burmesere og hypokalemi
Fra : Marie

Dato : 08-02-03 11:14

Hei

har surfet en del danske burmesersider og ser at det har vært flere
tilfeller av hypokalemi. er dette veldig utbredt i danmark. har ikke hørt om
noen tilfeller her i Norge, men det kan jo selvfølgelig være at det ikke er
et "åpent" tema. hvor kommer hypokalemien fram, er det et spesielt land
eller en spesiell typemessig burmeser?

mvh
Marie

--
________________________________
-uin#6023853
http://homefree.freewave.no/~s127955
http://homefree.freewave.no/~s120658

Fra : Bjørn S

Dato : 08-02-03 16:07

"Marie" <nospampurrz@frisurf.no> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> et "åpent" tema. hvor kommer hypokalemien fram, er det et spesielt land

Sakset fra : http://www.sverak.se/avr/hypokalemi.htm ;
*1) Det finns idag indikationer på att fall av hypokalemi har upptäckts i
våra grannländer Danmark och Finland.

/Bjørn

Fra : Katrine Nederby

Dato : 08-02-03 21:47

> [...]
er
> et "åpent" tema. hvor kommer hypokalemien fram, er det et spesielt land

Hej Marie.

Nej, hyopkalaemi er ikke særligt udbredt i Danmark, men der har været
tilfælde, og de skal selvfølgelig tages alvorligt. Sygdommen har været kendt
blandt burmesere i både England og Finland i flere år, men desværre er ikke
alle opdrættere lige åbne omkring den slags ting. Og ikke alle tager
risikoen for at videregive genet lige alvorligt. Derfor skal man være yderst
påpasselig ved import af nyt avlsmateriale.

Sygdommen viste sig først i Danmark omkring 2000/2001 ved en parring imellem
netop en engelsk og en finsk importet kat. Opdrætterne var åbne og
ansvarlige omkring problemet, tog selv mulige bærere ud af avl og bad
killingekøbere om at gøre det samme (Der har været flere kuld efter
hankatten) og mig bekendt avles der ikke på afkom efter disse katte
herhjemme. Man blev på samme tid opmærksomme på problemet hos andre katte
med finske aner og tog ligeledes disse ud af avl - Sådan da, for der findes
stadig een fertil kat herhjemme , som kan være bærer. Og den har endda lige
haft killinger.

Det er selvfølgelig svært altid at være 100% sikker på, at ens katte går fri
for arvelige sygdomme, da man altid er afhængig af andre opdrætteres
åbenhed. Dertil kommer den risiko, som følger af at nogle arvelige sygdomme
kan ligge skjult i generationer. Derfor tør jeg heller ikke sværge på at
sygdommen er under fuld kontrol herhjemme, men det er bestemt mit indtryk
Grunden til at du støder på sygdommen på flere hjemmesider er jo netop
at opdrætterne har valgt at være åbne

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 08-02-03 22:16

Øh..og hvad er så det der hypokalemi for noget??

Hilsen
Lisbeth

Fra : Ida

Dato : 08-02-03 22:39

--
"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Øh..og hvad er så det der hypokalemi for noget??
>
> Hilsen
> Lisbeth

Jeg var ligeledes nysgerrig og fandt dette
http://www.sverak.se/avr/hypokalemi.htm

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 09-02-03 18:31

> Øh..og hvad er så det der hypokalemi for noget??

Hej Lisbeth.

Nu kommer jeg måske til at gentage den svenske artikel, men her får du det
lige på dansk også

Ved hypokalaemi ses der for lidt kalium I blodet, og da kalium har stor
betydning for muskelfunktionen er symptomerne generel muskelsvækkelse
(besværet gang, svært ved at springe, hængende hoved osv.).

Der findes forskellige former for hypokalaemi (Det kan blandt andet også ses
ved nyresvigt), men ved netop denne type er årsagen en forskydning i
ballancen imellem det kalium, der befinder sig i blodet og det, der er i
cellerne, så der bliver mindre kalium i blodet og mere i cellerne. Denne
type hypokalaemi dukkede op i beg. af firserne (I Australien og England) og
er indtil videre kun set hos burmesere. I 90’erne så man tilfælde i Finland
og for et par år siden også i Danmark. Der er endnu usikkerhed omkring
arvegangen, men man mener sygdommen er recessivt arvelig, men det er
desværre endnu ikke muligt at teste for den (kun katte med sygdommen i
udbrud kan teste positivt). Derfor ved man heller ikke med sikkerhed, hvor
udbredt den er, men det fygtes, at der allerede er sket en stor spredning i
både England og Finland (som sagt har ikke alle opdrættere vist sig lige
ansvarlige).

Sygdommen udløses gerne ved stress og ses oftest hos ganske unge burmesere
(3-6 måneder), men det første anfald kan ses så sent som i 1½ års alderen.
Hos ca. halvdelen af kattene forsvinder anfaldene i løbet af et par år, og
de bliver raske, mens den anden halvdel bliver ved med at få tilbagefald og
må behandles med kaliumtilskud resten af livet for at forhindre nye udbrud.
Der er desuden også set dødsfald. Og dertil kommer selvfølgelig de katte,
som kan være bærere.

Selvom der ikke er set ret mange tilfælde herhjemme (et kuld killinger), er
det bestemt en sygdom, som skal tages alvorligt og noget man som opdrætter
bør være både ansvarlig og åben omkring, så vi forhindrer yderligere
spredning. Men sådan gælder det jo for arvelige sygdomme i alle racer.