Overflade og uklar vand
Fra : Carsten Gravesen

Dato : 01-03-03 17:21

Hej, jeg har mig et problem

Jeg startede et nyt 530 L akvarium op, lige før jul.
Jeg får en mærkelig algegrønlig overflade og mit vand er ikke fri for
det som jeg kalder svæv/urenheder, det variere dog noget.
Selvom jeg skummer overfladen af en gang om ugen hjælper det ikke.
Jeg bruger en Ehiem 2250 med 12 L filtrespand, 1000 L i timen.
Filtret er opbygget med 5 L Keramikrør, derefter 5 L Ehfisubstrat og
øverst 3 cm tyk grov filtermåtte.
Lys kan jeg ikke huske hvad hedder, men de kan evt også bruges til
saltvand.
Indbyggere :
1 par Geophagus ( Kan ikke huske hvilke ca 14 cm )
2 par Geophagus Steindachneri ca 6-12 cm
4 rødstruber
1 par hekeli ca 10 cm
1 par fritsvømmende cichlider ca 10 cm
1 klovneknivfisk ca 20 cm ( den håndfodres )
3 pragtsmerlinger
div små sugemaller ca 8 stk
Akvariet er opbygget med lavasten og rødder i hele baggrunden , fra
top til bund, ingen planter, lys sten bund.
Jeg skifter vand 1 gang om måneden ca 25-30 %.
Jeg fodere udenlukkende med røde orm og atemia, som jeg tør op i vand.
jeg har haft akvarium i mange år, og har aldrig haft det problem.
Før det jeg har nu, havde jeg et 325 L med næsten samme indbyggere,
uden problemer.
Jeg har spekuleret på at øge mine vandskift til hver 14. dag, evt
montere et indv. motorfilter.
Jeg håber i kan give mig nogle råd, om hvad jeg gør forkert eller kan
gøre anderledes.

Mvh

Carsten

Fra : Henrik Lohse

Dato : 02-03-03 01:07

Hej Carsten

Jeg har haft det samme problem, og det var ligemeget hvad jeg gjorde;
vandskift, afskumning af overflade og et desperat forsøg med algefjerner.
Ligemeget hjalp det, overfladen var grøn! Så købte jeg en OFA overfladesuger
som blev tilsluttet til mit filter, og det har fjernet problemmet.

Mvh
Henrik

Fra : Carsten Gravesen

Dato : 02-03-03 14:48

On Sun, 2 Mar 2003 01:06:39 +0100, "Henrik Lohse"
<henrik.lohse@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Ligemeget hjalp det, overfladen var grøn! Så købte jeg en OFA overfladesuger
>som blev tilsluttet til mit filter, og det har fjernet problemmet.

Jeg spørger dumt, OFA ? Og hvor fik du den, og hvilken pris

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 02-03-03 17:46

"Henrik Lohse" <henrik.lohse@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
overfladesuger
> som blev tilsluttet til mit filter, og det har fjernet problemmet.

Hej Henrik
En Ofa overfladesuger - lyder interessant - kender den ikke, vil du godt
komme med yderligere info om denne.
Hilsen
Jørgen

Fra : Henrik Lohse

Dato : 03-03-03 01:54

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overfladesuger

> Hej Henrik
> En Ofa overfladesuger - lyder interessant - kender den ikke, vil du godt

Jeg købte Ofa´en hos www.zajac.de for ca. 150 kr. Se den her
http://www.zajac.de/scripts/merchant.dll?callart&Dest=&ID=3236433F484C4E535B
61626B6C71777B8088&Addr=info&Art=OFA1000

Jeg mener dog at have set den hos Zoozity til ca. 100 kr. Det ser man jo
selvfølgelig først når har købt den
Desuden ved jeg at Eheim også har en overfladesuger, men umiddelbart ser den
ud til at kræve mere plads
over overfladen for at blive installeret. Men i hvert fald er indsugningen
større, så hvis man har mindre fisk
risikerer de at ende i filteret.

Mvh
Henrik

Fra : Henrik Lohse

Dato : 03-03-03 02:23

> [...]
> ud til at kræve mere plads
> over overfladen for at blive installeret. Men i hvert fald er indsugningen

Jeg så lige at www.akvarieudstyr.dk tager 366 kr. for Eheim
overfladesugeren.
Den samme så jeg til ? 23,58 svarende til ca. 175 kr hos www.aquaristic.net.
Dog skal man regne med ca. 50 kr i levering - dette afhænger selvfølgelig om
man
bliver fristet og køber noget mere Leveringstid plejer at tage ca. 14
dage.

Mvh
Henrik