Fertile tortie hanner ?
Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 04-02-03 21:12

Hejsa

efter emnet om tortier tænkte jeg på om nogen keder nogle fertile tortie
hanner ?

Vores egen Logans far er jo et eksemplar af slagsen, me kender ikek andre,
så tænkte om andre kendte nogen ?

MVH
Gitte
www.sacala.dk

Fra : Pia J

Dato : 04-02-03 21:14

Hva? Og her gik jeg og bildte mig ind at kun hunner var Tortie...

:Pia

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 04-02-03 21:16

> Hva? Og her gik jeg og bildte mig ind at kun hunner var Tortie...
>
> :Pia

- Det er de normalt også - jvf. mit tidligere indlæg om de røde katte. En
kat, der er tortie er nødt til at have et X med det røde farvegen på og et X
uden det røde farvegen på. Så enkelt er det. Hvis ikke man har to X'er kan
man altså ikke blive tortie.

Derfor er det også kun ved kromosomfejl, at hankatte kan blive tortie - men
det kan altså lade sig gøre. Det sker meget sjældent, og i hovedparten af de
få tilfælde skyldes fænomenet, at hankatten har det såkaldte Klinefelder
Syndrom (findes også hos mennesker), der giver sig udslag i en genotype, der
hedder XXY eller evt. XXXY, hvor det normale er XY. Katte med Klinefelder er
næsten altid sterile og mangler ofte en del af de karakteristiske kønstræk
(har for eksempel ofte meget små testikler), men det kan altså godt ske, at
de er fertile.

Håber det hjalp dig i din forvirring ).

VH Lisbeth
--
http://www.mactabby.dk - opdræt af maine coons.

- Cats come in many varieties...and every one is divine.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-02-03 22:31

"Lisbeth Christensen" <mactabby@hotmail.com> skrev...
> [...]
> (har for eksempel ofte meget små testikler), men det kan altså godt ske,

Hej Lisbeth

Nej, der findes faktisk flere måder en hankat kan blive tortie på end blot
XXY-kombinationen, og det vil ihvertfald være tilfældet med de få fertile
tortie hanner, da XXY-kombinationen gør katten steril.
Nemlig "Chimeras" (ved ikke hvad det kaldes på dansk), hvor to befrugtede
æg-celler smelter sammen, og disse æg-celler skulle så have hhv.
kombinationen XOY og XoY. Disse er fertile, og har normale kønskromosomer.
Desuden er der "Mosaics", hvor forskellige celler har forskellige
kønskromosom-sammensætninger, således at fx cellerne, der bestemmer
pelsfarven har kromosomerne XOXoY (tortie), men spermcellerne har det
normale indhold af kønsceller (XY), så vil også disse være fertile.
Endelig er der den mulighed, at det orange gen O kan mutere til o i nogle
celler og derfor komme til udtryk som sort pigment på en ellers rød
(orange ) kat - den vil så ikke være "rigtig" tortie - genetisk - og vil
også kun give afkom som værende rød.

Mvh. Camilla
www.burmese.dk
Aby-killinger til salg!

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 04-02-03 22:36

Hej Camilla.

Tak for suppleringen .

"Nej, der findes faktisk flere måder en hankat kan blive tortie på end blot
XXY-kombinationen"

- Jeg skrev også "i hovedparten af tilfældene" .

"det vil ihvertfald være tilfældet med de få fertile tortie hanner, da
XXY-kombinationen gør katten steril"

- Ikke nødvendigvis. Mænd (altså mennesker *S*) med Klinefelder bliver
heller ikke nødvendigvis sterile.

"Nemlig "Chimeras" (ved ikke hvad det kaldes på dansk)"

- De hedder faktisk noget så logisk som "kimærer" ). Og "mosaics" hedder
såmænd mosaikker .

Din forklaring på mosaikker lyder mærkelig i mine ører - men det er sikkert
bare mig, der husker galt...må lige slå det op .

VH Lisbeth

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-02-03 23:11

"Lisbeth Christensen" <mactabby@hotmail.com> skrev...

Hej Lisbeth

> Tak for suppleringen .

Velbekomme - Robinsons "Genetics for Cat Breeders and Veterinarians" er
genial til den slags genetiske mysterier

> - Jeg skrev også "i hovedparten af tilfældene" .

Sorry - havde jeg overset

> - Ikke nødvendigvis. Mænd (altså mennesker *S*) med Klinefelder bliver
> heller ikke nødvendigvis sterile.

OK - citerede blot Robinsons bog, hvor det fremgår, at disse vil være
sterile.

> - De hedder faktisk noget så logisk som "kimærer" ). Og "mosaics"
hedder
> såmænd mosaikker .

Mosaikkerne kendte jeg jo egt. godt - men kimærerne kunne jeg ikke lige
huske, tak for det!

> Din forklaring på mosaikker lyder mærkelig i mine ører - men det er
sikkert
> bare mig, der husker galt...må lige slå det op .

Igen, citat/oversættelse... kort forklaring er, at det er flere forskellige
kombinationer af cellekonfigurationer (lyder nærmere som noget edb - men
hvad...), fx en konfiguration for hudceller, en anden for kønsceller.

Mvh. Camilla
www.burmese.dk
Aby-killinger til salg!

Fra : "Carsten Sørensen"

Dato : 04-02-03 23:16

On Tue, 04 Feb 2003 22:30:42 +0100, Camilla Scharff wrote:

[genetik]

Jeg synes det er ufatteligt interessant, men næste gang du poster sådan
et indlæg, sender du så ikke lige et par Pamoler med?

Carsten Sørensen, der lige måtte lave et par gennemlæsninger

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-02-03 23:51

"Carsten Sørensen" <bwu1ee202@sneakemail.com> skrev...
> Jeg synes det er ufatteligt interessant, men næste gang du poster sådan
> et indlæg, sender du så ikke lige et par Pamoler med?

Pamoler kan jeg nok ikke lige klare, men måske et par Ibumetiner
Kode for Ibumetin: (O) (og de er også runde i stedet for aflange...)

Camilla + (OO) ;-D

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 04-02-03 21:30

Hej

Ja Pia hvis du kigger på Logans stamtale er der et billede af farmand,
desværre kan man slet ikke se han sort da det sidde i nakken, men han er NFO
f 09 23 61 altså med blå øjne også *SS*
Så det er derfra Logan kunne lave en smuk blå øjet killing.

MVH
Gitte
www.sacala.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-02-03 22:32

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev...
> Hva? Og her gik jeg og bildte mig ind at kun hunner var Tortie...

Jep, sådan *burde* det også være - men Moder Natur er jo større end som så,
og ihvertfald "outsmarter" hun jævnligt alle de fine genetiske teorier

Mvh. Camilla