HURRA....mine scalarer skal være forældre
Fra : Gert Simonsen

Dato : 01-03-03 17:01

Hej alle

Jeg ville fodre mine fisk idag, da jeg opdagede nogle underlige luftbobler
på baggrunden af mit akvarie. Så opdagede jeg at det slet ikke var
luftbobler men æg, godt bevogtet at mine 2 scalarer.
Så er mit spørgsmål: Hvad kan jeg gøre for mine 2 bekymrede førstegangs
forældre.
Jeg har en del glubske beboerer i akvariet. Balihajer, guramier o.s.v.
Det er lidt vigtigt for mig at det bliver grebet rigtigt an, for der er ca.
700 børn som hverdag lige skal se til dyrene. De skal forhåbentlig ikke være
vidne til et makabert ædegilde en dag.
Det skal vel lige forklares at akvariet står i aulaen på en skole.

Mvh.
Gert Simonsen

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 02-03-03 11:37

hej der....

det er min erfaring, at du nok ikke skal gøre dig de store forhåbninger... det
er meget sjælent at man kna få scalare til at 'passe' deres yngel, altsaa som
det staar beskrevet. jeg har kun oplevet det en eneste gang.... saa hvis du vil
ha noget ud af jeres æg, skal du tage dem ud, over i et lille akv, og komme
noget blødt vand i. og en ilt steen til at vifte vand over ægne. Saa med lidt
held klækkes ungerne, og hvis det sker, er det ikek svært at fodre dem op... de
skal bare ha masser af artemin...saa vokser de hurtigt.....

/F

Fra : Plesner

Dato : 02-03-03 18:45

> [...]
> forhåbninger... det er meget sjælent at man kna få scalare til at
> 'passe' deres yngel, altsaa som det staar beskrevet. jeg har kun

Jeg synes mere det plejer at være sådan, at forældrene ligesom skal lære
det først - efter 3-4 forsøg plejer de at kunne finde ud af tingene helt af
sig selv - indtil da er der tendens til, at de æder æggene - specielt hvis
de føler sig det mindste forstyrret.

Plesner

Fra : Gert Simonsen

Dato : 03-03-03 16:57

Tja......det gik heller ik´ æggene er væk
Men så håber jeg det går bedre næste gang.

Hilsen
Gert Simonsen