Stolt katteslave
Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 09-02-03 20:58

Hej allesammen

Lige lidt overstadig glæder herfra....

Emma fik EX1... Jeg er bare glad for det gik rigtigt godt. hun tog det
ganske fint omend hun var lidt nervøs.

Hilsen Randi

Fra : Majer

Dato : 09-02-03 21:21

"Randi Skindbjerg Kristensen" <norsk-skovkat@dk-skindbjerg.dk> skrev i en
meddelelse news:b26brf$7sq$1@sunsite.dk...
> Hej allesammen
>
> Lige lidt overstadig glæder herfra....
>
> Emma fik EX1... Jeg er bare glad for det gik rigtigt godt. hun tog det
> [...]

Hej Randi!!

Tillykke med det. Kan godt forstå at du er stolt!
Creamy blev EX2, men hun har også en hård konkurrent, så jeg er godt
tilfreds.
Creamy var dog lidt stresset under bedømmelsen, så jeg tror at jeg vil prøve
at Købe sådan noget "Bach Rescue Remedy" til hende, inden hun skal på
udstilling igen.

Hvordan gik det med jer andre på udstillingen??

Mange hilsner fra
--
Majer

http://www.majer.dk
(Nu med helt nyt design)

Fra : Mette Jensen

Dato : 09-02-03 21:27

Ja, det er vi skam flere der er stolte af )

> Hvordan gik det med jer andre på udstillingen??

Kashmir fik sit andet CAPIB så nu skal han til Sverige for at komme
vidre.....
Det bliver nok ikke før vi skal have andre med, men glade er vi!

--
Venlig hilsen Mette

www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Lars Dahl

Dato : 10-02-03 10:31

Majer <majbritt<FJERN@majer.dk> skrev i

> Hvordan gik det med jer andre på udstillingen??

Hej Majer

Tjah.. Nu blev det jo dig, der var årsag til udstillingens første pinlighed
for os .
For ikke-indviede: Jeg havde lovet Majer at medbringe vores vægt, da ingen
rigtig vidste, hvor meget Creamy vejede. Det endte med at vise, at hun - 8
mdr. gammel - vejer ½ kg. mere end Hr. Louis, som skal forestille en 2½ årig
hankastrat! Hmmm....
Næste pinlighed kom under Hr. Louis' bedømmelse: I det jeg tog ham ud af
buret, kom dagens største hyl fra højttaleranlægget. Hr. Louis hoppede godt
nok noget, hvilket dommeren bemærkede, så jeg fortalte ham at Hr. Louis er
ret nykastreret, og derfor ikke så sikker endnu. Det fik ham til at indlede
sine kommentarer således: "Jeg har her en - iflg. ejeren - nykastreret
hankat" (laaaang pause) "Og det er jeg glad for!" "Han har ellers en fin
størrelse - hvis han havde været en af mine unge hunner!!" Til gengæld var
han ret begejstret for alt andet end lige hans størrelse, så Herren endte
skam med - stik imod al forventning - at få sit første CAP .
Hekla endte med at få Ex2, i hård kamp med 4 andre unge damer - og under
megen klage fra dommeren over, at kvaliteten var så høj hele vejen rundt, at
det var svært at dømme no'en af dem ud... (Dommeren her var Jette Eva
Madsen, som jo må formodes at ha' set en skovkat eller to i sin tid ).
Det bedste ved den bedømmelse var dog, at Hekla ikke blev nær så hysterisk,
som hun blev i Remisen, så det lover positivt for fremtiden .

Vi nåede også at få lidt af et dunk oven i ho'det, men det vil jeg lade
ejeren af missen selv fortælle om....

Og så forresten tillykke til Randi og Emma med en go' debut

Mvh. Lars Dahl

--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 10-02-03 10:40

> Og så forresten tillykke til Randi og Emma med en go' debut

Tak og selv tillykke, Også til ALLE jer andre.

Emma blev rost for sin flotte pelsopsætning.....!
Men ak det kan jeg vist ikke tage roserne for...

STORT tak til Mette for hjælpen... du er en knag

Randi

Fra : Grit Wessel

Dato : 10-02-03 15:35

> Emma blev rost for sin flotte pelsopsætning.....!

Det blev Galadriel også. Hun fik af vide, at hun var den af kattene i hendes
klasse (der var 8), der har bedst præsenteret. Det sjove er, at samme dommer
sidste gang kritiserede mig for at Galadriel ikke var gjort ordentlig i
stand (hendes pels skildte, så det var nok berettiget). Anne (dommeren)
startede med at spørge mig, om jeg havde vasket Galadriel, for hun kunne jo
også huske sidst hun havde haft hende på bordet. Så måtte jeg (ganske i
overensstemmelse med sandheden) fortælle hende, at det havde jeg ikke, men
Galadriel havde selv klaret den sag. Hun startede dagen med at skrabe
kattegrus ud i buret, vælte vandskålen og så rulle sig i
grus/vand-blandingen - så nu ved jeg, hvordan jeg skal gøre hende i stand
næste gang *grin*

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Majer

Dato : 10-02-03 10:50

"Lars Dahl" <ldahlREKVALME@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mdr. gammel - vejer ½ kg. mere end Hr. Louis, som skal forestille en 2½

Hej Lars!

Hihi... det skyldes nok "bare" at Creamy har levet af killingefoder indtil
nu Men det er jo slut nu... Håber at dine killinger får glæde af maden!

> Vi nåede også at få lidt af et dunk oven i ho'det, men det vil jeg lade
> ejeren af missen selv fortælle om....

Øh... håber ikke at jeg står til regnskab for noget, ud over Creamy's vægt!!

Mange hilsner fra
--
Majer

http://www.majer.dk
(Nu med helt nyt design)

Fra : Lars Dahl

Dato : 10-02-03 11:00

> Hej Lars!
>
> Hihi... det skyldes nok "bare" at Creamy har levet af killingefoder indtil
> nu Men det er jo slut nu... Håber at dine killinger får glæde af
maden!

Det skal de nok få .

> Øh... håber ikke at jeg står til regnskab for noget, ud over Creamy's
vægt!!

Bare rolig, det har ikke noget med dig at gøre

Lars

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 10-02-03 17:28

"Lars Dahl" <ldahlREKVALME@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Vi nåede også at få lidt af et dunk oven i ho'det, men det vil jeg lade
> ejeren af missen selv fortælle om....

Tjaah, det er mig, der er ejeren. Vi havde en knap så god dag. Emily blev
sur under bedømmelsen, men værre var det, at Aurora fik konstateret halefejl
Det var noget af en bet. Underligt, at sådan noget pludselig kan
opstå - det er kommet inden for de seneste uger. Det er jo ikke lige det,
man ønsker for sin planlagte avlshun

Nå, i det mindste fik de rigtig pæne bedømmelser, selv om de måtte nøjes med
ex (der var, som Grit siger, 8 i klassen, og de var gode). Emily fik bl.a.
at vide at hun havde en SUPER pelskvalitet (med streg under og det hele
*SS*)

Mvh. Else.

Fra : Bente Jepsen

Dato : 10-02-03 19:27

> [...]
> Det var noget af en bet. Underligt, at sådan noget pludselig kan
> opstå - det er kommet inden for de seneste uger. Det er jo ikke lige det,

Øv da, hvor træls.

Kan du så ikke bruge anledning til en ny kat *grin*

Tillykke med bedømmelsen af Emely.

Mange hilsner
Bente

Fra : Katrine Nederby

Dato : 11-02-03 12:39

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det var noget af en bet. Underligt, at sådan noget pludselig kan
> opstå - det er kommet inden for de seneste uger. Det er jo ikke lige det,

Æv da også
Selvom det var livmoderbetændelse, der afgjorde sagen herhjemme, kender jeg
kun skuffelsen alt for godt Jeg havde allerede navngivet mit A-kuld
*snøft* (det blev tre drenge og tre piger *g*).

Men er det bare helt slut med Aurora som avlskat? Altså...er det 100%
sikkert, at hun har halefejl? Eller venter man nogle uger og får det tjekket
igen? -Hun kan vel også have slået/klemt halen eller....?

Jeg ved godt, man ikke skal avle på halefejl, så det er ikke en
"undskyldning" for alligevel at avle på hende, jeg fisker efter. Men jeg har
selv kun mærket en "erhvervet" halefejl - brud på halen - og det er jo ikke
arveligt. Er det nemt at se/mærke forskel eller vælger man bare den sikre
løsning (at tage katten ud af avl uanset hvad)?

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 11-02-03 13:39

"Katrine Nederby" <katnederbyFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e48e02b$0$2542> Æv da også
> [...]
> kun skuffelsen alt for godt Jeg havde allerede navngivet mit A-kuld
> *snøft* (det blev tre drenge og tre piger *g*).

Hæ, ja jeg har da også navneforslag til de første 30 kuld *GGG*

> [...]
tjekket
> igen? -Hun kan vel også have slået/klemt halen eller....?

Jeg aner det ikke. Snakkede med nogen, der kendte nogen der havde fået deres
kat røntgenfotograferet og fået en erklæring på, at det ikke var en halefejl
i "udstillingsforstand" - men hvad det så var, ved jeg ikke.

> [...]
> arveligt. Er det nemt at se/mærke forskel eller vælger man bare den sikre
> løsning (at tage katten ud af avl uanset hvad)?

Det aner jeg heller ikke *S*. Tilsyneladende er der også meget forskellige
holdninger blandt opdrætterne. Louise her fra gruppen har fx valgt at avle
på Vianna trods halefejl, men sælge killingerne til kæl, andre ville vælge
at kastrere Aurora, men ville ikke have problemer med at avle på hendes
søster (Emily), atter andre synes slet ikke halefejl er graverende.
Jeg er i gang med at spørge mig for blandt de mere erfarne, så må vi se,
hvad det ender med *S*.

Mvh. Else.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-02-03 13:51

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev...
SNIP
> Jeg er i gang med at spørge mig for blandt de mere erfarne, så må vi se,
> hvad det ender med *S*.

Hej Else

Mit personlige råd vil være at tage hende med på et par udstillinger mere og
se, om dommerne dér kommer til samme konklusion...
Jeg har udstillet en af mine egne katte siden hun var killing - og på den 8.
udstilling fandt den pågældende dommer en halefejl på hende, som hverken
dyrlægen, de forrige dommere, de efterfølgende dommere, jeg selv eller nogen
andre (meget erfarne) opdrættere nogensinde har fundet igen...

Halefejl er desuden en "underlig" størrelse - de *kan* være arvelige, de
*kan* være opstået senere (fx fordi katten har fået halen i klemme et
sted) - nogle halefejl viser sig tidligt, andre senere osv.

Halefejl er ikke noget en kat dør af - men man skal selvfølgelig ikke avle
hensynsløst på katte/linier med halefejl i generationer, da arvelige
halefejl _muligvis_ kan vandre "opad" og måske ende som en alvorlig fejl i
ryghvirvlerne i stedet for ude på halen et sted.

Og ja, meningerne om hvad man bør gøre med en kat med halefejl er mange -
inden for burmeserne er vi begyndt at se temmelig meget bort fra sådanne
skønhedsfejl, og i stedet koncentrere os om at få udryddet de mere seriøse
arvelige defekter - så kan vi senere kaste os over småtingene igen... Vores
alvsmateriale er heller ikke så stort, så vi vil have meget sværere ved at
sortere katte med "småfejl" fra på forhånd - jeres situation er lidt
anderledes, idet I har et langt større grundlag at vælge fra...

I bund og grund er dog op til den enkelte hvordan man vil tackle situationen

Mvh. Camilla

Fra : Bente Jepsen

Dato : 11-02-03 19:24

> Halefejl er desuden en "underlig" størrelse - de *kan* være arvelige, de
> *kan* være opstået senere (fx fordi katten har fået halen i klemme et
> sted) - nogle halefejl viser sig tidligt, andre senere osv.

Er det ikke muligt på et røntgenbillede at se om halefejlen er medfødt eller
erhvervet ved skade ?

Hilsen
Bente

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 11-02-03 19:50

"Bente Jepsen" <bente.jepsen@antispam.mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3e493fad$0$2588$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Er det ikke muligt på et røntgenbillede at se om halefejlen er medfødt
eller
> erhvervet ved skade ?

Auroras er ihvertfald ikke medfødt, for hun havde den ikke for en måned
siden. Til gengæld kan de vist godt udvikle en halefejl uden at de er kommet
i klemme eller til skade på anden vis. Jeg ved desværre ikke noget om
arvegangen i det.

Mvh. Else.

Fra : Niels Peter

Dato : 11-02-03 20:30

> [...]
meddelelse news:3e493fad$0$2588$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Er det ikke muligt på et røntgenbillede at se om halefejlen er medfødt

Det er desværre sjældent muligt. I nogle få tilfælde kan det ses, fordi
der tydeligvis er et brud, der er vokset dårligt sammen eller lignende.
Men i den fleste tilfælde kan man ikke afgøre det ved røntgen.

Niels Peter

Fra : Louise Viborg

Dato : 09-02-03 21:24

Hej Randi!
Tillykke med Emmas Ex 1'er
Hun er jo stadig en lille pige og skal lige finde ud af hvad alt det
udstillings halløj nu er for noget, så hun er fuldt ud undskyldt for
at være lidt nervøs

Venlig hilsen, Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

Fra : Tournesol

Dato : 10-02-03 09:15

Hej

> Lige lidt overstadig glæder herfra....
>
> Emma fik EX1... Jeg er bare glad for det gik rigtigt godt. hun tog det
> ganske fint omend hun var lidt nervøs.

Stort tillykke )

Cæsar fik EX2 mest fordi dommeren ikke menet han gad scenen.
Cæsar tog det kanont fint i forholdt til sidste gang hvor han ikke gad
overhovet denne gang gad han da men dommeren ævlede for længe og så gad han
ikke mere >grin<

Jeg er godt tilfreds med Ex2 stolt ))) Han fik meget flot udtale fra
dommeren ))

Min pels vask var lykkedes helt denne gang tak for rådene især til mette
)

Glæder mig til næste udstilling hvor jeg nok vile have min nye killing
Yellow med også måske og min norke skovkat Amerine.

Det bliver vist først i sep .

Det var også sjovt at få hilst på en par enktle her fra ng )

Hilsen Henriette.
--
DK.TOURNESOL
www.dktournesol.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-02-03 13:08

> [...]
> Hej allesammen
> Lige lidt overstadig glæder herfra....
> Emma fik EX1... Jeg er bare glad for det gik rigtigt godt. hun tog det

Hej Randi

Tillykke med det fine resultat - og med alle lotterigevinsterne *gg* -
regner jo så med at se dig på næste udstilling i Racekatten (der er
_gudskelov_ længe til - mine ben er SÅ smadrede i dag....) for at gøre brug
af dit nyvundne udstillingsgebyr

Min medbragte aby levede fuldt og helt op til sit navn under bedømmelsen
(Pinen, kort for Hovedpinen...) for hun var bare ikke til at styre på 10
tønder land! Hun kartede rundt og skulle kæle, lege og alt muligt andet end
bare at stå stille - under "Generelt helhedsindtryk" har dommeren skrevet
"Dynamite", det siger vist det hele
Men bortset fra det, så fik hun en fin bedømmelse og sit andet CACIB, så
forude venter Malmø i marts måned, hvor hun - hvis vi er rigtig heldige -
kan få sit tredje og sidste CACIB om lørdagen og første CAGCIB om
søndagen...

Jeg håber ellers at I alle havde en god dag!

Mvh. Camilla