Start af gulvpumpe
Fra : Robert

Dato : 27-02-03 13:37

Hej gruppe,

jeg har en Eheim gulvpumpe, som er meget god. Men når jeg har haft den
slukket og renset har jeg svært ved at få den til at "trække" vandet rundt
igen.

Jeg fylder pumpen med vand, samt så meget af slangerne som muligt, men det
tager meget lang tid idet der er et par vinkelrør på, og nogle gange lykkes
det heller ikke i første forsøg. Findes der et smart lille (og gerne
billigt) instrument/metode til at få pumpen i gang hver gang?

Jeg er klar over at pumpen normalt ikke skal renses så tit, men idet den
kører i et akvarie med en skildpadde holder den teori ikke helt.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 27-02-03 13:47

"Robert" <svar_kun_i@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe,
>
> jeg har en Eheim gulvpumpe, som er meget god. Men når jeg har haft den
> slukket og renset har jeg svært ved at få den til at "trække" vandet rundt
> igen.
Det jeg gør hvis pumpen er tom er at tømme slangerne helt, input er
selvfølgelig neddykket i vand, herefter suges lidt i output slangen indtil
vandet løber, når det hele så er fyldt startes pumpen.

Alternativ 2 (hvis du har haner på) hvis du fylder pumpen med vand skal
input slangen også være helt fyldt og slangerne tilsluttes hvorefter hanen
til output åbnes (input er stadig lukket). Pumpen startes og input åbnes.
Der er for at forhindre evt luft i at "løbe" op i input slangen, der er det
nemlig ikke til at slippe for.

/Dan Mortensen

Fra : Robert

Dato : 27-02-03 14:05

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det jeg gør hvis pumpen er tom er at tømme slangerne helt, input er
> selvfølgelig neddykket i vand, herefter suges lidt i output slangen indtil
> vandet løber, når det hele så er fyldt startes pumpen.

Jeg har ikke meget lyst til at skulle suge fra de slanger+pumpen som har
renset vand en skildpadde har været i (mange bakterier)

> [...]
> til output åbnes (input er stadig lukket). Pumpen startes og input åbnes.
> Der er for at forhindre evt luft i at "løbe" op i input slangen, der er

Det er noget i den stil jeg har prøvet. Problemet er bare at det er svært at
fylde input med vand pga. det vinkelrør. Jeg må måske bare prøve igen, men
det var jo smart hvis man kunne få en lille tingest som kunne presse vandet
ind i input slangen..

Fra : Dan Mortensen

Dato : 27-02-03 14:08

> Jeg har ikke meget lyst til at skulle suge fra de slanger+pumpen som har
> renset vand en skildpadde har været i (mange bakterier)

Man kan få diverse "primere" til at suge for med.

> [...]
> fylde input med vand pga. det vinkelrør. Jeg må måske bare prøve igen, men
> det var jo smart hvis man kunne få en lille tingest som kunne presse

Det nemmeste er at sætte noget hanevæsen på så du kan lukke og skille slagen
ad uden vandet løber ud.

/DM

Fra : Robert

Dato : 27-02-03 15:32

> Det nemmeste er at sætte noget hanevæsen på så du kan lukke og skille
slagen
> ad uden vandet løber ud.

Der er faktisk nogle haner på pumpen som man kan lukke for. Problemet er
bare at når jeg samtidig skifter vandet i akvariet løbet der noget vand ud
fra den anden ende af slangen.

Fra : jabbe

Dato : 27-02-03 17:15

Du behøver jo ikke drikke det....
Det kan jo spyttes ud bagefter... eller også kan du stoppe med at suge lige
inden det når din mund..:)

Jabbe

Fra : Madsen

Dato : 27-02-03 17:30

Robert skrev:

> Jeg har ikke meget lyst til at skulle suge fra de slanger+pumpen
> som har renset vand en skildpadde har været i (mange bakterier)

Du gør vel alligevel slangerne rene når du renser pumpen, eller?
Når slangerne er tomme for vand og pumpen også er det når du suger
i udløbet, så får du jo ikke vand i munden. Vandet begynder at løbe
af sig selv lige så snart du suger, men det varer længe inden vandet
når op til udløbet.

Du kan evt. holde en knyttet hånd rundt om enden af slangen så
hånden holder tæt. Så er der mulighed for at suge gennem hånden
uden at berøre slangen med munden, hvis du er bange for det.

Madsen.

Fra : Robert

Dato : 27-02-03 18:12

> Du gør vel alligevel slangerne rene når du renser pumpen, eller?

Nej ikke hver gang - tilstræber at skifte vand i akvarie + skylle filter i
pumpen hver uge. Slangerne renser jeg kun når akvariet renses fuldstændig og
det sker ikke særlig tit. (den med hver uge holder nok ikke helt, men jeg
ville gerne gøre det hver uge så dyret ikke bliver syg)

> [...]
> hånden holder tæt. Så er der mulighed for at suge gennem hånden
> uden at berøre slangen med munden, hvis du er bange for det.

Jeg er ikke som sådan bange for det, men jeg har en gang fået det i munden,
og jeg skyndte mig at børste tænder og gurgle halsen, men alligevel gav den
en masse dejlig tandkødsbetændelse. Den med hånden er nok ganske god, og så
må man jo bare være lidt vågen. Jeg prøver "trikket" af fredag eller
lørdag.... (jeg kunne måske også bare købe en lille stykke slange som kan nå
ud over de eksisterende rør og suge i dette. Det er lidt lettere at rense
det lille stykke hver gang, evt. koge det hvis man vil være helt sikker.

(det skal siges at det skal være temmelig renligt idet akvariet står hos
mine forældre idet jeg ikke selv har plads i min lejlighed. Min mor har så
sagt ja til at rense det en gang i mellem, og jeg får nok ikke hende til at
suge på et rør med mindre det er helt rent. I forvejen er hun bange for
skildpadden så..)

Fra : Brian Egebjerg Peder~

Dato : 27-02-03 21:01

> [...]
>
> Jeg er klar over at pumpen normalt ikke skal renses så tit, men idet den
> kører i et akvarie med en skildpadde holder den teori ikke helt.

Hej Robert
Hvis du har et powerhead, kan du bare lade udstrømmeren på denne fylde
slanger og pumpe med vand, dette tager ingen tid, samtidig med at al luften
presses ud af pumpen.

Brian Egebjerg

Fra : André Høstrup

Dato : 28-02-03 08:46

Hej Robert, som du skriver har du en gulvpumpe, ved ikke om det er en
spandpumpe eller hvad det er nu er for en, men du kan gøre det at når du har
renset pumpen og du alligevel efterfylder med vand, så gør det at du sætter
tilløbsslangen på pumpen, derefter tager du lige et sug i afgangsrøret på
pumpen så vandet løber ned i, så lader du bare hævert princippet klare
resten og sætter afgangsslangen på med det samme, pumpen bliver nu fyldt med
vand af sig selv og når du kan se at der ikke løber mere vand i den så start
den og evt. ryst den lidt mens den står på gulvet, så skulle den gerne
begynde at pumpe vandet rundt.

Det gør jeg selv ved min Eheim 2013 når den skal renses og det virler, hvis
den ikke lige vil pumpe med det samme pga. luft i pumpen, så tænd og sluk et
par gange, så skal den nok komme.

Og hvis du ikke lige kan lide at sutte på afgangsrøret på pumpen, så tør den
af med en klud eller noget, det er altså ikke så slemt som du gør det til.

Som W. C. Fields engang skrev: Drik ikke vand, fiskene har pisset i det.

*GGG*

--
M.v.h. André Høstrup aka Flymann
Mobil: 26 844 911