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg nåede desværre aldrig at få oprettet Victors profil på ng'ens
> hjemmeside, men her et par minder om min smukke kat

Sikke et dejligt digt en en meget smuk og helt tydeligt pragtfuld kat...
Sikke et chok du har fået... Intet, jeg kan sige, kan hjælpe - men du skal
vide, at du har oplevet manges værste mareridt.
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Elwarth

Dato : 11-02-03 00:42

"Stine" <stinestefan@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg nåede desværre aldrig at få oprettet Victors profil på ng'ens
> hjemmeside, men her et par minder om min smukke kat

Hej Stine
Sikke et chok at komme hjem til.
Mange trøstende tanker herfra.

Venligst
Dorthe

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 11-02-03 01:52

> Da jeg kom hjem, havde min smukke dreng allerede nået regnbuebroen
> Og når vi mødes igen, behøver jeg næppe fortælle ham, hvor meget han
> betyder!

Men Stine, hvad skete der dog, var han meget syg, eller ? det lyder som om,
det skete så pludseligt.

Mange medfølende tanker herfra mig og en masse spind fra misserne

Knus fra
Lise

Fra : Bente Jepsen

Dato : 11-02-03 06:37

> [...]
>
> Jeg nåede desværre aldrig at få oprettet Victors profil på ng'ens
> hjemmeside, men her et par minder om min smukke kat

Hej Stine.
Det var dog ganske forfærdeligt. Jeg sidder og får tårer i øjnene ved
tanken, det værste man kan forestille sig og så at man ikke var der.
Sikke dog et smukt digt.

Mange medfølelende tanker og knus
Bente

Fra : Kate

Dato : 11-02-03 22:14

"Stine" <stinestefan@mail1.stofanet.dk> wrote in

> Da jeg kom hjem, havde min smukke dreng allerede nået regnbuebroen
> Og når vi mødes igen, behøver jeg næppe fortælle ham, hvor meget han
> betyder!

Åh, hvor uendeligt trist. Et meget smukt og gribende digt. Jeg er
virkeligt ked af det på jeres vegne, ved godt hvor hårdt det er at
miste en trofast ven.
Og sikke dog nogle dejlige billeder.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Stine

Dato : 13-02-03 23:27

Kære Camilla, Dorthe, Lise, Bente & Kate

Tusind tak for de trøstende ord...det har varmet!

Selvom tiden går, synes jeg stadig, det er utrolig svært helt at acceptere
det der med ét ændrede vores liv i fredags...

Victor lå i tårnets øverste køje (favoritpladsen over alle) da vi kom hjem
fra arbejde - som om han sov. Blot kunne jeg med det samme se, at det gjorde
han ikke! Tilsyneladende er ham dog sovet helt fredeligt ind, idet der ikke
var tegn på smerte (så tænker jeg ikke, at han ville have ligget i
sovestilling uden tegn til muskelspænding, kramper eller lignende. Hans
ansigt var afslappet, øjnene helt lukkede).
Jeg har selvfølgelig bebrejdet mig selv, gransket min hjerne og ikke mindst
ransaget lejligheden, men der _var_ ingen tegn eller signaler, ingen
symptomer, ingen oversete fare (Victor var heller ikke en natur, der opsøgte
spænding, når vi ikke var hjemme...).Victor blev 3½ år og har været frisk i
de 2 år, han har været her hos os. Jeg har kun set ham sløj én eneste gang -
det var i forbindelse med den narkose han fik for 3 uger siden i forbindelse
med tandrens. Og han har ikke udvist symptomer, som jeg har været i stand
til at fange (hvilket selvfølgelig har påført mig oceaner af skyldfølelse)
udover hans tandsten, som dyrlægen understregede var meget let og med rigtig
god prognose for fremtiden. Hans pels var meget flot og øjnene helt klare
med et intenst blik.

Aftenen i forvejen var begge katte i fuldt vigør og tog omkring midnat en
ordentlig omgang sofafræs. Hans øjne var klare og frække, da Stefan bad dem
skrue lidt med for tempoet ved 00.30-tiden. Næste morgen var som alle
andre - det sidste jeg gjorde, inden jeg låste mig ud var at kigge Victor i
øjnene og nusse ham på gensyn om eftermiddagen. Han stod midt på stuegulvet
som altid og fulgte mig hele vejen ud med sit kloge blik. Alting var bare så
normalt, men det skulle altså blive vores sidste lille intime øjeblik...

Det smerter mig stadig helt helt ubeskriveligt! Men det at alting
tilsyneladende er gået stærkt og ikke umiddelbart har været forbundet med
smerte må blive den trøst, som skal give mig mod på en ny katteven til
Midde.

Endnu engang tak til jer!

Stine

Fra : @

Dato : 14-02-03 01:15

Hej

Det var da ret sørgeligt.

Nu får man slet ikke lyst til at forlade sin mis :)

Er det ikke noget man kan få svar på, hvad der kunne være sket med den lille
mis?

/Anja

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 14-02-03 12:59

> [...]
> Nu får man slet ikke lyst til at forlade sin mis :)
> Er det ikke noget man kan få svar på, hvad der kunne være sket med den lille

Hej Anja, man kan få dyrlægen til at foretage en autopsi, som i nogle tilfælde
giver et svar, men ikke altid. Nær familie havde en perser-dreng, der døde på
samme, hurtige måde. Undersøgelsen viste, at han havde fået en hjerneblødning,
og at intet havde kunne forhindre det. Det gav ro i sindet at vide, det ikke var
forgiftning fra stueplanter el. andet der kunne gentage sig ved den næste kat.

Hilsen Dorthe

Fra : Denise

Dato : 14-02-03 09:09

Hej Stine
Puha, det var godt nok en ung alder at dø i. Det er godt nok underligt hvad
det kan være. Han har måske haft en skjult sygdom, og det kunne du jo ikke
gøre noget ved. Det er mærkeligt, skyldfølelser har man altid, når en af
misserne dør, det tror jeg også jeg har haft med alle mine katte. Man skal
nok finde noget at bebrejde sig selv for, det hører jo åbenbart med i
sorgbearbejdelsen, men er selvfølgelig helt urealistisk.
Jeg kan også godt forstå, at der er svært at acceptere at han ikke lever
mere, og det tager lang tid at komme over, det gør det for mig hver gang. Og
det er der ikke noget at gøre ved, man skal bare tage den tid det tager og
på een eller anden måde forsøge at tænke, at det var dejligt man trods alt
oplevede nogle gode år sammen.
Det er et smukt digt og nogle dejlige billeder.
Medfølende hilsner Denise

Fra : Kate

Dato : 15-02-03 12:05

Hej Stine

Desværre hjælper selvbebrejdelser ikke noget, men jeg kender dem så
udmærket. Da minOliwer blev syg og måtte aflives gik jeg også længe
rundt og bebrejdede mig selv at jeg dog ikke havde opdaget det
tidligere. Problemet er så bare, set i bakspejlet, jeg havde alligevel
ikke kunnet redde ham.

Har du overvejet at få Victor obduceret? Det ville måske kunne give et
fingerpeg om hvad han døde af og dermed give dig ro i sindet.

Jeg forstår så godt din sorg, den er svær at slippe, men jeg håber at
du henad vejen kan glædes over de gode tider du havde sammen med
Victor.

Fra : Stine

Dato : 15-02-03 15:35

Kære Alle

Tak for jeres bidrag og omsorg...

Vi kom hjem fredag kl. 16.30 og ifølge dyrlægen som vi konsulterede asap
(desværre ikke vores egen, der ingen tider havde - heller ikke til at tage
noget akut) havde vores dejlige mis allerede været død i 4-6 timer. Der var
umiddelbart ingen tegn til forgiftning (ingen fråde, intet opkast, ingen
venden-det-hvide-ud-af-øjnene) og som sagt ingen tegn på smerte. Jeg tænker
ikke, at Victor ville have lagt sig til at sove oppe i tårnet, hvis han
havde haft voldsomme smerter og evt. været nervøs/bange. Vi var selvfølgelig
meget interesserede i en obduktion, men i samråd med dyrlægen lod vi den
mulighed ligge (selvom det så giver en del ulmen i vores sind), fordi det
pga.weekenden (det foregår i Århus når man bor i Aalborg) ville være
påkrævet, at han skulle fryses ned, hvorved megen vigtig information ville
gå tabt og svaret derfor blive halvt. Dyrlægens "bedste bud" (også vores
egen som jeg ringede til mandag) var en hjerneblødning, et hjertestop,
blodprop eller lignende (dog havde Victor ingen mislyde fra hjertet, da han
blev undersøgt 3 uger tidligere, men en hjertesygdom kan selvfølgelig godt
til dels være skjult). Min egen dyrlæge har gjort, hvad han kunne for at
overbevise mig om, at hvis Victor havde haft en alvorlig, kronisk lidelse,
så _ville_ der have været signaler, som jeg havde været i stand til at
fange, inden det nåede så vidt. Som nævnt havde Victor ikke forinden været
spor sløj eller anderledes end vanligt. Det skete helt uden forvarsel og ude
af mine hænder. Chokeffekten er nok det, der får mig til at søge svaret i,
om det var noget jeg gjorde eller undlod at gøre. Men lige meget hjælper
det. Victor kommer ikke tilbage. Savnet og smerten er også "kun" her hos os
der blev tilbage. Minderne om vores lutter gode stunder sammen er det der
fylder mine tanker ligenu, og det hjælper mig til at få smilet og glæde
tilbage, så jeg igen kan komme ovenpå.

Jeg ved, at nogle vil synes dette lyder vanvittigt, men fordi vi bor i
lejlighed og ingen have har, kørte vi om lørdagen til Hobro for at få vores
smukke spindebamse kremeret. Og en dag når vi får en have, skal Victor ligge
her - midt i en dejlig varm solstråle - og studere flyvende madpakker.
Løftet om at han en dag skulle blive konge af vores fremtidige (indhegnede)
have, aflagde jeg allerede for meget lang tid siden

God weekend (det der er tilbage) til jer alle og nus jeres skønne
mittetatter en ekstra gang fra mig.

Stine

Fra : marianne hellemose

Dato : 15-02-03 16:30

Hej Stine

Det er en barsk oplevelse I har haft, og det er svært
ikke at spekulere på hvad det var. Jeg er sikker på at
Victor har haft nogle super-dejlige år sammen med jer
og Midde, det må I prøve at trøste jer med, selv om det
kan være svært.

Mange kærlige "trøste-tanker" til jer og en nussetur til
Midde

knus
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@KATTEparadis.tdcadsl.dk

Fra : Kate

Dato : 16-02-03 10:00

Din beskrivelse af Victor lyder så fredelig så jeg tænker
hjerneblødning eller hjertestop og det kan man hverken gøre fra eller
til overfor.
Ang. obduktion ville jeg også følge min dyrlæges anbefaling.

Håber du/i kan komme jer over sorgen og mindes det gode i havde med
ham. Det er sådan jeg har gjort med alle de dyr jeg i årenes løb har
mistet, det har hjulpet mig.

Fra : Søren Juul

Dato : 24-02-03 19:28

Kæreste Stine

Det gør mig virkelig ondt at læse om det der er sket. Jeg kan godt forstå at
i "vil have ham med", hvis i engang får en have. Vi blot kondolere og sende
dig et kram. Håber du finder den rigtig plads i dine tanker til den
forskækkelse og sorg du nu er i.

KH

Linda - der selv måtte sige farvel til en gammel spindemaskine for et par
uger siden, efter næsten 13 års trofast følgeskab. Han ligger nu oppe under
havens ældste bøgetræ.

Fra : Stine

Dato : 24-02-03 20:37

Tusind tak for krammet Linda! Det lunede!

Jeg læste faktisk din meget gribende beretning om din skønne Rokke-mis for
et stykke tid siden. og den bevægede mig helt utroligt. Selvom det må have
været en vanvittig tung beslutning, fik I taget en meget meget smuk afsked!

Selvom vi ved, at vores pelsede "børn" formentlig skal herfra før os, så er
det umuligt at forestille sig, hvilket tomrum de efterlader os i.

At miste er unægteligt en tung del af livet, men at løbe en sådan
følelsesmæssig "risiko" kan til fulde opvejes af al den gensidige respekt og
kærlighed, som vi deler, mens de endnu er her! Og minderne dem har vi jo til
evigt eje

Også mange trøstetanker i din retning...

Stine

Fra : Trine Piltoft

Dato : 15-02-03 20:54

Hej Stine!

Det var da en frygtelig trist oplevelse du der har været ude for. Hvis han
er sovet så fredfyldt ind som tegnene tyder på, er det dog forhåbenligt en
trøst for dig. Man kan jo sige at det er den slags død man kunne ønske sig
for alle sine dyr - fredfyldt og uden forudgående sygdom - det er bare
mange, mange år for tidligt

Medfølende hilsner fra
Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/