Så fik Bambi killinger
Fra : Lars Dahl

Dato : 03-02-03 20:52

Hej Gruppe

Så passede det endelig damen at aflevere no'en killinger . 2 stks (i
underkanten, når der er fire, der vil ha', men man ka' jo ikke vinde hver
gang) - en sort tabby/hvid dreng og en rød tabby/hvid m/k... Hvad m/k'en er
for en, er ikke godt at vide, og der går et stykke tid endnu, før vi finder
ud af det.. Bambi er så overbeskyttende, at hun er fløjet i ho'det på mig to
gange! Da jeg ville veje den røde, og da jeg skiftede underlag i kassen.. Så
hun får lov at ha' dem i fred en tid...
I øvrigt kommer den sorte til at hedde Frode - med forbehold for veto fra
Skipper - og den røde - hvis det er en dreng - Gumle. Hvis det er en pige,
er jeg lidt tom for ideer lige nu...

Mvh. Lars Dahl

--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-02-03 20:59

Lars Dahl wrote:
> I øvrigt kommer den sorte til at hedde Frode - med forbehold for veto
> fra Skipper - og den røde - hvis det er en dreng - Gumle. Hvis det er
> en pige, er jeg lidt tom for ideer lige nu...

hvad med Gimle hvis det er en pige??

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Grit Wessel

Dato : 03-02-03 22:02

> hvad med Gimle hvis det er en pige??

Ej altså. Gimle og Gumle ?!? Det hedder kantinerne på KVL (a.k.a.
Landbohøjskolen) - man kan da ikke opkalde katte efter kantiner!

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-02-03 23:08

Grit Wessel wrote:

> Ej altså. Gimle og Gumle ?!? Det hedder kantinerne på KVL (a.k.a.
> Landbohøjskolen) - man kan da ikke opkalde katte efter kantiner!

*fniz* se det vidste jeg slet ikke*G*
her hvor jeg kommer fra har vi et "in-sted" der hedder Gimle, og jeg synes
det passede så fint med Gumle, så det sprang bare lig ei hovedet på mig*GG*

Fra : Louise Viborg

Dato : 04-02-03 11:21

> Ej altså. Gimle og Gumle ?!? Det hedder kantinerne på KVL (a.k.a.
> Landbohøjskolen) - man kan da ikke opkalde katte efter kantiner!

L: Altså der er da snart ikke grænser for hvad man kan opkalde killinger
efter, så vores ikke begynde at opkalde dem efter nogle kantiner *G*

Med venlig hilsen, Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 03-02-03 21:00

"Lars Dahl" <ldahlREKVALME@jubiipost.dk> writes:

> Hej Gruppe
>
> Så passede det endelig damen at aflevere no'en killinger . 2 stks (i
> underkanten, når der er fire, der vil ha', men man ka' jo ikke vinde hver
> gang)

Jamen tillykke med familieforøgelsen :hop:

Vent nu bare med at kønsbestemme dem, det er svært nok selv når de er
blevet større, som flere her i gruppen vist har opdaget mig incl...

Spændt på at høre hvad Jens siger til dem og ikke mindst omvendt..;)

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 03-02-03 21:04

"Lars Dahl" <ldahlREKVALME@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gange! Da jeg ville veje den røde, og da jeg skiftede underlag i kassen..

Hej Lars.
TILLYKKE med dem Må straks fortælle Aurora og Emily, at de er blevet
storesøstre.

> I øvrigt kommer den sorte til at hedde Frode - med forbehold for veto fra
> Skipper - og den røde - hvis det er en dreng - Gumle. Hvis det er en pige,
> er jeg lidt tom for ideer lige nu...

Hun skal da hedde Gertrud *S*

Mvh. Else.

Fra : Elwarth

Dato : 03-02-03 21:16

> [...]
> gang) - en sort tabby/hvid dreng og en rød tabby/hvid m/k... Hvad m/k'en

Hej Lars
Hjertelig til lykke med killingerne.
Mit umiddelbare gæt på den rød/hvides køn er, at det er en dreng. Min
dyrlæge påstår, at ligesom tortier næsten altid er hunner, så er røde katte
hanner. Men det ser nu ud til i Politikens kattebibel, at det godt kan lade
sig gøre at lave røde hunner, det er bare ikke så nemt som hanner.

Nååå, en rigtig løvemor

Held og lykke med dem!

Venligst
Dorthe

Fra : Lars Dahl

Dato : 03-02-03 21:33

"Elwarth" <elwarth@KATTENSjellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lade
> sig gøre at lave røde hunner, det er bare ikke så nemt som hanner.

Hej Dorthe.

Så er det godt, din dyrlæge ikke blev præsenteret for Bambis forrige
kuld.
Det indeholdt bl.a. 1 rød han, 1 rød og 1 creme (= genetisk rød) hun (de
sidstnævnte er i øvrigt Else Gyldenkærnes Aurora & Emily). Så faktisk står
det 2-1 til pigerne, inden vores m/k bli'r kønsbestemt...

Mvh. Lars Dahl

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 03-02-03 21:44

Hej Dorthe.

Grunden til at der er flest røde hanner er, at den røde farve sidder på
X-kromosomet. Det betyder, at en hankat kun skal have et enkelt rødt
farvegen (fordi en hankat har et X og et Y), mens en hunkat skal have to
(fordi en hunkat har to X'er) for at blive rød. Får en hunkat kun et rødt
farvegen bliver hun tortie.

I praksis betyder det, at moderen er nødt til at være rød eller tortie for
at kunne lave røde børn - en hvilken som helst killing vil nemlig altid få
et X fra moderen. At faderen er rød garanterer kun for, at han kan lave
tortiepiger. Eftersom Bambi er tortie med hvidt og Louis er rød, så kan det
altså sagtens lade sig gøre at lave røde hunner her .

VH Lisbeth

PS. Og så tillykke med de små, Lars ). Var det ikke lidt sølle? Er de i
det mindste store?

--
http://www.mactabby.dk - opdræt af maine coons.

- Cats come in many varieties...and every one is divine.

Fra : Elwarth

Dato : 03-02-03 21:57

> klippet forklaring om at lave røde hunner<

Hej Lisbeth
Tusind tak for forklaringen, jeg kunne heller ikke få min dyrlæges teori til
at passe. Nu ved jeg så også, hvorfor den ikke passer

Venligst
Dorthe

Fra : Lars Dahl

Dato : 03-02-03 22:01

"Lisbeth Christensen" <mactabby@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> PS. Og så tillykke med de små, Lars ). Var det ikke lidt sølle? Er de
> det mindste store?

Hej Lisbeth

Af en eller anden grund ventede jeg noget i den retning *G*
Jo, det er sq sølle! Hun lavede jo 5 sidste gang, men denne gang har hun til
gengæld ingen undskyldning for, ikke at opfodre dem selv...
Nu er de jo ikke PE#1-MCO'er, men de vejer 123 og 126 - det er da meget
pænt, uden dog at være prangende. Men hvad ka' man vente sig af et lille myr
og en mor, der selv vejede 65 gr.??

Mvh. Lars

PS. Hvordan går PE#1 og hans næsten li'så lækre søskende og har det?? Vi
glæder os _næsten_ ikke til at få ham hjem *S*

Fra : Mette Rahm

Dato : 03-02-03 22:47

Hej Lars - et stort tillykke med killingerne
Jeg venter jo selv snart - æh... altså Sofie venter selv snart killinger
*fnis*

> Jo, det er sq sølle! Hun lavede jo 5 sidste gang, men denne gang har hun
til
> gengæld ingen undskyldning for, ikke at opfodre dem selv...

Hehe - good point Jeg skulle også hjælpe Electra da hun havde 6, men da
hun efterfølgende lavede 5 og 4 så klarede hun dem også selv *fnis*

> Nu er de jo ikke PE#1-MCO'er, men de vejer 123 og 126 - det er da meget
> pænt, uden dog at være prangende.

Hmmmm - nu er jeg jo af den holdning at alt over 125 gram er synd for
mormissen Sååå - jeg syntes det er nogle dejlige størrelser hun der har
fået sig
Den ideelle vægt er omkring de 100 efter min mening *grin*

>Men hvad ka' man vente sig af et lille myr og en mor, der selv vejede 65
gr.??
Ja, så er det jo flot - tit ligger det også til familen hvor store
killingerne bliver (og hvor store deres kuld er )

Venligst Mette

Vi ses jo på søndag Har Hekla fået monstermeget pels og er blevet
kæmpestor *GGG* Marie er jo stadig lille, sød, og faktisk lidt killingeagtig
*tihi*

Fra : Lars Dahl

Dato : 04-02-03 19:17

Mette Rahm <robogirl@tiscali.dk> skrev i
> Hej Lars - et stort tillykke med killingerne
> Jeg venter jo selv snart - æh... altså Sofie venter selv snart killinger
> *fnis*

Jamen dog.. Flere små, nuttede NFOer *S*. Hvornår er "snart"??

> Ja, så er det jo flot - tit ligger det også til familen hvor store
> killingerne bliver (og hvor store deres kuld er )

Hehe.. Jah.. Bambi er af et kuld på to, og Hr. Louis af et kuld på fem.
Sidste gang lavede de fem og denne gang to, så det må siges at holde stik
*G*

> [...]
>
> Vi ses jo på søndag Har Hekla fået monstermeget pels og er blevet
> kæmpestor *GGG* Marie er jo stadig lille, sød, og faktisk lidt

Det gør vi jo også *S*.

Næh.. Hekla er gået lidt i stå .. Hun vejer pt. ca 3200, dvs. ca 300-500
gr. mindre end hun optimalt sku' ha' gjort, når man kigger tilbage på hendes
familie.. F.x. vejede Frigg 3700 lige inden hun blev syg, ca. 7½ mdr.
gammel.
Men en del pels har hun da fået samlet sig , så alt i alt er hun da ikke
helt ved siden af. Nu håber vi bare, at hun ikke har tænkt sig at være li'så
muggen som i Remisen *gyse*.
Har Marie slet ikke tænkt sig, at blive en stor mis?? Godt nok er hun en sød
lille en, men det er da meningen, hun skal være en sød stor en, ikk??

Mvh. Lars

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 04-02-03 22:27

> [...]
300-500
> gr. mindre end hun optimalt sku' ha' gjort, når man kigger tilbage på

Ja, så vil jeg gerne klage til opdrætteren Mine tøser vejer præcis som
Hekla - og de er i åben klasse!

> Har Marie slet ikke tænkt sig, at blive en stor mis?? Godt nok er hun en
sød
> lille en, men det er da meningen, hun skal være en sød stor en, ikk??

- så pas du hellere på med at drille med størrelse *GGG*

Mvh. Else.

Fra : Lars Dahl

Dato : 04-02-03 23:26

Else Gyldenkærne <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i

> Ja, så vil jeg gerne klage til opdrætteren Mine tøser vejer præcis
som
> Hekla - og de er i åben klasse!

Hej Else

Hvordan er det nu - det er dig, der har Aurora og Emily, ikk??
Så er jeg bange for, at du ikke får meget ud af at klage . Jeg kender
deres opdrættere - hverken til at hugge eller stikke i.. Du får sikkert bare
et flabet svar om, at "det er hvad du må forvente, når deres forældre ikke
er større..." Men i øvrigt kan de da ikke være så ringe, når den ene
ligefrem har egen fanklub *G*

Vi ses på søndag

Lars

Fra : Lene Vang

Dato : 06-02-03 11:35

> [...]
> et flabet svar om, at "det er hvad du må forvente, når deres forældre ikke
> er større..." Men i øvrigt kan de da ikke være så ringe, når den ene

Som Præsident for Aurora og Kesto's officielle fanklub, kan jeg hermed
meddele at vi i Aurora og Kesto's officielle fanklub, arbejder hårdt
på at få Aurora som standart for alle norske skovkatte. For hun er jo
den skønneste kat man kan tænke sig. OG hvis nogen har noget andet at
skulle have, kan de bare komme ad, så skal jeg nok sørge for at de ser
lyset.

Lene Vang - Præsident for Aurora og Kesto's officielle fanklub

PS. kommer DHMK på søndag????

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 06-02-03 15:01

"Lene Vang" <lenevang@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den skønneste kat man kan tænke sig. OG hvis nogen har noget andet at
> skulle have, kan de bare komme ad, så skal jeg nok sørge for at de ser

Aurora takker venligst for initiativet. Hvem har også bestemt, at skovkatte
absolut skal have en stærk hage *fnys*? Næh, lad os få en ny standard. Og så
skal den sige noget om dyb, rød farve, smukke tufser og en max-vægt på 4 kg
for hunner *S*.

På vegne af Aurora
mvh. Else (Auroras sekretær)

> PS. kommer DHMK på søndag????

Tjahh, det har været lidt sløjt på de sidste udstillinger - er der stemning
for at genoptage ideen?

Mvh. Else.
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Helle Andersen

Dato : 06-02-03 15:24

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem har også bestemt, at skovkatte
> absolut skal have en stærk hage *fnys*? Næh, lad os få > en ny standard.

Ganske enig Og lad os så ændre standarten for aby-
hager samtidigt - ingen af mine har nemlig stærke hager
heller

Og så
> skal den sige noget om dyb, rød farve, smukke tufser og en max-vægt på 4
kg
> for hunner *S*.

Efter min mening er det faktisk dybt tåbeligt, at der ikke
er nogen point for farve hos NFO'erne. Hvis det var
tilfældet ville opdrætterne også gå efter at lave klare farver
og der ville ikke være så mange problemer med at
katten var én farve fænotypisk og en anden genetypisk.
Der er en del NFO opdrættere af samme mening - også i
udlandet, så måske kommer det engang ?

> Tjahh, det har været lidt sløjt på de sidste udstillinger - er der
stemning
> for at genoptage ideen?

Jeg nægter altså at rende med mus på, så længe jeg
udstiller aby'er - det er alt for distraherende for dem. Det
er rigeligt, at andre har mus på, for Kesto plejer at
forsøge at hoppe over hos dem og bide sig fast i musen

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Pia Thomsen

Dato : 06-02-03 15:38

> [...]
opdrættere af samme mening - også i udlandet, så måske kommer det engang ?<

Tjae, nu har jeg ikke NFO, men til gengæld en anden race, som også "lider"
under en maglende farve-standard - MCO'en. Men jeg tror og håber ligesom du,
Helle, at det sker en ændring i fremtiden...vi venter spændt!!

Hilsen Pia

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 06-02-03 15:53

> Efter min mening er det faktisk dybt tåbeligt, at der ikke
> er nogen point for farve hos NFO'erne. Hvis det var
> tilfældet ville opdrætterne også gå efter at lave klare farver

Så det bliver lidt som i USA? der er det både for farve og mønster de giver
point og selvfølgelig også katte type

Sanne

Fra : Pia Thomsen

Dato : 06-02-03 16:22

>Så det bliver lidt som i USA? der er det både for farve og mønster de giver
point og selvfølgelig også katte type<

Hej Sanne

Nemlig!! Efter min mening, bør der gives point for katten som en helhed, og
det bliver der ikke sådan som vores standarder for de to racer er nu. Hvor
tungt det skal veje, vil jeg ikke sætte mig til doms overfor - det vil jeg
overlade til dem, som kender racerne mere indgående, end jeg gør.
Er det CFA, tror jeg, der giver samlet 25 point for pelsfarve og mønster??
Det mener jeg, at det er. Jeg synes det er højt sat, men det er også en stor
del af katten.

Hilsen Pia

Fra : Mette Rahm

Dato : 06-02-03 22:11

> [...]
> katten var én farve fænotypisk og en anden genetypisk.
> Der er en del NFO opdrættere af samme mening - også i

JA JA JA !!! ENIG !! Lad farven tælle bare 5 point, det kunne være SKØNT !!

- Mette

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 06-02-03 23:18

"Helle Andersen" <abyFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> katten var én farve fænotypisk og en anden genetypisk.
> Der er en del NFO opdrættere af samme mening - også i

Tjaeh...hvis en farvestandard kunne betyde at der blev færre
"kludetæpper"... så....

Hilsen
Lisbeth
(der skynder sig at dukke sig og løbe i dækning)

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 07-02-03 20:45

"Helle Andersen" <abyFJERN@mail.dk> writes:

> [...]
> er rigeligt, at andre har mus på, for Kesto plejer at
> forsøge at hoppe over hos dem og bide sig fast i musen

Jamen så er problemet jo også løst ;-D
Finder man Kesto får man jo en historie om, hvor "slem" hans mor er og
inden den er færdig er hun jo nok dukket op..*S*

Og jeg kan kun ønske at der kommer en udstilling som jeg også kan
komme til, for jeg kan nok godt bruge musen fra fiskestangen til det..;-(

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 04-02-03 10:58

"de vejer 123 og 126 - det er da meget pænt, uden dog at være prangende"

- Tjah...man skal jo ikke lade sig narre...Atlas-skravlet vejede for
eksempel 118 da han blev født . Og faktisk vejede PE#1 kun 114...så jeg
synes da at det er ganske OK .

PE#1 og hans søskende har det fint - de bliver dejligere og dejligere, og
selv er han en forfærdelig bølle, kun overgået af Cremebollen . Men de er
dejlige og kælne og sociale og legesyge allesammen. Og snotforkælede *GG*.

VH Lisbeth

Fra : Nitsen

Dato : 03-02-03 21:28

> [...]
> gange! Da jeg ville veje den røde, og da jeg skiftede underlag i kassen..

Hop hop - tillykke med de nye bebser - vi glæder os til at se lidt flere
billeder når dronningen tillader audiens *ssss*

> I øvrigt kommer den sorte til at hedde Frode - med forbehold for veto fra
> Skipper - og den røde - hvis det er en dreng - Gumle. Hvis det er en pige,
> er jeg lidt tom for ideer lige nu...

Nååårh - en Frode - Hr. Frode konge af Stærebo sidder nu og klapper over så
flot et navn den lille nye skal have og så har den ovenikøbet "Frodefarver"
*tihi* - ellers synz jeg Elses forslag om Gertrud til øøøøh'en er ret godt -
Gertrud og Frode *jow jow*

Næsemøz og spiiiiiinbruuum fra Frode og Agnes - kraftig logren fra Nicki som
ikke aner hvad en killing er for noen ting og Anita der ikke tør se på
killinger *fniz*

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 03-02-03 22:16

Hej

TILLYKKE

Håber jo selv på dejlige killinger i marts *SS*, da det jo ikke gik med
første han til madammen måtte der jo nye og yngre kræfter til *SS*

MVH
Gitte

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 03-02-03 22:28

Hej Lars

Jamen Tillykke til jer!!

Det sidste kuld i lavede var jo ret flot så glæder mig til at se mere*SS*

Hilsen Sanne

www.silver-heart.dk

Fra : Louise Viborg

Dato : 04-02-03 11:18

Hej Lars!
Tillykke med de små
Vi er selv ved at "producere" i øjeblikket, hvis ham Gonzo ellers snart
kan finde ud af hvad der er hovede og hale på den skrigende tøs der *G*

Venlig hilsen
Louise Viborg

Med venlig hilsen
Louise Viborg
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Trine Piltoft

Dato : 04-02-03 18:14

Hej Lars!

Tillykke med killingerne

Mvh. Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Kate

Dato : 04-02-03 22:54

Jamen, vi iler med tillykker

Er spændt på hvad m/k'en ender med at kommer til at hedde

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer