Gode forslag til matematisk ide til et akv~
Fra : Søren Astrup

Dato : 11-03-03 15:03

Hey gruppe...

Ved godt denne her er ligt (meget) underlig...

Men vi har lige fået et matematik projekt hvor vi skal designe en beholder
til fisk...
Tværsnittet skal laves ud fra matematiske formler. og beholderen skal være 3
meter lang...

Er der ikke nogle erfarne mennesker der kan fortælle mig hvad en god ide
ville være... Og det skal ikke bare være en halvcirkel...

Men f.eks at der kunne være en rende i midten af hele beholderen hvor
"lorten" kunne ligge og nemt samles op eller???

Hvad ville være smart i en sådan beholder???

Håber der er nogle der gider svare på dette meget atypisk spørgsmål...

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : KatjaStrofen

Dato : 11-03-03 16:11

"Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad ville være smart i en sådan beholder???
>
> Håber der er nogle der gider svare på dette meget atypisk spørgsmål...

Tjaeh.. nu ved jeg ikke hvor meget i skal regne med, og hvilket niveau - men
hvad med at "lave et "panorama" akvarie, som man kan hænge op på væggen.
F.eks. i et hjørne. - så kan man udregne noget omkring - hvor meget tryg
osv.. pga vægten... hvor tykt glasset skal være... osv

katja *som egentlig lige vil tygge lidt på sådan en glimrende opgave*

Fra : Søren Astrup

Dato : 11-03-03 20:19

Hmm... Hey katja...

Jah.. Men det er mere sådan et slags "kar" som skal stå i en hal hvor man
skal opdratte fisk...
Men en forusætning er at den skal være aflang... Men selv bestemme
tværsnittet ud fra en slags vurdering om hvordan sådan noget burde være...

Men kunne da godt lige din ide...
Hvis du har set filmen "about a boy" så kan jeg også godt lide den stil han
bruger hvor det er som en slags væk i køkkenet... Måske lidt underligt når
man får fisk... Men stadig...

Nå men mange tak for svaret...

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : --+ smolfen +--

Dato : 12-03-03 10:29

Hvad med at lave 2 buer der bøjer ind ad mod midten = forstørrelses effekkt

-----------------------
\ /
\ / De buer indad
\ - ------------- /
den buer indad

søt pumpen over i det ene hjørne dæt den til at blæse med en af de buede
kanter

mvh

jes

Fra : Søren Astrup

Dato : 12-03-03 17:40

Tror den skal laves af metal og det er meningen at det skal være mere
funktionel end æstetisk bygget...
Men eller en god i de hvis den skulle være flot... Men ved at lade den bøje
ud af ville man få mere vand for mindre materiale...
Men tak for et godt forslag...
Venlig hilsen Aske

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 12-03-03 20:49

> [...]
bøje
> ud af ville man få mere vand for mindre materiale...

Det holder ikke helt vand, det du siger der.
Hvis du lader det bue indad, kan du tillade at bruge betydeligt tyndere
materiale.

> Men tak for et godt forslag...
> Venlig hilsen Aske
>
> Hilsen
Jørgen

Fra : Søren Astrup

Dato : 13-03-03 13:57

Du har en point... Men alligevel ikke helt...
Der er jo en grund til at man laver dåser runde...