Planter: Mangel på hvad ?
Fra : Dan Mortensen

Dato : 26-02-03 21:30

Hej,

Jeg har vist spurgt om noget lignende før men har fundet lidt flere
detajler.

Bladene på mine planter har små hvide prikker som med tiden bliver til
huller og de ligesom vokser med en brun kant rundt om hullerne. Til sidst er
bladet helt gennemhullet og klapper sammen.

Akvarie:
200 l selskabsakvarie med mange planter og få fisk (Scalare, Neon,
Ancistrus, Sturisoma, og en del Amano rejer.
2 * 30 watt hvor det ene er bredspektret og det andet et gro-lux tændt 11
timer om dagen.
Gødning: Mastergrow + Co2 tilsætning
Vand: 14 dkh - 24 grader celcius
Typisk plante med problemer: Hygrophila Stricta
Bundlag: Alm ikke alt for fint grus 3-4 cm tykkelse.

Bundgødning er på vej men vil det hjælpe på dette problem ?

/DM

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 27-02-03 11:50

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bundlag: Alm ikke alt for fint grus 3-4 cm tykkelse.
>
> Bundgødning er på vej men vil det hjælpe på dette problem ?

Hej Dan
En masse gode fakts til belysning af dit spørgsmål, men jeg savner en enkelt
oplysning, nemlig
hvor meget og hvor tit du skifter vand.
Hilsen
Jørgen

Fra : Dan Mortensen

Dato : 27-02-03 12:44

> En masse gode fakts til belysning af dit spørgsmål, men jeg savner en
enkelt
> oplysning, nemlig
> hvor meget og hvor tit du skifter vand.

20% hver 14 dag, i starten groede alle planter som besat og uden problemer
men nu har specielt Hygrophila problemer, både stricta og polysperma.

/DM

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-02-03 13:04

Jørgen Jørgensen <jjgas@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5ded6c$0$16187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> er

Jeg kunne forestille mig at dine Ancistus har en del af skylden, om
Sturisomaerne
og har del i det ved jeg ikke. Ancistus gnaver temmeligt meget, og hvis
de ikke får
foder nok, så er der jo indtil videre masser af foder i planterne. Og
det kan da godt være at
Hydrophilia smager ekstra godt, eller bare er dejligt sprøde. Prøv at
give dine maller noget
specielt foder, så som Spirulina piller eller noget hjemmelavet ciklide
mix, det er primært
ærter og rejer som er i. Jeg har selv opfodret mange hundrede Ancitus
maller med de 2 nævnte
foder emner.

Hydrophilia, hvad enten det er stricta eller polysperma, er begge
planter der skal have MEGET
lys, så hvis dit dækglas ikke er helt rent, eller at rørene over
akvariet ikke er helt nye, kommer
der ikke så meget lys ned i akvariet. I øvrigt er et GRO-LUX rør ikke
velegnet til akvarie brug,
trods at de lystigt sælges til akvarier. Der findes så mange rør der
giver et meget hvidt lys,
de er langt mere velegnet til akvarie brug, og giver et mere naturligt
lys. Mange vil nok finde
det for hvidt, men lyset i naturen er langt mere skarpt end det der
kommer fra selv det skarpeste lysrør.

Det er jo ganske almindeligt at f.eks Myriophyllum og Cabomba taber
bladene nederst på stænglen, som
oftes på grund af manglende lys. Jeg har i Andesbjergene fundet
Myriophyllum, der havde blade så langt ned jeg kunne nå,
ca 1 meter, og deroppe er luften ganske tynd (4000 + meter) og lyset
extremt skarpt. Så mon ikke det er nogen
lunde det samme som gør sig gældende med de 2 andre planter, lys og
atter lys.

Carsten

Carsten